عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - قانون نگهداری حیوانات در آپارتمان

قانون نگهداری حیوانات در آپارتمان

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در این مقاله تحت عنوان قانون نگهداری حیوانات در آپارتمان به بررسی شکایت و مجازات این عمل پرداخته است. زیرا در حال حاضر تمایل به نگهداری حیواناتی از قبیل سگ و گربه به عنوان حیوان خانگی رو به افزایش بوده و باعث عادت خانواده های ایرانی به وجود این چنین حیواناتی شده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب نیز همراهمان شوید.

نکته: اگر فردی حقیقی یا حقوقی نیاز به نگهداری از حیوانات داشته باشد، بایستی دادخواستی مرتبط با این موضوع به دادستانی استان یا شهرستان به صورت مکتوب ارائه دهد. در انتها کمیته ای که با مسولیت دادستانی هستند، موضوع را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز به صدور مجوز یا رد درخواست اقدام می کنند.

ناگفته نماند که این کمیته موظف است در مورد حیوانات ضبط شده، رها شده و حتی مصادره ای بررسی های لازم را انجام داده و تعیین تکلیف نماید.

عباس شفیعی وکیل کیفری در مشهد

طرح شکایت برای نگهداری از حیوانات در آپارتمان

اگر بخواهیم طرح اینچنین شکایاتی را بیان کنیم باید بگوییم که در دو صورت مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

  • نگهداری حیوان در قسمت های مشاع آپارتمان
  • نگهداری حیوان در قسمت های اختصاصی آپارتمان

مطابق قانون نگهداری و مراقبت از حیوانات در قسمت هایی از ساختمان که جزو مشاعات ( راه پله، پشت بام، راه روها، پارکینگ، و … ) هستند جرم بوده و می توان از فرد خاطی شکایت کیفری توسط یک وکیل کیفری خوب در مشهد نمود. زیرا هیچ کس نمی تواند در قسمت های یاد شده در آپارتمان حیوانی اعم از وحشی و اهلی نگهداری کند.

اما برای نگهداری از حیوانات در قسمت های خصوصی ساختمان بایستی گفت که در دو صورت اشکالی نداشته و امکان پذیر خواهد بود:

  1. حیوان از نظر بهداشتی سالم باشد و باعث ایجاد بیماری نشود.
  2. حیوان نبایستی باعث سلب آسایش و آرامش سایر ساکنین شود.

در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده امکان شکایت کیفری وجود داشته و فرد خاطی مطابق قانون مجازات خواهد شد.

نکته: در صورت تصویب طرح صیانت از حقوق عامه در مجلس و تایید شورای نگهبان که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم، نگهداری از حیواناتی مانند سگ حتی در قسمت های اختصاصی منزل نیز جرم بوده و مجازات در پی دارد.

مشاوره با وکیل کیفری در مشهد

در ادامه بخوانید: قانون نگهداری حیوانات در آپارتمان

مجازات نگهداری سگ در آپارتمان

با روند افزایشی نگهداری حیوانات و خطراتی که می توانند داشته باشند، قانون گذار اقداماتی انجام داده است. در آبان ماه سال ۱۴۰۰ با عنوان طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک و مضر مانند سگ و گربه در مجلس شورای اسلامی ماده ۶۸۸ با ۴ بخش مطرح گردید. تا بعد از تصویب شدن توسط مجلس و شورای نگهبان مقررات این مواد به عنوان قانون برای تمامی افراد خطاکار در این زمینه لازم الاجرا باشد.

در نهایت می توان گفت که نگهداری از حیوانات جزو جرائم تعزیری بوده و قاضی می تواند حبس تا یک سال را که برای آن در نظر گرفته شده به جزای نقدی تبدیل کند. یا در صورت صلاحدید قاضی و وجود شرایط تخفیف در مجازات، این جرم را مشمول شرایط تخفیف دانسته و مجازات را کاهش دهد. البته این را هم بایستی گفت که در صورت تکرار مجدد جرم، مجازات به صورت کلی خود اجرا خواهد شد.

نکته: در حالت کلی در قوانین قضایی نگهداری سگ و گربه و … به دلیل سروصدا و ایجاد مزاحمت برای همسایگان مصداق سلب آسایش عمومی است و پیگرد قضایی دارد.

این مطلب ناگفته نماند که مطابق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی گرفردی حیوانی را به روی فردی برانگیزد یا کاری کند که موجب ترس، مصدوم شدن یا فوت وی شود، بر اساس تعریف انواع جنایت ها به قصاص یا پرداخت دیه محکوم می شود.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - قانون نگهداری حیوانات در آپارتمان

وکیل خوب در مشهد

نحوه شکایت از نگهداری سگ در آپارتمان

در اولین قدم برای اقدام به شکایت از فردی که در آپارتمان حیوانی را نگهداری می کند، این است که تذکری کتبی از طریق ارائه‌ ی اظهارنامه رسمی از طرف مدیر ساختمان برای خروج حیوان داده شود. سپس در صورت عدم توجه مالک حیوان، می توان موضوع را با عنوان ایجاد مزاحمت و سلب آسایش عمومی در مراجع قضایی مطرح کرد:

  • در قدم اول برای شکایت از این موضوع بایستی به دادسرا مراجعه و شکایت خود را مطرح کرد.
  • دادسرا شکواییه را به کلانتری محل ارجاع داده تا صحت موضوع را بررسی و اعلام نتیجه نماید.
  • در صورت صحت موضوع، فرد نگهدارنده از حیوان به کلانتری خواسته می شود تا در صورت امکان مسئله در همان کلانتری حل و فصل گردد.
  • اگر فرد نگهدارنده به کلانتری مراجعه نکرد، این امکان وجود دارد که بتوانند وی را جلب نمایند.
  • در نهایت پرونده به دادسرا فرستاده می شود تا بعد از بررسی موضوع قاضی اقدام به صدور حکم و تعیین مجازات اقدام نماید.

در ادامه بخوانید: قانون نگهداری حیوانات در آپارتمان

نمونه شکواییه مزاحمت و سلب آسایش عمومی

خواهان: ……
خوانده: …….
تعیین خواسته و بهای آن: ……..

دلایل و منضمات:

ریاست محترم دادگاه ……

به استحضار می رساند اینجانب ساکن طبقه ….. یک ساختمان مسکونی به آدرس ….. هستم. مدتیست که آقای / خانم …….. ( مشتکی عنه ) با ایجاد سر و صداهای مزاحم توسط سگی که در منزل نگهداری می کنند باعث سلب آسایش ما و سایر همسایگان شده اند. اینجانب به همراه همسایگان اعتراض خود را چندین بار به آنها اطلاع داده ایم اما تغییری در شرایط ایجاد نشد. لذا با توجه به شرایط پیش آمده از آن مقام محترم تقاضای رسیدگی را دارم.

در ضمن سایر همسایگان آقای / خانم ……. با شماره تماس ……… و آقای / خانم …… با شماره تماس ……… برای حضور در دادگاه و تایید مطالب ذکر شده در مورد شکواییه اعلام آمادگی کرده اند.

با تجدید ادب و احترام

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل کیفری پایه یک دادگستری در مشهد

نتیجه گیری

زندگی اجتماعی افراد تشکیل شده از مجموعه قراردادهایی است که برای زندگی بهتر و ایجاد صلح و آرامش برای در کنار هم بودن تعیین شده، اما در برخی مواقع پیش می آید که این قراردادها برای افرادی خوشایند نیست. از این رو قانون حرف اول و آخر را می زند. حال با توجه به قانون نگهداری حیوانات در آپارتمان اگر در میان شما عزیزان فردی است که در اطراف خود مزاحمت های اینچنینی داشته و رنج می برد، می تواند با کمک وکیلی خبره در این زمینه به راحتی مشکل پیش آمده را در کمترین زمان ممکن حل و فصل نماید. زیرا حیوانات خانگی از جمله مهمان های ناخوانده ای هستند که امروزه در هر منزلی یافت می شوند.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915