عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - عده در طلاق توافقی و سایر طلاق ها

عده در طلاق توافقی و سایر طلاق ها به چه صورت می باشد

طلاق به عنوان یکی از ناراحت کننده ترین اتفاق زندگی یک انسان است که حتی پس از آن ها باید اقدامات شایسته ای را انجام داد که از آن به عنوان عده یاد می شود. حال برای اینکه بدانید عده چیست و در انواع طلاق ها به چه صورت است در ادامه ( عده در طلاق توافقی و سایر طلاق ها به چه صورت می باشد ) با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد تا انتهای این مطلب نیز همراه شوید.

عده چیست؟

عد ه را می توان اینگونه تعریف کرد که زمان مشخص شده ای است که زوجه پس از طلاق و یا حتی فوت همسرش برای ازدواج مجدد باید صبر پیشه کند، که به حالت انتظار شباهت دارد.

همچنین عده علاوه بر اینکه از نظر قانونی مورد اهمیت قرار گرفته است، از لحاظ شرعی هم برای جلوگیری از اختلاط نسل ها مورد توجه می باشد. زیرا در این مدت زمان می توان اطمینان حاصل کرد که آیا زن باردار بوده است یا خیر.

البته عده را از نظر رعایت نمودن حرمت نکاحی که به هر دلیل منحل شده است را هم مورد توجه قرار داد.

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق مشهد

انواع عده در طلاق

باتوجه به اینکه زوجین در چه شرایطی از هم جدا شده اند و جدایی شان از چه نوعی است، عده متفاوتی هم برای زوجه در نظر گرفته خواهد شد. در ادامه انواع عده را بخوانید:

  • طلاق بائن: در طلاق هایی که از نوع بائن هستند، زوجه در زمان عده، حق ازدواج مجدد ندارد. همچنین زوج هم نیز نمی تواند در آن مدت، به زوجه، رجوع کند. مدت عده در این نوع طلاق سه طهر و در مواردی سه ماه است. ناگفته نماند که در طول این مدت، حق دریافت نفقه برای زوجه و ارث، در صورت فوت هر یک از طرفین، برای دیگری، وجود ندارد.
  • طلاق خلع: در این نوع طلاق زن از شوهر خود تنفر داشته و با بخشیدن مالی به همسر خود، وی را حاضر به طلاق می کند. در این نوع طلاق عده سه طهر پس از عادت ماهیانه است. البته اگر زن به دلایلی مانند بیماری یا … عادت ماهیانه نبیند، عده طلاق سه ماه خواهد بود.
  • طلاق مبارات: اگر کراهت و تنفر زن و مرد دو طرفه باشد، به آن طلاق مبارات می گویند. در این نوع طلاق هم مانند نمونه طلاق خلع، عده سه طهر پس از عادت ماهیانه است. البته اگر زن به دلایلی مانند بیماری یا … عادت ماهیانه نبیند، عده طلاق سه ماه خواهد بود.
  • سه طلاقه: سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آمده باشد، اعم از اینکه وصلت در نتیجه‌ رجوع باشد یا در نتیجه‌ نکاح جدید را سه طلاقه گویند. در این راستا و به موجب ماده ۱۰۵۷ زنی که سه مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و مطلقه شده بر آن مرد حرام می بوده و حق رجوع در عده ( ۴۵ روز )، برای مرد وجود ندارد.
عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق توافقی مشهد

نکته: اگر مرد در زمان عده رجعیه فوت کند زن از مرد ارث می برد چون هنوز در حکم زوجه محسوب می شود و زن باید عده رجعیه را رها کند و عده وفات را بگیرد.

  • طلاق توافقی: در این نوع طلاق، زوجین دارای موضع مشترک بوده و می‌توانند طبق اصل آزادی اراده نسبت به انجام هرگونه توافق یا مصالحه‌ای در زمینه حضانت و نگهداری فرزندان، جهیزیه، مهریه و … مبادرت نمایند. از این رو دادگاه حسب توافق طرفین مبادرت به اتخاذ تصمیم می‌نماید. حال اگر دادگاه تصمیم بر جدایی زوجین از یکدیگر داشته باشد، زوجه پس از جدایی باید سه ماه و ده روز را عده نگه دارد، مگر اینکه زن باردار باشد که در این صورت عده تا زمان وضع حمل است. البته برخی حقوقدانان طلاق توافقی را از جمله طلاق های خلع و مبارات می دانند که از انواع طلاق بائن بوده و عده ندارد، مگر در شرایطی که زن به آنچه را که بخشیده رجوع کرده که باز حق رجوع مرد را امکان پذیر خواهد کرد.

نکته: اگر بلافاصله پس از طلاق زوجه وضع حمل نماید، عده خاتمه می یابد. همچنین اگر در طلاق توافقی زوجه باکره باشد، در این صورت دیگر عده وجود نداشته و شوهر نمی تواند به زن برگردد.

در ادامه بخوانید: عده در طلاق توافقی و سایر طلاق ها

مشاوره رایگان وکیل طلاق مشهد
  • طلاق غیابی:  اگر زوجه ای به دلیل مفقود الاثر بودن شوهر خود، از دادگاه تقاضای طلاق غیابی نماید، در صورتی که دادگاه حکم به طلاق دهد، به موجب ماده ۱۱۵۶ قانون مدنی زن می‌بایست از زمان اجرای صیغه طلاق، مقدار عده وفات یعنی ۴ ماه و ده روز را نگه دارد.

نکته: وکیل طلاق می گوید بر اساس قانون زنانی که یائسه، باکره و یا فاقد رحم هستند نیازی به نگهداری عده ندارند.

  • فسخ نکاح: در این مورد از جدایی می توان گفت براساس عیوبی که زن و مرد دارند یا تدلیسی که در ازدواج رخ داده است و یا تخلفی که از شرط صفت صورت گرفته موضوع فسخ پیش آمده و عده آن مطابق طلاق نیز می باشد.

وکیل پایه یک خانواده مشهد

نکات مهم عده

  • چنانچه زن و مردی با یکدیگر ازدواج کنند و بدانند که زن در ایام عده به سر می برده. و ازدواج در این ایام حرام است، آن ازدواج حرام ابدی خواهد بود.
  • اگر هیچ کدام از در عده بودن زن خبری نداشته باشند. و یا از حرام بودن عقد در عده اطلاع نداشته باشند، در صورت وقوع نزدیکی بر هم حرام گردیده. و درصورت عدم نزدیکی حرام نمی باشند.
  • اگر عقد بین زن و مرد را فرد سومی با وکالت از انها خوانده باشد، زن و مرد حرام ابدی نشده. و بعد از اتمام عده می توانند با هم ازدواج کنند.

در ادامه بخوانید: عده در طلاق توافقی و سایر طلاق ها

نمونه دادخواست طلاق توافقی

با سلام احتراما اینجانبان بر طبق کپی مصدق عقدنامه پیوست از مورخ در عقد نکاح دائم یکدیگر می باشیم. که به دلیل عدم تفاهم اخلاقی و مشکلا ت عدیده فی ما بین تمایل به جدایی و طلاق داریم. لذا از محضر محترمتان صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

 عباس شفیعی وکیل خوب مشهد

نتیجه گیری

با منحل شدن ازدواج به هر دلیلی، زن تا مدت زمان مشخصی نمی تواند با شخص دیگری ازدواج کند، این مدت عده نام داشته. و قاعده و قانون مشخصی دارد. حال شما عزیزان اگر در این زمینه سوالی دارید کی تواند از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق مشهد تماس گرفته و مشکل خود را بیان نمایید. همچنین می توانید درخواست وقت مشاوره حضوری داشته و سوالات خود را مطرح نمایید. در این صورت این وکیل متخصص طلاق مشهد می تواند به خوبی راه حلی برای مشکل ایجاد شده پیش روی شما قرار دهد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

3 دیدگاه دربارهٔ «عده در طلاق توافقی و سایر طلاق ها به چه صورت می باشد»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915