عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - موانع ارث در قانون

موانع ارث در قانون

برای اطلاع از موانع ارث در قانون این مطلب را مطالعه کرده و با وکیل حقوقی مشهد همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

موانع ارث چیست؟

تقریبا می توان گفت که تمامی افراد در طول زندگی خود خواه یا ناخواه با برخی موارد حقوقی مواجه می شوند که ارث یکی از این موارد می باشد. ارث از جمله موارد حقوقی است که قوانین و شرایط خاص خود را داشته که در کشور ما قوانین مربوط به آن بر اساس دستورات الهی وضع شده است. به همین دلیل باید در عمل کردن به قوانین آن نهایت دقت را به خرج داد. البته در برخی مواقع هم ارث نیز همانند دیگر موارد حقوقی یکسری محدودیت ها و موانع خاص خودش را دارد. به طوری که در برخی از موارد این محدودیت ها و موانع موجب می شود تا شخص از ارث محروم شده یا حتی کم تر از سهم واقعی ارث ببرد که از آنها به عنوان موانع ارث نام برده می شود که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

بهترین وکیل ارث مشهد

موانع ارث در قانون

قانون مدنی از امور زیر به عنوان موانع ارث یاد کرده است. از جمله:

  • قتل مورث: اگر فردی مورث خود را به طور عمدی بکشد، از ارث محروم شده و فرقی ندارد که قتل بالمباشره باشد یا بالتسبیب و منفردا باشد یا به شرکت دیگری. البته اگر قتل او از روی جهاد یا دفاع و … صورت گرفته باشد، این عمل از موانع ارث محسوب نشده و فرد قاتل فقط از دیه ارث نمی برد.
  • کفر: طبق ماده ۸۸۱ کافر از مسلمان ارث نمی برد. به این معنا که اگر بین ورثه متوفی مسلمان، فرد کافری وجود داشته باشد، ارث به او تعلق نمی گیرد. اما در صورتی که فرد متوفی کافر بوده و بین ورثه وی یک فرد مسلمان باشد ارث به او تعلق می گیرد. همچنین اگر فرد میت خودش کافر بوده باشد و فرزند یا وارث او نیز کافر باشد ارث به هیچ کدام از آنها تعلق نمی گیرد.
  • لعان: اگر مردی به هر دلیلی فرزندش را مال خود نداند و انتساب آن را به خود انکار کرده و به همسرش تهمت زنا بزند. در این صورت میان آن دو لعان برگزار می‌شود. با به وجود آمدن لعان که یکی از موانع ارث محسوب می شود، رابطه توارث میان فرزند با پدر هم قطع شده و پدر و فرزند از یکدیگر ارث نخواهند برد. اما در چنین شرایطی این فرزند از خانواده مادری خود ارث برده و متقابلاً آنها از او ارث خواهند برد. البته در صورت رجوع پدر از لعان، تنها فرزند از پدر ارث خواهد برد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

 بهترین وکیل انحصار وراثت مشهد

در این مطلب می خوانید: موانع ارث در قانون

  • ولادت با زنا: طبق ماده ۸۸۴ قانون مدنی فردی که ولدالزنا باشد، از پدر، مادر و اقوام آنها ارث نمی برد. زیرا طفل متولد شده از زنا فرزند مشروع تلقی نمی‌شود. در نتیجه از احکام مربوط به فرزندان نیز که یکی از آنها  ارث است، محروم می شود.
  • جنین: طبق ماده ۸۷۸ قانون مدنی اگر از متوفی جنینی وجود داشته باشد، تا زمانی که وضعیت جنین مشخص نشود، تقسیم ارث به عمل نمی آید. زیرا زنده به دنیا آمدن او موثر در تقسیم ارث باشد.
  • غایب مفقود الاثر: طبق ماده ۸۷۹ قانون مدنی اگر بین ورثه، غایب مفقودالاثری وجود داشته باشد، سهم او کنار گذاشته می شود تا وضعیت آن مشخص شود. البته بعد از ده سال انتظار و یا چهار سال پیگیری مداوم اگر فرد پیدا نشود، حکم مرگ او صادر می گردد.
  • خدمکار بودن: اگر متوفی ورثه ای نداشته باشد، اموال او به شخصی که از وی نگهداری کرده ریالمی رسد. البته اگر خدمت کاری وارثی داشته باشد که او هم خدمت کار باشد، یکی دیگر از موانع ارث محسوب می شود.
  • فوت پیش از مرگ متوفی: اگر فرزندی زودتر از والدینش فوت شود، طبق قوانین اگر متاهل باشد به خانواده فرزند ارثی تعلق نمی گیرد.
  • و …

نکته: به دلیل اینکه محروم کردن ورثه از ارث مشروعیت ندارد، اگر فردی ورثه خود را از ارث محروم کند، عمل وی نادرست و غیر قابل نفوذ بوده و از موانع ارث محسوب نمی شود.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل ارث مشهد

نتیجه گیری

طبق قانون مدنی اموالی که از فرد متوفی باقی می ماند به بازماندگان آن که در اصطلاح به آنها ورثه می گویند، خواهد رسید. اما طبق موارد ذکر شده در بالا درباره موانع ارث در قانون مدنی باید بگوییم که موانع ارث جزو اساسی ترین چالش هایی است. که در مبحث حقوقی ارث در قانون مدنی ایران با آن برخورد خواهیم کرد. اما نگران نبوده و در صورت مواجهه با چنین مشکلی حتما از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی بهترین وکیل ارث مشهد تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. همچنین می توانید پیگیری پرونده حقوقی خود را به این وکیل خبره سپرده و دیگر نگرانی بابت سهم الارث خود نداشته باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915