عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - طلاق قضایی چیست؟

طلاق قضایی چیست؟

زندگی مشترک و پیوند زناشویی و هماهنگی بین زوجین همیشه به ایجاد آرامش و احساس خوشبختی منجر نمی شود. در این صورت علم حقوق و علم روانشناسی توصیه می کنند که زوجین به جای درگیری و مشاجره و زندگی همراه با تحمل و فرسایش، به راهکار طلاق بیاندیشند. در ادامه ی این مطلب تحت عنوان طلاق قضایی چیست؟ با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

طلاق حق طبیعی زوج است ولی به شرط اینکه روابط او با همسرش روال طبیعی خود را طی کند. روال طبیعی روابط بین زن و مرد به این است که اگر مرد می خواهد با زن زندگی کند بایستی از او به خوبی نگهداری کند،حقوق او را ادا نماید، با او حسن معاشرت داشته باشد، و اگر سر زندگی با او را ندارد به خوبی و نیکی او را طلاق دهد. یعنی از طلاق او امتناع نکند، حقوق واجبه او را بعلاوه مبلغی دیگر به عنوان سپاسگزاری به او بپردازد و علقه زناشویی را پایان یافته اعلام کند.

اما اگر جریان طبیعی خود را طی نکند چطور؟ یعنی اگر مردی نه سر زندگی و حسن معاشرت و تشکیل کانون خانوادگی سعادتمندانه و اسلام پسندانه دارد و نه زن را آزاد می گذارد که دنبال کار خود برود، به عبارت دیگر نه به وظایف زوجیت و جلب نظر و رضایت زن تن می دهد و نه به طلاق رضایت می دهد، در اینجا چه باید کرد؟

عباس شفیعی وکیل طلاق در مشهد

در ادامه بیشتر بخوانید:

طلاق قضایی چیست؟

به طور کلی در طلاق جدایی زن و شوهر از یکدیگر مطرح می‌شود که با رخ دادن آن تمام حقوق و تکالیفی که زوجین در مقابل هم و یا نسبت به هم دارا شده اند از بین می‌رود. اما بایستی گفت که در طلاق قضایی شوهر موافق طلاق نیست و به دلایلی دادگاه  او را اجبار به طلاق می کند. این عدم موافقت شوهر ممکن است به دلیل غیبتش و گاهی به دلیل مخالفتش باشد.

نکته: با توجه به رویه قضایی این نوع طلاق بائن است نه رجعی. به این معنا که در ایام عده شوهر نمی تواند به زن رجوع کند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - طلاق قضایی چیست؟

موراد قانونی در طلاق قضایی

وکیل خانواده در مشهد می گوید: درست است که طلاق در دین اسلام به عنوان یک امر ناپسند مطرح شده، اما در برخی مواقع چاره ای جز جدایی و طلاق وجود ندارد. در این صورت نه تنها زشت نیست بلکه درجهت آرامش و مصالح طرفین نیز می باشد. بنابراین در همین راستا و به دلیل اهمیتی که طلاق دارد قانون‌گذار با هدف برقراری نظم اجتماعی برای آن قواعد و مقرراتی وضع کرده است.

  • استنکاف شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان الزام وی به انفاق: به استناد آن در ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی بوده و مطابق آن زوجه می تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عجر شوهر از دادن نفقه چه آنکه شوهر معسر باشد یا نباشد تقاضای طلاق قضایی نماید. ( تامین هزینه خانواده از وظایف مرد است. نفقه باید با جایگاه اجتماعی زن و امکانات شوهر متناسب باشد. و نمی‌توان برای آن اندازه معینی در نظر گرفت. )

بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد

  • غایب مفقودالاثر شوهر: هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقود الاثر باشد زن او می تواند تقاضای طلاق کند در این صورت با رعایت ماده ۱۰۲۳ حاکم او ‌را طلاق می‌ دهد. البته ناگفته نماند که  اگر مرد با اراده خود منزل را ترک کرده باشد این می تواند از موارد عسر و حرج زن باشد. و نیازی نیست چهار سال منتظر شوهرش باشد تا بعد طلاق بگیرد. ( زنی که شوهر او غایب مفقودالاثر بوده و حاکم او را طلاق داده باشد باید از تاریخ طلاق عده وفات ( چهارماه و ده روز ) نگه دارد. علت این اقدام هم این است که اگر در ایام عده، این علت مرتفع گردد، یعنی شوهر حاضر شود برای او فرصت رجوع فراهم شود.)
  • در عسر و حرج بودن زوجه: عسر و حرجی باعث طلاق خواهد بود که ناشی از اقدامات خود زوجه نبوده. و برای دادگاه احراز شود ادامه زندگی برای زن باعث مشقت وسختی او خواهد بود. دراین صورت، حاکم می تواند با درخواست زن و بدون توجه به خواسته مرد، حکم طلاق زوجه را صادر نماید.

در ادامه بخوانید: طلاق قضایی چیست؟

مهریه در طلاق قضایی

ارزش و اهمیت کانون خانواده در قوانین به حدی است که حاکم (قاضی) موظف به دفاع از حقوق همسران است. و بقا،یا انحلال این کانون مقدس صرفاً در انحصار مردان نیست. به گونه‌ای که هرگاه زوج سبب وارد آوردن لطمه به حقوق همسر شود حاکم می تواند زن را طلاق دهد.

زمانی که مرد با درخواست طلاق از سوی زن مخالف باشد اصطلاحا گفته می‎شود قاضی، ولی ممتنع است. به این معنی که قاضی پس از احراز و شناسایی موضوع و علت طلاق در جایگاه مرد قرار می‎گیرد و از طرف او قبول بذل (طلاق) می‎کند. و در این جا کاملا اختیار با قاضی رسیدگی کننده به پرونده است. معمولا قضات وقتی مهریه سنگین است و زوجه حاضر به بخشش متعارف و معقولی نیست با توجه به جمیع شرایط موجود تصمیم گیری می کنند.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل طلاق در مشهد

نمونه دادخواست طلاق به درخواست زن

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تعیین خواسته و بهای آن

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه خانواده

احتراماً مراتب دادخواهی موکل را به شرح ذیل به استحضار عالی می رساند؛

به موجب سند ازدواج شماره …….. مورخ ……. موکل به عقد دائم آقای ………. (خوانده) درآمدند و حاصل این ازدواج دو دختر می باشد که هردو از دایره حضانت خارجند.

موکل و خوانده مدت ….. سال است به واسطه بدرفتاری ها و پرخاشگری های مکرر و غیر قابل تحمل زوج، جدا از یکدیگر زندگی می کنند و به کرات نیز توسط خوانده مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و حتی موکل تحت فشار و اکراه حاصله از ناحیه زوج مجبور به امضای اقرارنامه ای دال بر دریافت مهریه خویش شدند این در حالی است که موکل هیچ مهریه ای دریافت ننموده است.

فلذا با عنایت به کراهت حاصله به دلیل بدرفتاری و پرخاشگری های زوج و جدایی طولانی ایشان از یکدیگر و همچنین با توجه به عسر و حرج حاصله که ادامه زندگی مشترک را برای موکل غیرممکن نموده است با بذل …… ریال تقاضای صدور اجازه طلاق و صدور گواهی عدم امکان سازش مورد استدعا می باشد.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست طلاق از جانب مرد - گروه وکلای عدالت نویسان

بهترین وکیل آقا در مشهد

نتیجه گیری

در طلاق قضایی یا شوهر با طلاق زن موافق نیست یا اینکه مفقود الاثر شده و غایب است. که در این صورت قاضی دادگاه در جایگاه مرد قرار گرفته و توسط وی رأی طلاق زن صادر می‌شود. پس از آنجایی که طرح دعوای طلاق و پیگیری مراحل دادرسی و قضایی در دادگاه ها حوصله زیادی می طلبد و از طرفی نیازمند دانش و تخصص حقوقی می باشد. با در اختیار داشتن وکیلی مجرب، وی می تواند شما را در احقاق حق در این زمینه و تعقیب دعوای حقوقی به خوبی یاری نماید.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915