عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - داوری در طلاق

داوری در طلاق

مطابق با ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده موصوب در سال ۱۳۹۱ در جهت صلح و سازش بین زوجین و جلوگیری از طلاق های بدون دلیل، این قانون وضع شد که بر اساس شرع و قانون موضوع دعوای آن ها به داوری ارجاع داده شود. در این راستا عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد موضوع داوری در طلاق را مورد بررسی قرار داده است. شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

داوری در طلاق چیست؟

با وجود اختلاف های کم و زیادی که بر اساس تفاوت های فردی بین زوجین وجود دارد، نبایستی این امر طبیعی باعث ایجاد اختلاف های بزرگ تر و تزلزل خانواده شود. بنابراین با توجه به توصیه های قرآن در این زمینه با بروز اختلاف لازم است که یک محکمه برای صلح خانوادگی بین زوجین تشکیل شود. تا صلح و دوستی بین آنها برقرار شود که در حقوق ایران به این عمل و نهاد داوری طلاق گفته می شود. پس زمانی که زن و مرد یا هر دوی آنها برای طلاق اقدام می کنند ( بغیر از طلاق توافقی )، قاضی پرونده برای برطرف کردن کشمکش ها و اختلافات بین آنها تلاش می کند. اما در صورت موفق نبودن، پرونده را به داوری ارجاع می دهد تا شاید داوری راهگشایی برای از بین بردن اختلافات پیش آمده باشد.

ناگفته نماند که اگر زوجین تقاضای طلاق توافقی داشته باشند، دادگاه آنها را به مراکز مشاوره خانواده ارجاع می دهد. و در صورت عدم انصراف آنها از طلاق، مرکز مشاوره خانواده با ذکر موضوع و مشخص کردن موارد مورد بحث پرونده را برای اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه بر می گرداند.

نکته: داوران در طلاق به عنوان نماینده یا قائم مقام دادگاه برای رفع اختلاف هستند و زمانی امکان مداخله آنها امکان پذیر است که دادگاه برای رفع اختلاف به نتیجه نرسیده باشد. و اگر در شرایطی با عدم ارجاع به داوری، رای طلاق صادر شود، این رای در مرجع بالاتر قابل نقض خواهد بود.

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد

شرایط داور

پس از اینکه قاضی پرونده را به داوری ارجا داد هر یک از طرفین بایستی در مدت زمان یک هفته ای که به آنها داده شده، فردی را به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند. البته این را هم باید گفت که هر فردی شایستگی داور را نداشته و بای شرایطی را دارا باشد. در ادامه شرایط داور را بخوانید:

• سن داور بالای ۳۰ سال باشد.
  • داور بایستی متهل باشد.
  • مسلمان و آشنا به شرع و قانون باشد.
  • آگاهی لازم نسبت به رابطه طرفین دعوی داشته باشد.
  • بهتر است داورها از میان خیشاوندان زوجین انتخاب گردد.

در ادامه بخوانید: داوری در طلاق

نکته: مردانی که محارم زوجه هستند مانند پدر و برادر تحت شرایطی می توانند به عنوان داور انتخاب شوند. همچنین اگر یکی از طرفین در معرفی کردن داور کوتاهی کند و یا امکان معرفی برای او وجود نداشته باشد، با درخواست طرف مقابل دادگاه داوری مناسب را برمی گزیند.

وکیل طلاق توافقی در مشهد

وظایف داور در طلاق

• بعد از معرفی داورها توسط هر یک از طرفین، داور بایستی توسط دادگاه تایید شود.
  • داور بایستی لایحه ای برای پذیرش داوری خود اعلام کند.
  • وی بایستی جلسات متعددی با حضور زن و مرد برای رفع اختلافات برگزار کند.
  • در صورت امتناع هر کدام از زوجین، بایستی برای رفع اختلافات و ایجاد سازش بین آنها اقدامات لازم را انجام دهد.
  • داور بایستی در مهلت مقرر نتیجه را به دادگاه اعلام نماید.
  • در صورت کافی نبودن مهلت، داور می تواند تقاضای تمدید مهلت نماید و با صلاحدید دادگاه، مهلت تمدید می شود.
  • در نهایت بایستی نتیجه داوری را بر اساس جلساتی که با زوجین برای برقراری سازش داشته به دادگاه ارائه دهد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - داوری در طلاق

وکیل حقوقی در مشهد

هزینه داوری در طلاق

افرادی که به عنوان داور به دادگاه معرفی و مورد تایید دادگاه می باشند، می توانند برای عملی که می خواهند انجام دهنداز دادگاه تقاضای دستمزد نمایند. از این رو دادگاه مبلغی را تعیین کرده و به زوجین دستور به پرداخت حق الزحمه داوران می دهد.

نمونه رای داوری در طلاق

ریاست محترم شعبه … دادگاه خانواده شهرستان ……

با سلام و احترام عطف به پرونده کلاسه ……. مطرح شده در آن شعبه محترم به خواسته طلاق و ارجاع امر به داوری، اینجانب ……… ، ضمن اعلام قبولی خود بعنوان داور زوجه باستحضار عالی می رساند:

مطابق دستور ریاست محترم دادگاه، اینجانب در جلسات متعدد با زوجه سعی در برطرف کردن اختلاف و ایجاد سازش نمودم. اما زوجه به دلیل عسر وحرج شدید ناشی از اعتیاد زوج، حاضر به برگشت و سازش نشده و از کل مهریه و سایر حقوق مالی و شرعی خود در قبال طلاق و صرفاً به دلیل عسر و حرج وارده، صرف نظر نمود و در حق زوج بخشید.

همچنین فرزند دختر …. ساله بنام ……. دارند که با توجه به شرایط موجود برای زوج و عدم توانایی ایشان برای نگهداری و تأمین معاش، هم اکنون با زوجه زندگی می کند و از طریق زوجه تأمین معاش می شود. نتیجتا صلح و سازش میان زوج و زوجه و بازگشت به منزل مشترکشان مقدور نمی باشد. از این رو با رعایت انصاف و عدالت و در نظر گرفتن مصلحت زوجه و فرزند مشترکشان، نظر به عدم امکان ادامه زندگی مشترک بین آنها ا دارم و با تقدیم نظریه خود، صدور هر گونه دستور و اقدام مقتضی مورد استدعا می باشد.

با تشکر / نام و نام خانوادگی

مشاوره با وکیل طلاق در مشهد

هر چند تا به اینجای مطلب برای مسئله ی داوری در طلاق و شرایط و مراحل آن به خوبی آشنا شدید و اطلاعات مهمی را بدست آوردید، اما بهتر است بدانید که در صورت بروز چنین مشکلی و یا حتی اختلافات دیگری که مربوط یه ازدواج و طلاق است، می توانید از کارشناسان حقوقی به صورت حضوری یا آنلاین کمک بگیرید. از این رو عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق در مشهد امکات چت در واتساپ را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید مشاوره اولیه را از این طریق دریافت نمایید.

مشاوره رایگان با وکیل برای طلاق

از آنجایی که طلاق یکی از مهم ترین و البته پیچیده ترین دعاوی خانوادگی است، قانون گذار برای حفظ کیان خانواده و ارزش های آن تشریفات زمان بر و البته سختی را مقرر کرده است. یکی از این تشریفات که می توان به آن اشاره کرد صدور حکم طلاق به صدور گواهی عدم امکان سازش است. در این گواهی داوران رای به عدم تفاهم میان زوجین داده و خواهان صدور حکم می شوند. اما از آنجایی که دانستن شرایط و انجام مراحل مربوط به این نوع پرونده ها دارای مشکلات متعددی است، نمی توان بدون حضور وکیلی خبره در این زمینه به خوبی روال پرونده را پیش برد. به همین دلیل توصیه ما به شما همراهان گرامی این است که از تجربیات یک وکیل طلاق خوب در مشهد استفاده نمایید.