عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توشس - عدم تمکین و نشوز

عدم تمکین و نشوز چیست

در این مطلب به موضوع عدم تمکین و نشوز زوجه می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نیز با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه باشید تا اطلاعات تکمیلی بدست آورید.

بر زن واجب است از شوهر خود تمکین داشته باشد و در مسکنی که شوهرش تعیین می نماید سکونت کند. از دیدگاه فقها تمکین زوجه به اطاعت تام او از شوهرش حاصل می شود. لذا می فرمایند که زن باید از شوهرش اطاعت کند و مخالف رضایت او عملی انجام ندهد و حتی بدون اجازه او از خانه خارج نشود. گرچه برای امری مانند عیادت بستگان و فامیل خودش باشد.

به نظر می رسد بعضی از این مصادیق می تواند محل بحث و تحقیق باشد. مثلا اگر صله رحم را یک واجب بدانیم، و اطاعت زن از شوهر در عدم خروج از منزل را نیز یک واجب دیگر بر عهده ی زوجه بدانیم، موضوع تمکین و نحوه نگرش به موارد جواز خروج زوجه از منزل ممکن است متفاوت از انچه فعلا وجود دارد باشد. حال اگر زن از اطاعت شوهرش خارج شود چه به سبب اینکه از تمکین خودداری کند و چه به جهت اینکه خود را از آنچه موجب تنفر شوهر می باشد و از تلذذ او جلوگیری می کند دور ننماید یا علی رغم میل شوهرش از آرایش و نظافت خود خودداری نماید و یا بدون اجازه از منزل او خارج شود، زن ناشزه خواهد بود. بدیهی است خروج زن از اطاعت شوهر در مواردی که اصل اطاعت بر او واجب نیست مثل کارهای خانه باعث نشوز زن نخواهد شد.

عباس شفیعی وکیل طلاق مشهد

مسکن مستقل

از حقوقی که زن بر شوهر دارد، این است که برای او مسکن مستقل تهیه نماید، و زن می تواند از زندگی مشترک با دیگران در یک مسکن خودداری کند. البته این بدان معنا نیست که هر زن، درخواست یک خانه ملکی مستقل و وسیع با امکانات فراوان را داشته باشد. بلکه مسکن می تواند اجاره ای یا عاریه ای و امثال اینها باشد و از نظر کمیت و کیفیت نیز باید در حد شأن زوجه و رسوم متعارف باشد.

بنابراین خانه مستقل برای یک زن که در قبیله ای کوچنشین در چادر زندگی می کند، همان چادر مستقل است و در بین کپر نشینان یک کپر مستقل و در بین روستاییان همان خانه ی روستایی و در بین شهر نشینان نیز خانه ای در حد شأن زوجه و در شهر.

در ادامه بخوانید: عدم تمکین و نشوز

البته این بدان معنا نیست که مرد شهرنشین نمی تواند برای همسر خود در روستا مسکن تهیه کند. بلکه چنانچه شرط حق انتخاب مسکن به نفع زوجه نشده باشد، مرد حق انتخاب محل سکونت را دارد.مگر در موارد خاصی که دادگاه دخالت می نماید.

در منابع فقهی به حق داشتن مسکن مستقل برای زوجه تاکید و تصریح شده است. بنابراین چنانچه زوج چنین مسکنی برای همسرش تهیه ننماید، نمی توان زوجه را به لحاظ عدم تمکین ناشزه شناخت.

بهترین وکیل طلاق توافقی مشهد

چنانچه زوجه از اطاعت شوهر خود خارج شود و نشوز نماید، شوهر می تواند از او بخواهد که تمکین نماید و با رعایت مقررات امر به معروف و نهی از منکر به نحوی که در متب مفصله فقهی آمده است او را به تمکین وادار کند. اگر زوجه حاضر به تمکین نشد، دادگاه او را به تمکین از شوهرش در انجام وظایف خاص زناشویی ملزم و محکوم می نماید. در مقام اجرای این حکم پس از صدور اجرائیه و ارسال به اجرای احکام، از طریق مرجع انتظامی به زوجه اخطار می شود مفاد حکم را اجرا نماید و چنانچه از اجرا خودداری کند، حکم الزام به تمکین، ضمانت اجرای عملی ندارد. ولی آثاری به آن مرتبت می شود از جمله اینکه نشوز زوجه اثبات می شود و مادام که زوجه بازگشت از نشوز به تمکین خود را ثابت نکند، نفقه ای به او تعلق نمی گیرد و دیگر اینکه شوهر حق دارد با مراجعه به دادگاه درخواست اجازه ازدواج مجدد بنماید.

نکته: شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک مشهد در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. همچنین در صورت تمایل می توانید پیگیری پرونده خود را به این وکیل متخصص  بسپارید و دیگر هیچگونه نگرانی بابت روند پرونده نداشته باشید.

در ادامه بخوانید: عدم تمکین و نشوز

نشوز زوج

همانطور که بیان شد مرد نیز در قبال زن خود از جهت بیتوته و مواقعه و غیره تکالیفی دارد. چنانچه از انجام این تکالیف سرپیچی کند، زن او حق دارد از او بخواهد که نسبت به انجام وظایف مربوطه اقدام نماید. اگر اقدام ننمود، زن می تواند به حاکم رجوع کند و الزام شوهر به انجام تکالیف مربوطه را بخواهد و چنانچه زوجه به انجام این تکالیف ملزم نشود، حاکم می تواند او را تعزیر کند.

عباس شفیعی بهترین وکیل نفقه مشهد

نمونه رأی دادگاه در مورد رد دعوی الزام خوانده به تمکی به لحاظ عدم تهیه مسکن

در خصوص دعوی آقای …… فرزند ….. به طرفیت خانم ….. فرزند …… به خواسته الزام خوانده به تمکین با عنایت به جامع محتویات پرونده از جمله نکاحنامه عادی مورخه …… که مورد تصدیق طرفین قرار گرفته است وجود علقه زوجیت دائم بین آنها محرز و مسلم است. و در مورد خواسته، خوانده اظهار داشته خواهان مسکن تهیه ننموده و لازمه تمکین من از وی تهیه مسکن است و خوانده اظهار داشته فعلا قادر به تهیه مسکن نیستم و خواسته ام این است که خوانده در منزل پدرش از من تمکین داشته باشد، تا قدرت تهیه مسکن پیدا کنم.

دادگاه با عنایت به جامع محتویات پرونده و اظهارات طرفین و به استناد ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی که نشانه تمکین را حضور زوجه در مسکنی که شوهرش تهیه و تعیین نموده معین کرده است، تمکین خوانده از خواهان را محکوم به رد می نماید. این رأی مستنداً به مواد ۳۳۰، ۳۳۴ و ۳۳۶ قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر مرکز استان …. می باشد.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915