عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - رابطه نامشروع در قانون

رابطه نامشروع در قانون

در این مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد رابطه نامشروع در قانون و مجازات آن صحبت نماییم. در صورت نیاز همراهمان باشید.

رابطه نامشروع چیست؟

برقراری هرگونه ارتباط فیزیکی یا غیرفیزیکی مابین زن و مرد نامحرم که محتوای آن مرزهای قانونی و شرعی را رد کرده و به زنا (همبستر شدن با نامحرم) نرسیده باشد را رابطه نامشروع گویند.

ارتباط تلفنی مابین زن و مرد از مصادیق رابطه نامشروع می باشد! لازم به ذکر است ارتباط تلفنی مابین دو همکار چنین برداشتی را درپی ندارد و این موضوع تنها مختص ارتباطاتی است که منافی عفت باشد. 

عباس شفیعی وکیل اثبات رابطه نامشروع در مشهد

تفاوت رابطه نامشروع و زنا

  • زنا یک جرم حدی و رابطه نامشروع یک جرم تعزیری می باشد
  • دامنه جرم روابط نامشروع بسیار گسترده تر از دامنه جرم زنا می باشد. به این معنا که روابط نامشروع به هرگونه رابطه منافی عفت (از قبیل گرفتن دست یکدیگر توسط زن و مرد نامحرم، بوسیدن، درآغوش گرفتن، رفتن به کافی شاپ، ارتباطات تلفنی و..) گفته می شود ولی زنا به رابطه جنسی (دخول) دو نامحرم گفته می شود.
  • شرایط اثبات جرم زنا بسیار دشوارتر از اثبات رابطه نامشروع است.
  • شرایط تحقق این دو جرم با هم بسیار متفاوت است برای تحقق جرم زنا شرایط خاصی وجود دارد ولی رابطه نامشروع در خیابان، ماشین، فضای مجازی و.. نیز امکان پذیر است.

اثبات جرم رابطه نامشروع

راه های اثبات رابطه نامشروع ، عبارتند از یک مرتبه اقرار متهم، شهادت دو شاهد مرد و علم قاضی. برخی مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع، نظیر فیلم دوربین های مداربسته، عکس ها، پرینت تماس ها و مکالمات و فایل های صوتی ضبط شده، اگرچه از اماره های قضایی بوده و دلایل قانونی نمی باشند، اما در شرایطی می تواند موجب علم قاضی به وقوع رابطه نامشروع گردیده و به اثبات جرم رابطه نامشروع منتهی شوند.

ناگفته نماند که برای این که شکایت شاکی در مراجع قضایی شنیده بشود باید در مدت زمان معینی که در قانون مشخص شده است، برای شکایت به مراجع قضایی مراجعه کند که به این مدت زمان در اصطلاح حقوقی مرور زمان می گویند. جرم رابطه نامشروع هم از این قاعده مستثنی نیست و بر خلاف زنا که مرور زمان ندارد، بعد گذشت مدتی دیگر نمی توان از جرم رابطه نا مشروع شکایت کرد.

نکته: از آنجا که اپراتورهای تلفن همراه و شرکت مخابرات، تا ۶ ماه موظف به نگه داری اطلاعات مورد استفاده کاربران خود می باشند، چنانچه شاکی پرونده قصد استناد به این اطلاعات را داشته باشد، ضروری است که حداکثر ظرف ۶ ماه از وقوع تماس های تلفنی، اقدام به طرح شکایت رابطه نامشروع نماید؛ در غیر این صورت، امکان استناد به پرینت تماس ها و مکالمات در مرجع قضایی برای وی وجود نخواهد داشت.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - رابطه نامشروع در قانون

عباس شفیعی وکیل متخصص رابطه نامشروع در مشهد

در ادامه بخوانید: رابطه نامشروع در قانون

مجازات رابطه نامشروع

مجازات جرم رابطه نامشروع در ماد ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مشخص شده است. مجازات مرتکبان جرم رابطه نامشروع و عمل منافی عفت  غیر از زنا تا ۹۹ ضربه شلاق است.

البته اختیار تعیین حداقل کیفر (یک ضربه شلاق) یا حداکثر کیفر (۹۹ ضربه شلاق) با دادگاه است و می‌تواند با توجه به شخصیت مرتکبان و اوضاع و احوال مربوط به جرم، مجازات آنان را از یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعیین کند.

امکان تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جریمه نقدی وجود دارد. شلاق به عنوان یک مجازات تعزیری در جرم رابطه نامشروع، می تواند به جریمه نقدی تبدیل شود که میزان آن را قاضی با توجه به شرایط و اوضاع و احوال مرتکبین جرم، مشخص می کند.

نکته: مجازات رابطه نامشروع به اجبار، مانند همان رابطه نامشروع است. از این رو اگر یکی از زن یا مرد برای رابطه نامشروع اکراه داشته باشد و به زور مجبور به این کار شود ، مجازات فقط نسبت به اکراه کننده اعمال می شود . برای مثال اگر مردی ، زنی را به اجبار و اکراه وادار به یکی از مصادیق رابطه نامشروع مثل در آغوش گرفتن کند ، تنها مرد محکوم به مجازات جرم رابطه نامشروع خواهد شد. 

طرح دعوی جرم رابطه نامشروع

به گفته بهترین وکیل خانواده در مشهد طبق قانون رسیدگی به جرم عمل نامشروع و عمل منافی عفت مستقیما در صلاحیت دادگاه است و نه دادسرا.

بر اساس ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری به جرائم زنا و لواط و سایر جرائم منافی عفت به طور مستقیم، در دادگاه صالح رسیدگی میشود. در تبصره این ماده ذکر شده است که منظور از جرائم منافی عفت در این قانون، جرائم جنسی حدی، همچنین جرائم رابطه نامشروع تعزیری مانند تقبیل و مضاجعه است. ( تقبیل در لغت به معنای بوسیدن و مضاجعه به معنای همبستر شدن است. )

بنابراین اگر فردی از همسرش برای جرم رابطه نامشروع جنسی و جسمانی مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن و … شکایت دارد، بایستی مستقیما به دادگاه به جهت اعلام جرم و شکایت مراجعه کند. لیکن اگر مدعی رابطه نامشروع در فضای مجازی باشد مانند رابطه از طریق پیامک تلگرام و اینستاگرام و … باید به دادسرا مراجعه کند.

ناگفته نماند که بر طبق ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی: «در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است. موارد احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش یا اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این حکم مستثنی است.

بهترین وکیل رابطه نامشروع در مشهد

نمونه شکایت رابطه نامشروع

شاکی ………… به نشانی …………

مشتکی عنهما: ………… به نشانی ………………

تاریخ وقوع جرم ……… محل وقوع جرم ……………

موضوع: رابطه نامشروع

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …………

با سلام و احترام، به استحضار می‌رساند: اینجانب ……….. (شاکی) به استناد سند ازدواج شماره ………….. همسر دائمی ………… (مشتکی‌عنه) برای مدت ……….سال می‌ باشم. در تاریخ …….طبق اظهارات شهود، مشتکی عنه همراه با …………. در مکان های عمومی در حالی که دست در دست یکدیگر داشته اند مشاهده شده اند و پس از آن با پیگیری تماس های تلفنی مشتکی عنه و پیامک های ایشان مشخص شد که در زمان های دیگر نیز با یکدیگر ملاقات داشته اند. تماس ها و شهادت شهود به پیوست شکایت نامه ضمیمه شده است. از این رو تقاضای رسیدگی و تعقیب و مجازات نامبردگان را دارم.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

بهترین وکیل اثبات رابطه نامشروع

نتیجه گیری

رابطه نامشروع در قانون مقابل رابطه مشروع قرار دارد و منظور از آن رابطه بین زن و مردی است که باهم ازدواج نکرده اند. و در روابط خود، مرزهای قانونی و شرعی را رد کرده اند. تشخیص این که به چه رابطه هایی روابط نا مشروع می گویند​ با عرف است. از این رو برای رفع اتهام ارتکاب روابط نامشروع، خود شخص به تنهایی قادر به انجام آن نخواهد بود. برای کارساز بودن دفاعیات شخص، وجود وکیل مجرب ضروری است. دفاع وکیل از فرد بی گناه منجر به تبرئه راحت تر و سریع تر متهم می شود.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915