عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - راهکار قانونی محروم کردن از ارث

راهکار قانونی محروم کردن از ارث

اموال شخص فوت شده پس از مرگ به افرادی که با متوفی نسبت فامیلی داشته باشند به ارث می رسد. اما این امکان وجود دارد که یکی از ورثه را از ارث محروم کرد؟ در ادامه با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد همراه شوید تا اطلاعات کاملی درباره راهکار قانونی محروم کردن از ارث بدانید.

محروم کردن از ارث

همانطور که می دانید قوانین مربوط به ارث و نحوه ی تقسیم اموال متوفی جزو احکامی است که در قرآن ذکر شده است. از این رو نمی توان از آن سرپیچی کرده و هر زمان که صحبت از ارث و میراث می شود، باید با دقت و حساسیت ویژه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.  بنابراین در قانون ایران این امکان وجود ندارد که فردی ورثه خود را از ارث محروم کند. اما می تواند پیش از فوت اموال خود را تعیین تکلیف کرده و از این رو مانع ارث رسیدن اموال خود به ورثه ای گردد. البته برای تعیین تکلیف اموال و جلوگیری از تعلق آن به بعضی ورثه راه حل های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

وکیل متخصص حقوقی مشهد

نحوه تعیین تکلیف اموال پیش از فوت

تنظیم وصیت‌نامه

نوشتن وصیت نامه اولین راه حلی است که می توان اموال خود را تعیین تکلیف کرده تا پس از فوت مشکلی ایجاد نشود. البته باید مد نظر داشت که همین تنظیم وصیت نامه هم اصولی داشته و هنگام تنظیم باید رعایت گردد. در غیر این صورت وصیت نامه نافذ نبوده و نمی توان به آن عمل نمود.

به یاد داشته باشید که هنگام تنظیم وصیت نامه فقط می توان برای یک سوم یا همان ثلث دارایی وصیت کرده و بیشتر از آن نیاز به تایید ورثه خواهد داشت. همچنین ناگفته نماند که اگر فردی حتی در وصیت نامه محضری خود صراحتاً اقدام به محروم کردن یک یا چند ورثه خود کرده باشد، وارث پس از وفات موصّی می تواند با طرح دعوا در مراجع قانونی سهم‌الارث خود را طلب کند.

در این مطلب می خوانید: راهکار قانونی محروم کردن از ارث

وکیل پایه یک حقوقی مشهد

وصیت تملیکی

در ماده ۸۲۶ وصیت تملیکی اینگونه بیان شده است که فرد می تواند عین مال یا منفعت حاصل از آن را برای زمان پس از فوتش، به‌طور رایگان به دیگری واگذار نماید. البته در این نوع وصیت هم باید یک سوم مال رعایت گردد در غیر این صورت نافذ نخواهد بود.

وصیت عهدی

اگر در وصیت نامه قید گردد که فردی به نیابت از وصیت کننده، بعد از فوت او، عهده دار انجام اموری شود و به نوعی تعهدی بر ذمه او بار شود، این وصیت، وصیت عهدی است. وصیت عهدی جزو ایقاعات بوده و قبول در آن شرط نیست. البته وصی می‌تواند تا زمانی که موّصی زنده است، وصایت را رد کند. لذا اگر پیش از وفات موّصی این کار را نکرد، پس از آن دیگر امکان رد کردن وصایت را ندارد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

صلح عمری

صلح عمری یکی دیگر از روش های محروم کردن ورثه از ارث است. به این نحو که وصیت کننده طی قراردادی تمام یا بخشی از اموال خود را به شخص دیگری واگذار می‌کند. البته در صلح عمری این شرط وجود دارد که تا زمانی که موصی زنده است خود می تواند از مال یا منافع مال خود استفاده کند و بعد از مرگ وی صلح کامل شده و علاوه بر مالکیت بر خود ملک حق استفاده از منافع آن هم به شخص مورد نظر (متصالح/انتقال گیرنده) منتقل می‌شود.

نکته: صلح عمری یکی از بهترین روش ها برای محروم کردن ورثه از ارث است. زیرا در این روش مالکیت و حق دخل و تصرف در اموال در اختیار موّصی باقی مانده و می‌تواند اموال خود را در زمان حیاتش تقسیم کرده و پس از فوت به کسانی که دوست دارد اموال و دارایی اش را واگذار نماید.

در این مطلب می خوانید: راهکار قانونی محروم کردن از ارث

وکیل انحصار وراثت مشهد

بیع

در بیع فرد در زمان حیاتش با انجام معامله ای بخشی از اموال و دارایی خود را به هر شخص دیگری که دوست دارد، منتقل می کند. به این نحو دیگر پس از فوت، ورثه دیگر حق هیچ ادعایی در خصوص دارایی های متوفی نخواهند داشت. البته بیع می تواند به دو صورت بیع مطلق و بیع مشروط انجام شود که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

  • بیع مطلق: در بیع مطلق شخص تا قبل از مرگ بخشی از اموالش را از طریق یک معامله‌ی قانونی به افرادی که تمایل دارد، منتقل می‌کند. در این معامله اشخاص هیچ شرطی را به نفع یکدیگر یا شخص ثالثی قرار نداده و ثمن و مبیع آن، برای تادیه، مدت نداشته و حال هستند. همچنین از مهم ترین آثار ان می توان به ایجاد مالکیت و انتقال مالکیت، اشاره کرد که تفاوت این بیع با بیع مشروط، در وجود شرط در بیع مشروط می باشد.
  • بیع مشروط: بیع مشروط بیعی است که طرفین، نوعی شرط فعل، شرط صفت یا شرط نتیجه را ضمن عقد با یکدیگر توافق کرده باشند. این بیع شرایطی دارد. از جمله شروط روشن باشند، شروط مبهم نباشند، شروط مشروع باشند و …

نکته: بیع مشروط یک بیع صوری بوده و در واقع مبلغی بین خریدار و فروشنده رد و بدل نمی‌شود.

وکیل خوب مشهد

وقف

وقف یک سنت جهانی و دیرینه است که به معنای بخشش پول یا ملک به شخص یا موسسه غیر انتفاعی است که منافع مترتبه این بخشش را به مصرف خاصی برساند. بنابراین از آنجایی که در وقف عین مال حبس و منافع آن تسبیل شده و دائمی است، مورث با وقف اموال خود، عملا وراثی که در نظر دارد را از ارث محروم می کند.

هبه

در هبه فرد اموال خود را به صورت رایگان به شخص دیگری تملیک می کند. بنابراین با هبه اموال، می توان قبل از فوت، ورثه را از ارث محروم کرد.

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

محروم شدن از ارث در قانون

گاهی اوقات ممکن است طبق قانون، ورثه ارثی از متوفی نبرد. از جمله موانع ارث می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورثه متوفی را به قتل رسانده باشد.
  • ورثه کافر باشد.
  • ورثه فرزند نامشروع و ولدالزنا باشد.
  • لعان به وجود آید.
  • و …

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

افراد تا زمانی که در قید حیات هستند، می توانند هر گونه دخل و تصرفی در اموال خود داشته باشند. حال از آنجایی که به طور قانونی و شرعی نمی توان ورثه ای را از ارث محروم کرد، می توان با راهکارهای قانونی ذکر شده در موارد بالا، می توان اموال خود را تعیین تکلیف نمود. البته این اقدامات نیاز به دریافت راهنمایی از یک وکیل حقوقی خوب است تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید. همچنین می توانید پیگیری پرونده های حقوقی خود را به این وکیل خبره سپرده و دیگر نگرانی از این بابت نداشته باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915