عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مراحل اخذ گواهی رشد

مراحل اخذ گواهی رشد

به طور کلی می توان گفت که تمامی افراد در زمان کودکی قادر به اداره اموال خود نبوده و طبق قانون از این کار منع شده اند تا دوره کودکی را سپری کرده و یک فرد بالغ و رشید محسوب شوند. در این راستا به دلیل مشکلات فراوانی که امکان دارد ایجاد شود، عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد سعی دارد مراحل اخذ گواهی رشد را بررسی کند. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

گواهی رشد چیست؟

وکیل اخذ گواهی رشد در مشهد می گوید: در برخی مواقع افراد با اینکه به سن بلوغ یعنی ۱۵ سالگی در پسران و ۹ سالگی در دختران رسیده اند، باز هم توانایی اداره امور خود را نداشته و همچنان محجور محسوب می شوند. بنابراین برای اینکه فردی از حجر خارج شود، باید بلوغ و رشد او احراز شود. رشد به معنای اداره کردن اموال خود به نحو عقلانی بوده تا بتواند بهترین بهره برداری را داشته باشد. از این رو دادگاه ها و سایر محاکم ۱۸ سالگی را سن رشد دانسته و چنانچه فردی زیر ۱۸ سال حکم رشد داشته باشد، رشید محسوب شده و قادر به اداره امور مالی خود خواهد بود.

نکته: بعد از گرفتن گواهی رشد، فرد دیگر نیازی به سرپرست نداشته و خود به تنهایی می تواند برای اداره ی اموال و امور مالی اش تصمیم گیری نماید. اما ناگفته نماند که نمی تواند برای دریافت وام بانکی اقدام کند. زیرا این فرد فقط در مورد اموال خود می تواند اظهار نظر نماید.

عباس شفیعی وکیل حکم رشد مشهد

آثار صدور حکم رشد

از آثار مهم دریافت حکم رشد می توان به خارج شدن فرد از حجر اشاره کرد که از آن پس می تواند به طور مستقل و بدون اجازه و دخالت ولی یا قیم خود امور مالیش را اداره کرده و در خصوص آن تصمیم گیری نماید. همچنین می توان گفت که قیم و ولی وی حق هیچگونه دخالتی در امور مالی وی نداشته و نمی تواند تصمیم گیری کند.

مراحل اخذ گواهی رشد

در واقع درخواستی مبنی بر صدور حکم رشد یک دعوای حقوقی بوده و فرد بر علیه قیم یا ولی خود آن را تقاضا می کند. البته اگر فرد قیم یا ولی نداشته باشد، دعوی علیه دادستان صورت خواهد گرفت. در ادامه مراحل اخذ صدور گواهی رشد را بخوانید:

  • در قدم اول دادخواستی مبنی بر صدور گواهی رشد به همراه مدارک از طریق دفاتر خدمات قضایی باید به ثبت برسد.
  • سپس در ابتدای امر شخص به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود.
  • کارشناس متخصص پزشکی قانونی با انجام معاینات بالینی نظر کارشناسی و تخصصی در رابطه با رشد فرد را به دادگاه اعلام می کنند.
  • حال نوبت به جلسه ی رسیدگی حضوری برای فرد متقاضی در دادگاه رسیده است.
  • در این جلسه قاضی برای محک زدن سن رشد عقلانی فرد سوالاتی در زمینه های مختلف از وی می پرسد.
  • حال با توجه به اعلام نظر پزشکی قانونی و نظر قاضی دادگاه احراز رشد و یا عدم رشد فرد به اثبات می رسد.
  • نهایتا در صورت اثبات و تأیید رشد فرد، گواهی حکم رشد برای آن صادر می گردد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مراحل اخذ گواهی رشد

عباس شفیعی وکیل گواهی رشد مشهد

مرجع صالح برای صدور حکم رشد

دادگاه خانواده یا دادگاه امور سرپرستی، مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده های گواهی رشد هستند. به این نحو که برای ادعای شخص بعد از انجام تحقیقات لازم و جلب نظر کارشناس متخصص، در صورت اثبات حکم رشد، قاضی حکم صادر می کند.

بهترین وکیل اخذ گواهی رشد مشهد

اگر در مورد نحوه تنظیم دادخواست گواهی رشد، اثبات آن، چگونگی مراحل و پیگیری پرونده های اینچنینی، سوالی دارید بهترین کار مراجعه به یک وکیل خبره در این زمینه است.

زیرا این وکلا برای جلوگیری از بروز عواقب محتمل، صرف هزینه ­های گزاف، اطاله زمان برای اشخاص و دستگاه قضائی، بهترین راه ها را به مراجعین خود نشان می دهند. حال برای این منظور مشاوره حقوقی صدور حکم رشد از طرق مختلفی به صورت آنلاین و یا تلفنی، توسط بهترین وکیل مشهد ( عباس شفیعی ) از طریق شماره های موجود در سایت جهت طرح پرسش و پاسخ فوری حقوقی فراهم شده است. پس در اولین زمان تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز پیگیری پرونده خود را با تمام پیچیدگی هایی که دارد به این وکیل متخصص سپرده و نگرانی بابت روند انجام کار نداشته باشد.

نکته: حضور یک وکیل دادگستری پایه یک ( عباس شفیعی ) باعث می شود دفاع بهتری در دادگاه داشته باشید. همچنین این وکیل باتجربه می تواند مشاوره‌های خوبی را در مورد سوال هایی که قاضی قصد پرسش آنها را از شما دارد، قبل از جلسه دادگاه به شما بدهد.

نمونه سوالاتی که قاضی خواهد پرسید به این نحو است:

  • دلایل گرفتن حکم رشد شما چیست؟
  • چک و انواع چک چیست؟
  • تفاوت چک و سفته در چیست؟
  • آیا می دانید تورم چیست؟
  • چطور پول خود را مدیریت می کنی؟
  • قیمت دلار و سکه چقدر است؟
  • و …

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

نمونه دادخواست حکم رشد

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم ………

احتراماً به استحضار می رساند حسب مدارک سجلی تقدیمی خانم/آقا فرزند به شماره شناسنامه که در حال حاضر دارای سن بیش از ۱۵ سال (در مورد متقاضی پسر) ۹ سال (در صورت دختر بودن) قمری می باشد و طبق تبصره یک از ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی بالغ شرعی و قانونی محسوب میگردد، با توجه به رشد و کمال جسمی و روحی و دماغی و کلا آمادگی ام در تصدی امور مالی شخصی که عندالاقتضاء به آزمایش شخص ریاست محترم دادگاه و حتی نظریه پزشکی قانونی استناد می نماید، تقاضای صدور حکم رشد را به استناد مواد فوق الاشعار قانون مدنی از محضر ریاست محترم دادگاه استدعا دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که در این مقاله تحت عنوان مراحل اخذ گواهی رشد بیان شد: صدور حکم رشد که سندی قانونی است در شرایطی امکان پذیر خواهد بود که فرد بتواند رشد عقلانی و شایستگی خود را در دادگاه ثابت کند. اما با توجه به چالش های حقوقی که در این مسیر وجود دارد، حضور یک وکیل خوب و حرفه ای که تجربه لازم را داشته باشد، می تواند در روند رسیدگی پرونده و حصول نتیجه بهتر راهگشای کار باشد. بنابراین توصیه می شود قبل از انجام هر اقدامی با دفتر وکالت آقای عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی در مشهد از طریق شماره های موجود در سایت تماس گرفته و درخواست تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915