عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - نحوه ابطال وکالت بلاعزل

نحوه ابطال وکالت بلاعزل

ما در این مطلب ( نحوه ابطال وکالت بلاعزل ) سعی داریم به بررسی شرایط ابطال وکالت بلاعزل بپردازیم و توضیح دهیم که در چه صورت می توان یک وکالت عقد شده را باطل کرد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز با بهترین وکیل حقوقی مشهد همراه شوید.

در قدم اول بهتر است توضیحی درباره اینکه اصلا وکالت بلاعزل چیست و چه انواعی دارد، بپردازیم تا درک بهتری در مورد نحوه ابطال آن داشته باشید.

وکالت بلاعزل چیست؟

وکالت بلاعزل یکی از انواع عقد وکالت است که در آن موکل حق فسخ را از خود ساقط کرده و بر خلاف وکالت عادی امکان فسخ آن را ندارد.

انواع وکالت بلا عزل

  • وکالت بلاعزل عام: در این نوع وکالت، وکیل در تمامی امورات زندگی موکل خود حق دخالت داشته و تا زمان فوت موکل، امکان عزل وکیل وجود ندارد.
  • وکالت بلاعزل خاص: در این نوع وکالت، وکیل فقط در مواردی که موکل مشخص کرده، حق دخالت داشته اما باز هم موکل نمی تواند وکیل خود را عزل کند.

عباس شفیعی وکیل عزل وکالتنامه مشهد

شرایط عزل وکیل در وکالت بلاعزل

در شرایطی خاص امکان عزل وکیل در وکالت بلاعزل وجود دارد. از جمله:

  • حجر وکیل یا موکل: با از دست دادن سلامت روانی موکل یا وکیل عقد باطل خواهد شد. زیرا در صورت جنون، فرد دیگر قادر به تصمیم گیری درست نمی باشد.
  • فوت وکیل یا موکل: در صورتی که وکیل یا موکل فوت شوند، رابطه توکیل بین آنها فسخ شده و دیگر اعتبار قانونی ندارد.
  • استعفای وکیل: موکل با وکالت بلاعزل حق عزل وکیل را از خود سلب می کند. اما در صورتی که وکیل از سمت خود استعفا دهد، رابطه توکیل بین آنها از بین خواهد رفت. این استعفا یک طرفه بوده و وکیل باید استعفای خود را به اطلاع موکل برساند.
  • اقاله عقد وکالت بلاعزل: یکی دیگر از راه های عزل وکیل در وکالت بلاعزل، اقاله است. به این نحو که وکیل و موکل به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با اعلام رضایت خود، موجب بی اثر شدن عقد بشوند.
  • پایان مدت قرارداد در صورت زمان‌دار بودن وکالت: اگر در زمان عقد وکالت مدت معینی برای آن در نظز گرفته شده باشد، با اتمام آن مدت زمان، عقد منفسخ بوده و به خودی خود وکالت باطل می شود.
  • از بین رفتن موضوع قرارداد یا انجام شدن آن: اگر شخصی برای انجام کاری به دیگری وکالت بلاعزل داده باشد، با اتمام آن کار یا از بین رفتن موضوع آن، وکالت فسخ خواهد گردید.

در این مطلب می خوانید: نحوه ابطال وکالت بلاعزل

نکته: دادن اختیار انجام کاری به دیگری مانع این نمی شود که خود فرد نتواند آن را انجام دهد. در نتیجه عقد وکالت با انجام شدن توسط موکل هم فسخ خواهد شد.

بهترین وکیل حقوقی مشهد

اگر در صدد از بین بردن وکالت بلاعزل هستید و نمی دانید از چه طریقی می توان اقدام نمود، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل خوب مشهد تماس حاصل کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. این وکیل متخصص می تواند در طول مسیر همراه شما بوده و حقوق شما عزیزان را محفوظ نگه دارد.

نکات مهم در عقد وکالت لاعزل

  • در امور کلی مانند فروش تمام اموال و دارایی خود، وکالت بلاعزل ندهید.
  • از وکالت بلاعزل فقط به صورت خاص و مقید به اموال مشخص استفاده نمایید.
  • عدم امکان عزل وکیل را به مدت معین محدود نمایید.
  • اگر وکیل در راستای وظایفش عمل نکند، می توان به استناد عدم رعایت غبطه، وکالت بلاعزل را از بین برد.
  • چنانچه وکیل در راستای وظایفش عمل کرده و رفتاری قانونی داشته باشد، موکل نمی تواند به استناد عدم رعایت غبطه، وکالت بلاعزل را از بین ببرد و وکیل را عزل کند.
  • بهتر است به افرادی که شناخت کافی نسبت به آنان ندارید، وکالت بلاعزل ندهید.
  • برای عزل و یا استعفا در وکالت بلاعزل نیازی به مراجعه به همان دفترخانه ای که وکالت تنظیم شده است، نیست. در نتیجه به هر دفترخانه دیگری در سراسر کشور میتوان مراجعه کرد و تقاضای عزل یا استعفا را نمود.
  • با استعفای نا بهنگام و نامتعارف وکیل، بر مبنای سوء استفاده از حق استعفاء برای او ضمان آور بوده و باید ضرر مشروعی را که به بار آورده است جبران نماید.
  • و …

در این مطلب می خوانید: نحوه ابطال وکالت بلاعزل

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نمونه متن دادخواست  ابطال وکالت بلاعزل

ریاست محترم مجتمع قضایی ……….
با سلام؛

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب ………. با تنظیم وکالت نامه فوق الاشعار در سال ………. به خوانده ………. جهت سهولت وتسریع در امور ،به جهت اخذ یک فقره وام از بانک ……….،به ضمانت بنده و سپردن سند منزل مسکونی خویش “واقع در پلاک ثبتی شماره ………. و شماره ثبت ………. حوزه ثبتی شهرستان ……….”که در وکالتنامه ذکر گردیده، به عنوان وثیقه نزد بانک، و با توجه به سواد کم و عدم اطلاع از عواقب احتمالی، وکالت بلاعزل اعطاء نموده ام. نظر به اینکه خوانده پس از انجام کار و پس از گذشت ………. از تنظیم وکالتنامه حاضر به حضور در ثبت برای ابطال وکالتنامه نبوده و از همه مهم‌تر از عودت سند ملک بنده که به امانت نزد ایشان قرار دارد، امتناع می ورزد،تا اینکه بعد از مراجعه آخر به خوانده دیگر ایشان را نیافتیم. لذا صدور حکم به ابطال وکالت نامه شماره ………. دفترخانه شماره ………. به استناد مواد ۲۴۷ و ۶۶۳ قانون مدنی به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

ضمناً نظر به اینکه بیم ورود خسارت بیشتر در صورت استفاده از وکالت نامه مذکور وجود دارد، بدواً صدور دستور موقت و اجرای فوری آن مستنداً به مواد ۳۱۰ ،‌۳۱۸‌ و ۳۲۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی تقاضا می گردد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل حقوقی مشهد

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در مطلب فوق ذکر شد سعی بر آن داشتیم تا تعریف مشخصی از وکالت بلاعزل ارائه دهیم و شرایط و موارد ابطال وکالت بلاعزل را به طور واضح و روشن بیان نماییم. اما به دلیل پیچیدگی های موجود در چنین موارد حقوقی توصیه می شود قبل از هر اقدامی برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از یک مشاور حقوقی کمک گرفته یا یک وکیل بلاعزل استخدام کنید. در این راستا می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915