عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تجاوز جنسی در قانون

مجازات تجاوز در قانون

اگر سوالات حقوقی درباره تجاوز و مشکلات پیرامون آن دارید وارد صفحه درستی شده اید. در این جا ما توسط بهترین وکیل خانواده در مشهد سعی بر آن داریم تا ناگفته های مهم این مساله را در قالب مجازات تجاوز در قانون بیان نماییم. زیرا افزایش آگاهی در این زمینه و نیز قوانین مرتبط با این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس در ادامه لطفا همراهمان باشید.

تجاوز جنسی  چیست؟

تجاوز جنسی که در نظام حقوقی ایران، مترادف با ” زنای به عنف ” و ” لواط به عنف ” می باشد یکی از مهمترین جرایمی است که علاوه بر آنکه نظم عمومی و اخلاق نیک را به خطر می اندازد، عواطف و احساسات فرد در جامعه را جریحه دار کرده و قربانیانش را در دام بیماری های روحی و روانی سخت گرفتار سازد. پس می توان تجاوز جنسی را اینگونه بیان کرد که آمیزش جنسی یک شخص بالغ با یک شخص بالغ دیگر بدون رضایت وی و با توسل به زور و خشونت به گونه ای که به دخول بیانجامد، صورت می گیرد.

ناگفته نماند که در بیشتر موارد تجاوز جنسی را عملی که توسط مرد علیه زن انجام می گیرد تعریف کرده اند، اما ذکر این مسئله ضروری است که قربانی تجاوز جنسی الزاما زنان نیستند و ممکن است مردان یا حتی کودکان نیز قربانی این نوع جرایم واقع شوند.

نکته: نزدیکی فرد بالغ با کودک حتی اگر با رضایت او باشد، تجاوز محسوب می شود.

عباس شفیعی وکیل تجاوز در مشهد

تفاوت تجاوز جنسی با آزار جنسی

تجاوز جنسی آخرین مرحله بوده و به گونه ای است که به دخول می انجامد. اما آزار جنسی می‌تواند اعم از رفتار، حرف‌های رکیک، نگاه کردن به اصطلاح هیزی کردن و لمس اعضای بدن فرد قربانی باشد.

نحوه اثبات تجاوز جنسی

در جرائم جنسی شرایط خاص اخلاقی و فرهنگی حاکم بر جوامع سایه سنگینی بر آشکارسازی این نوع جنایات انداخته است. اما از آنجایی که مجازات جرم تجاوز به عنف اعدام است و این جرم و مجازات آن از جمله مسائل بسیار حائز اهمیت از نظر حقوقی و قضایی محسوب می شوند، اثبات آن توسط قربانی نیز از اهمیت زیادی به خصوص برای حصول علم قاضی دارد. زیرا تجاوز جنسی به عنوان یک جرم مستقل در قوانین کیفری ایران جرم انگاری نشده و تنها مواردی که می توان برای آنها مجازات هایی را یافت شامل زنا، روابط نامشروع کمتر از زنا و اعمال منافی عفت است.

با اینحال روش های ثابت کردن جرم تجاوز جنسی که در قانون مجازات اسلامی آورده شده اند، عبارتند از:

  • اقرار: مهمترین روش اثبات جرم، اقرار است.
  • شهادت: شهادت چهار مرد یا سه مرد و دو زن در این مورد الزامی می باشد.
  • علم قاضی: علم قاضی عبارت از یقین حاصل از مستندات در امری است که نزد وی مطرح می شود.

در ادامه بخوانید:مجازات تجاوز در قانون

مدارکی که باعث علم قاضی می شوند عبارتند از:

  • نظریه کارشناس
  • تسامع و استفاضه ی مفید علم که از ناحیه انجام تحقیقات محلی یا معاینه محل به دست می آید.
  • اقرار در نزد قاضی تحقیق و در مراحل تحقیقات مقدماتی
  • وجود مدارکی همچون فیلم، عکس، sms یا پیامک، چت در فضای مجازی
  • و …

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تجاوز جنسی در قانون

وکیل تجاوز در خراسان رضوی

نکته: مواردی از قبیل نظریه کارشناس، معاینه محل، تحقیقات محلی، اظهارات مطلع، گزارش ضابطان و سایر قرائن و امارات که نوعا علم آور باشند می تواند مستند علم قاضی قرار گیرد.

نکته: در رابطه با اتهام تجاوز جنسی، مهم ترین روشی که می تواند در قاضی ایجاد علم نموده و وی را مجاب به صدور رای محکومیت به تجاوز جنسی نماید، نظریه پزشکی قانونی است، مشروط بر اینکه در لحظات پس از وقوع زنای به عنف یا لواط به عنف صادر شده باشد.

مجازات تجاوز جنسی

بهترین وکیل خانواده در مشهد می گوید: فرقی نمی کند در کشورهای غربی و جهان اولی زندگی کنید یا در کشورهای شرقی در حال توسعه و جهان سومی، در تمامی کشورها افراد عقده ای از نظر روانی و جنسی وجود دارند که اقدام به ارتکاب تجاوز جنسی می کنند و بایستی مجازات تعریف شده برای آن را متحمل شوند. بنابراین تجاوز به عنف و مجازات آن در قوانین همه کشورها مسئله ای تعریف شده است. 

فقه اسلام و قانون مجازات اسلامی ( تبصره دوم ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی )، به صراحت مجازات ارتکاب چنین جرمی را مرگ واعدام، در نظر گرفته است..

در این ماده بیان شده است: هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد، در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن، اگرچه موجب تسلیم شدن او شود، نیز حکم فوق که همان اعدام بوده جاری است.

وکیل کیفری خوب در مشهد

مراحل شکایت برای تجاوز جنسی

وکیل خوب در مشهد می گوید: بدانید که تجاوز تقصیر شما نبوده، پس با احساسات خود کنار بیاید و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. همچنین اقدامات زیر را انجام دهید.

  • اولین کاری که باید بعد از تجاوز انجام داد، تماس با پلیس است.
  • دومین مرحله شکایت از تجاوز به عنف مراجعه به پزشکی قانونی است.
  • در مرحله بعد شاکی باید در دادگاه عمومی محل وقوع جرم، شکایت کیفری کند.
  • همچنین، می‌توان از طریق کلانتری اقدام کرده و کلانتری پس از انجام تحقیقات ابتدایی مانند اظهارات شهود و … گزارشی تهیه کرده و به بازپرس دادسرا ارسال می‌کند.

در ادامه بخوانید:مجازات تجاوز در قانون

نکته: اکیدا به قربانیان تجاوز جنسی توصیه می گردد بعد از وقوع تجاوز از استحمام و شست و شوی خود خودداری نموده و بلافاصله به مراجع مربوطه و پزشکی قانونی مراجعه نمایند.

نکته: اگه خودتان به هر دلیلی نمی‌توانید یا مایل نیستید که به دادگاه بروید، می‌توانید از وکیل متخصص جرم تجاوز به عنف استفاده کنید.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

نمونه دادخواست تجاوز به عنف

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: زنای به عنف

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ………..

احتراماً به استحضار می‌رساند:

مشتکی‌عنه هم‌دانشگاهی و همکلاسی اینجانبه می‌باشد. روز گذشته به بهانه گرفتن جزوه و کتاب با اذن اینجانبه وارد منزلم شده است؛ اما بعد از ورود به منزل ضمن بستن دهان اینجانبه با روسری به عنف تجاوز نموده است؛ لذا با تقدیم این شکوائیه مستنداً به مواد ۲۲۱ و بند (ت) ماده ۲۲۴ و ۳۳۱ قانون مجازات اسلامی تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

تماس با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

 

نتیجه گیری

در صورتی که خودتان یا نزدیکان شما مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفتند، لازم است که حتما از کمک روانشناس و یک وکیل خوب در مشهد استفاده کنید. زیرا برای اثبات تجاوز جنسی، خود شخص به تنهایی قادر به انجام آن نخواهد بود. بنابراین برای کارساز بودن دفاعیات شخص، وجود وکیل مجرب ضروری است. دفاع وکیل از فرد بی گناه منجر به احقاق حق وی خواهد شد.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915