عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تدلیس در ازدواج

تدلیس در ازدواج چیست

صداقت نداشتن و فریب دادن در ازدواج ها یکی از مشکلاتی است که امروزه با آن بسیار مواجه می شویم. به همین دلیل با مشخص شدن موضوع برای طرف مقابل، وی شکایت خود را به عنوان تدلیس در ازدواج به دادگاه ارائه می دهد. حال برای اینکه بدانید تدلیس در ازدواج چیست و چه مجازاتی دارد، در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

تدلیس در ازدواج چیست؟

تدلیس یا فریب در ازدواج اقدامی است که یکی از طرفین نکاح یا حتی شخص ثالثی انجام داده و موجب تدلیس در ازدواج شده باشد.  در این راستا قانون به فرد فریب خورده این امکان را داده است که در صورت بروز چنین مشکلی اقدام به فسخ نکاح نماید.

بنابراین می توان موارد تدلیس را اینگونه بیان کرد که هر زمان یکی از زوجین، با رفتار متقلبانه، نقص یا عیبی را از خود پنهان کرده باشد و یا خودش را دارای صفت نیکویی معرفی کند که دارای این اوصاف نباشد و عقد ازدواج، بر مبنای آن چه در خصوص آن، تدلیس و فریب صورت گرفته، واقع گردد، فرد فریب خورده با اثبات این موضوع در محکمه می تواند تقاضای فسخ نکاح و مجازات مجرم را داشته باشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه مشهد

به عنوان مثال می توان این مورد را بیان کرد که فردی خود را دارای تحصیلات عالیه و از خانواده سرشناسی معرفی کرده باشد در حالی که چنین نباشد، موجب تدلیس شده است. زیرا اگر طرف مقابل اصل موضوع را می دانست، تقاضای ازدواج این شخص را نمی پذیرفت.

در چنین شرایطی فرد فریب خورده می تواند بدون طی کردن تشریفات طولانی و زمان بری که طلاق دارد، پس از ثبت دادخواست و اثبات موضوع در جلسه رسیدگی دادگاه و دریافت صدور حکم از قاضی پرونده مبنی بر فریب در ازدواج نکاح فی مابینشان را فسخ نماید.

موارد تدلیس در ازدواج برای زوجه

مطابق ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی اگر زوج هنگام نکاح با زوجه هر یک از شرایط زیر را به زوجه به منظور تدلیس در ازدواج اعلام نکند، برای زوجه حق فسخ نکاح ایجاد خواهد گردید. از جمله:

  • خضاء: نوعی بیماری که به موجب آن بیضه های مرد از بدن او خارج یا کوبیده شده باشد.
  • عنن یا ناتوانی جنسی: امکان برقراری رابطه ی جنسی میسر نمی باشد.
  • مقطوع بودن آلت تناسلی: اگر آلت تناسلی مرد به قدری باشد که امکان برقرای رابطه جنسی با او میسر نباشد، برای زوجه حق فسخ نکاح بوجود می آید.
  • جنون زوج: طبق قانون تفاوتی در مجنون دائمی یا ادواری نمی باشد. جنون زوج قبل یا بعد از نکاح، برای زوجه حق فسخ ایجاد می کند.
  • و … .

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق توافقی مشهد

موارد تدلیس در ازدواج برای زوج

طبق ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی، اگر زوجه دارای مشکلات نام برده در زیر قبل از نکاح باشد و آن را به زوج اعلام نکند، موجب فریب در ازدواج شده و حق فسخ نکاح برای زوج ایجاد می گردد. از جمله:

  • قرن: وجود استخوانی زائد در آلت تنسلی زن که مانع برقراری رابطه ی جنسی می شود.
  • جذام یا خوره: بیماری که بر اثر باکتری ها تولید می شود و باعث بروز بیماری پوستی می شود.
  • برص یا پیسی: نوعی بیماری که باعث بروز لک های سفید بروی پوست می شود.
  • افضاء: یکی شدن مجرای بول و حیض زن که امکان برقراری رابطه جنسی را میسر نمی کند.
  • زمین گیری.
  • نابینایی از هر دو چشم.
  • مجنون بودن زن قبل از نکاح.
  • باکره نبودن زوجه.
  • و … .

عباس شفیعی بهترین وکیل فسخ نکاح مشهد

مجازات تدلیس در ازدواج

به گفته ی وکیل طلاق در مشهد هر زمان یکی از زوجین قبل از عقد نکاح طرف خود را به امور واهی مانند داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و … فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

نکته: اقرار، پیامک، شهادت حاضرین در زمان عقد و یا پرونده پزشکی قانونی از موراد اثبات تدلیس در ازدواج برای قاضی پرونده در دادگاه می باشد.

نحوه طرح شکایت برای تدلیس در ازدواج

از هر زمانی که شخص از فریبی که خورده مطلع شود، باد در سریع ترین زمان ممکن شکایت خود را در محکمه مطرح نماید.

صلاحیت بررسی پرونده و طرح شکایت کیفری برای تدلیس در ازدواج دادسرای محل وقوع جرم که همان دادسرای محل وقوع عقد ازدواج است، بوده و برای درخواست حقوقی فسخ ازدواج به سبب فریب در ازدواج، دادگاه خانواده محل اقامت خوانده صلاحیت رسیدگی موضوع پرونده را خواهد داشت.

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد

مهریه در تدلیس در ازدواج

برای اینکه بدانید تکلیف مهریه در تدلیس در ازدواج چیست موارد نام برده در ادامه را بخوانید:

  • اگر فرد فریب دهنده در ازدواج مرد باشد، زن می‌تواند نسبت به مطالبه مهریه خود اقدام کرده و تحت شرایطی مهریه خود را دریافت نماید.
  • اگر فسخ نکاح به علت ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی صورت بگیرد زن مستحق دریافت نصف مهریه است.
  • چنانچه زن موجب فریب مرد شده باشد ومرد بخواهد پس از وقوع رابطه زناشویی نکاح را فسخ کند، زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

نمونه دادخواست تدلیس در ازدواج

احتراما به استحضار می رساند با توجه به عقدنامه ازدواج مورخ … فی مابین اینجانبه خواهان … و خوانده دعوی آقای … و بروز عیب در نامبرده (خصاء یا عنن یا مقطوع بودن آلت تناسلی) و مدارک تقدیمی و گواهی پزشکی، مستنداً به ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر فسخ نکاح مذکور را با احتساب خسارت دادرسی دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

طبق تعاریف بالا توسط وکیل خوب مشهد می توان گفت که فریب در ازدواج یا همان تدلیس در ازدواج در واقع به معنای کتمان کردن حقیقت و دروغ گفتن به فرد مقابل می‌باشد تا بتوان در نظر او فرد مطلوبی به نظر آمده و در نهایت با او ازدواج کرد. این عمل در قانون جرم بوده و مجازات در پی خواهد داشت. حال در این راستا اگر دچار مشکلی هستید، بهترین اقدام دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم از یک وکیل متخصص تدلیس در ازدواج است تا بتوانید به راحتی اقدامات مورد نیاز را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

شما می تواند از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق مشهد در ارتباط باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

3 دیدگاه دربارهٔ «تدلیس در ازدواج چیست»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915