عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مرور زمان کیفری شکایت چیست

مرور زمان کیفری شکایت چیست

در این مطلب با عنوان مرور زمان کیفری شکایت چیست که توسط عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک مشهد مورد بررسی قرار گرفته، آشنا خواهید شد. از این رو تا انتهای مطلب را با دقت مطالعه بفرمایید.

مرور زمان کیفری شکایت چیست؟

به موجب ماده ۱۰۶ از قانون مجازات اسلامی در جرایم تعزیری قابل گذشت در صورتی که متضرر از جرم در مدت یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم شکایت نکند، حق شکایت او ساقط خواهد شد. ولی استثنا‌ً در دو مورد با اینکه ظرف یک سال شکایتی به عمل نیامده است، او همچنان دارای حق شکایت کیفری می باشد.

  • اول این که شخص تحت سلطه بوده است و تحت سلطه بودن او از طریق متهم بوده است.
  • دوم اینکه او به دلیل خارج از اختیار خود قدرت شکایت را در این مدت نداشته است.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

در صورتی که شاکی قبل از انقضا مرور زمان کیفری شکایت فوت نماید و هنوز شکایتی به عمل نیاورده باشد، در صورتی که هیچ دلیلی بر صرف نظر کردن از طرح شکایت نباشد، هر یک از ورثه او در ظرف مهلت شش ماه از تاریخ فوق حق شکایت خواهند داشت.

با گذشت مهلت یک ساله مرور زمان کیفری شکایت و اثبات عدم قدرت شکایت به دلیلی خارج از اختیار شاکی و یا فوت شاکی قبل از انقضای مهلت مرور زمان شکایت در صورتی به شکایت شاکی ورثه رسیدگی می شود که جرم مشمول مرور زمان کیفری تعقیب یا رسیدگی نشده باشد. اما در صورتی که مهلت یکساله مرور زمان شکایت گذاشته باشد و اثبات گردد که شخص له دلیل این که تحت سلطه متهم بوده است، امکان شکایت را نداشته است، به شکایت وی رسیدگی می گردد. حتی اگر جرم مذکور مشمول مرور زمان کیفری تعقیب یا رسیدگی شده باشد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915