عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توشس - منع اشتغال زوجه

منع اشتغال زوجه به چه صورت می باشد

در این مطلب به موضوع اشتغال بانوان و اینکه منع اشتغال زوجه به چه صورت می باشد، می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نیز با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه باشید.

آنچه در قانون مدنی بیان شده این است که شوهر می تواند همسر خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود و یا زن باشد، منع کند. ولی از نظر جایگاه فقهی موضوع اشتغال بانوان شوهردار فرع بر حکم حرمت خروج زن از منزل، بدون اجازه شوهر است. ولی اشتغال زوجه در داخل خانه به هر شغل که منافی حق استمتاع زوج و کمال استمتاع نباشد، بلامانع است. ولی از حرمت خروج از منزل موارد ذیل استثنا شده است:

  1. خروج برای کسب معارف اعتقادی در حد ضرورت و برای فهم تکالیف شرعی
  2. خروج برای معالجه بیماری، چنانچه درمان در منزل ممکن نباشد
  3. خروج برای فرار از ضررهای جانی، مالی و یا عرضی
  4. خروج برای انجام واجبات عینی که موقوف به خروج از منزل است، مثل سفر حجه الاسلام
  5. خروج از منزل به لحاظ اینکه ماندن در منزل توأم با عسر و حرج و غیرقابل تحمل شده باشد
  6. چنانچه در عقد نکاح، اشتغال زوجه در خارج از منزل شرط شده باشد
  7. چنانچه خروج از منزل برای تامین معاش باشد، در فرضی که شوهر قادر به تامین آن نباشد و یا از انفاق سرپیچی کند
  8. خروج از منزل برای تظلم و دادخواهی.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد

گرچه بر اساس برخی اقوال بسیار شاذ و نادر، حرمت خروج زن از منزل بدون اذن شوهر حمل بر مواردی شده است که خروج وی باعث ناپاکی زوجه گردد و یا موجب انحراف عقیدتی یا جنسی، اخلاقی و یا اقتصادی وی شود و در صورت اطمینان به عدم ابتلاء زوجه به یکی از این موارد، برای زوج اختیار ممانعت از خروج همسر از منزل لحاظ نشده است ولی این قول به لحاظ نهایت شذوذ قابل استناد نیست.

نکته: شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک مشهد در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. همچنین در صورت تمایل می توانید پیگیری پرونده خود را به این وکیل متخصص  بسپارید و دیگر هیچگونه نگرانی بابت روند پرونده نداشته باشید.

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد

در ادامه بخوانید: منع اشتغال زوجه

با توجه به شرحی که گذشت ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی به شقوق موضوع نپرداخته است، چون در ارتباط با بحث اشتغال زنان در خارج از منزل شقوق مختلفی متصور است از جمله:

الف) اشتغال زوجه در داخل منزل به شغلی که منافی با حق استمتاع شوهر نیست

ب) اشتغال زوجه در داخل منزل به شغلی که منافی با حق استمتاع شوهر می باشد

پ) اشتغال زوجه در خارج از منزل به شغلی که منافی حق استمتاع شوهر است

ت) اشتغال زوجه در خارج از منزل به شغلی که منافی حق استمتاع شوهر نمی باشد

ث) اشتغال زوجه در داخل منزل به شغلی که منافی حق استمتاع شوهر نیست، ولی منافی با حیثیت خانوادگی شوهر یا خود زوجه است

ج) اشتغال زوجه در خارج از منزل به شغلی که منافی حق استمتاع شوهر نیست، ولی منافی با حیثیت خانوادگی شوهر یا خود زوجه است

چ) اشتغال زوجه در داخل یا خارج منزل به شغلی که منافی حق استمتاع و منافی با حیثیت خانوادگی شوهر یا زن نیست، ولی آن شغل بر زن واجب عینی است

ح) اشتغال زوجه در داخل یا خارج منزل، به شغلی که منافی حق استمتاع و منافی با حیثیت خانوادگی شوهر نیست ولی آن عمل بر زن واجب کفایی است.

خ) اشتغال زوجه در داخل یا خارج منزل، به شغلی که منافی حق استمتاع زوج یا منافی مصالح خانوادگی زوج و یا زوجه هست ولی بر زن واجب عینی یا کفایی است

همانطور که ملاحضه فرمودید در مسأله فروض مختلفی وجود دارد ولی ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی صرفا به موارد محدودی به نحو اطلاق اشاره نموده است. ولی چنانچه موضوع حرمت اشتغال زنان را صرفا فرع بر حرمت خروج آنها از منزل بدون اذن شئهر بدانیم که در روایات باب وارد شده است در این صورت اشتغال زن در داخل منزل به شغلی که مباح باشد و منافی حق استمتاع شوهر نباشدبلامانع خواهد بود و شوهر حق منع زن از این اشتغال و کسب درآمد از این طریق را ندارد.

مشاوره رایگان با وکیل حقوقی در مشهد

در ادامه بخوانید: منع اشتغال زوجه

البته از اطلاق ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی می توان استفاده کرد که شوهر حق دارد از اشتغال زن به شغلی که منافی مصالح و حیثیت خانوادگی او یا خود زوجه باشد در داخل منزل نیز جلوگیری کند. در مورد اشتغال زنان به سوال و پاسخ ذیل توجه فرمایید:

سوال: زنی که اکنون شاغل است، آیا زوج می تواند مانع ادامه اشتغال به کار وی گردد یا خیر؟

پاسخ:« اگر اشتغال زوجه قبل از ازدواج بوده و یا بعد از ازدواج با اذن خود زوج انجام یافته در این دو صورت زوج نمی تواند زوجه را از ادامه شغلش منع کند و اگر اشتغال بعد از ازدواج بدون اذن شوهر بوده در صورتی زوج می تواند از اشتغال زوجه مانع شود که شغل زن منافی حق شوهر و یا منافی مصالح خانوادگی و یا حیثیات خود و یا زن باشد.»

نمونه تصمیم دادگاه در مورد منع زوجه از اشتغال

در خصوص دادخواست آقای …… فرزند ….. به طرفیت خانم …… فرزند ….. به خواسته منع خوانده از اشتغال به کار …… در اداره ….. با عنایت به جامع محتویات پرونده، از جمله فتوکپی مصدق نکاحنامه  رسمی شماره ……. وجود علقه زوجیت دائم بیم طرفین محرز و مسلم است و در مورد خواسته، نظر به اینکه بر اساس تشخیص دادگاه اشتغال یاد شده با شئون و شخصیت و مصالح خانوادگی طرفین منافات دارد، دادگاه دعوی خواهان را وارد تشخیص و به استناد ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی خوانده را از اشتغال یاد شده، منع می نماید. اداره متبوع خوانده مکلف است در اجرای مفاد این رأی اقدام مقتضی معمول دارد. این رأی حضوری و ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ مستنداً به مواد ۳۳۰، ۳۳۴ و ۳۳۶ قانون ائین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر مرکز استان ….. می باشد.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915