عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مطالبه دیه تصادف برای رانندگان بدون گواهینامه

مطالبه دیه تصادف برای رانندگان بدون گواهینامه

در پروندهایی که موضوع آن ها تصادفات رانندگی منجر به فوت یا جراحت بوده، داشتن گواهینامه و عدم گواهینامه، برای صدور حکم از اهمیت زیادی، برخوردار است. در ادامه ی این مطلب تحت عنوان مطالبه دیه تصادف برای رانندگان بدون گواهینامه با بهترین وکیل دیه در مشهد ( عباس شفیعی ) همراه شوید تا اطلاعاتی در این زمینه کسب نمایید.

قانون مطالبه دیه در تصادفات

رانندگی بدون گواهینامه هرچند که منجر به تصادف هم نشود، جرم بوده و مجازات در پی خواهد داشت. اما چنانچه هنگام رانندگی بدون گواهینامه تصادف صورت گیرد مجازات شدیدتری برای فرد در نظر گرفته می شود.

البته با اینکه رانندگی بدون گواهینامه از مصادیق بی احتیاطی و بی مبالاتی و یا عدم مهارت راننده است، اما چنانچه راننده بدون گواهینامه در تصادف مقصر شناخته نشود، فقط برای جرم رانندگی بدون گواهینامه مجازات می‌ شود و این طور نیست که فقط به دلیل نداشتن گواهینامه مقصر تصادف تلقی شود. زیرا مقصر حادثه را مأموران و کارشناسان راهنمایی رانندگی مشخص می کنند.

عباس شفیعی وکیل دیه مشهد

از طرفی هم این نکته ناگفته نماند که اگر عمد راننده بدون گواهینامه در ایجاد حادثه توسط مراجع قضایی ثابت شود و یا اینکه راننده در حالت مستی، استعمال مواد مخدر یا روانگردان موثر در وقوع حادثه باشد، شرکت بیمه موظف بوده که بدون دریافت تضمین، دیه و یا خسارت زیان دیده را پرداخت نماید. هر چند بعد از آن می تواند برای استرداد بخش یا تمام وجوه پرداخت شده به مراجع قضایی مراجعه و از شخصی که موجب خسارت شده طرح شکایت نماید.

نکته: در تصادفات منجر به فوت برای رانندگان بدون گواهینامه این یک تصوری اشتباه است که برخی افراد گمان می کنند اگر راننده بدون گواهینامه باعث تصادف منجر به فوت شود، حکم قتل عمد را دارد. زیرا صرف نداشتن گواهینامه دلیل بر عمد بودن قتل محقق شده نیست.

نحوه محاسبه دیه تصادف رانندگی

تفاوتی در نوع محاسبه دیه در تصادفات با سایر انواع دیه وجود ندارد. به این معنا که چه تصادف منجر به فوت شده باشد و چه آسیب جسمی وارد کرده باشد، بر اساس قانون مجازات های اسلامی نرخ دیه محاسبه خواهد شد.

نکته: لازم به ذکر است برای دریافت دیه بایستی الزاماً پروسه قانونی آن انجام شود که طرح شکایت ابتدایی و پیگیری پرونده از آن جمله است.حال چنانچه در خصوص دیه سوالی دارید و یا نیاز به اخذ وکیل یا تنظیم لایحه و یا مشاوره دارید، با دفتر وکالت عباس شفیعی بهترین وکیل دیه در مشهد از طریق شماره های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

در ادامه بخوانید: مطالبه دیه تصادف برای رانندگان بدون گواهینامه

دادگاه صالح چیست؟

دادگاه کیفری ۲ صالح به رسیدگی برای جرایم نداشتن گ.اهینامه و بروز تصادفات است. در این دادگاه رای کیفری برای ضرر و زیان شاکی خصوصی با توجه به مدارک صادر می شود. البته این را هم بایستی ذکر کرد که در صورت مدعی بودن فرد به رسیدگی برای ضرر و زیان های بیشتر، دادگاه رای را صادر کرده و با تحقیقات بیشتر به دعوای ضرر و زیان رسیدگی خواهد شد.

عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد

وکیل دیه در تصادفات

در برخی مواقع به دلایل مختلف امکان پایمال شدن حق زیاندیدگان در تصادفات وجود دارد، زیرا بخشی از آسیب های آن ها دیده نشده و در برخی موارد پیچیدگی‌هایی قانونی دارد که بسیاری از مردم از آن بی‌اطلاع هستند، همین امر سبب می شود مبلغ زیادی از دیه پرداخت نگردد. وکلای متخصص در امر تصادفات و دیه با هدف جلوگیری از هرگونه ضرر و زیانی در پرونده های اینچنینی موکل خود را راهنمایی کرده و حقشان را تمام و کمال می گیرند. پس توصیه می شود در صورت بروز هر گونه ایرادی قبل از انجام هر کاری با دفتر وکالت عباس شفیعی بهترین وکیل مطالبه دیه در مشهد از طریق شماره های موجود در سایت تماس گرفته و درخواست تعیین وقت مشاوره نمایید.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مطالبه دیه تصادف برای رانندگان بدون گواهینامه

مشاوره رایگان وکیل دیه مشهد

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

در قانون برای رانندگان بدون گواهی نامه دو نوع مجازات حکم شده است. یکی در بخش تعزیرات و دیگری در رسیدگی به تخلفات رانندگی. 

مجازات رانندگی بدون گواهی نامه مطابق با قانون مجازات اسلامی طبق گفته ی بالا برابر زیر خواهد بود:

  •  برای بار اول حبس تعزیری تا دو ماه و یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات
  • ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس

در این راستا می توان گفت که اگر راننده بدون گواهینامه در تصادف منجر به قتل غیر عمد شود، محکوم به پرداخت دیه و حبس تعزیری شش ماه تا سه سال بوده و برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل نقلیه موتوری محروم می شود.

نمونه دادخواست مطالبه دیه تصادف

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم ………

با سلام

احتراماً اینجانب … ورثه آقای … به استحضار می رساند وفق مدارک پیوست فرزندم در تاریخ …… در جاده …. در حال تردد با موتور سیکلت بوده که متأسفانه به علت تصادف با خودرو پراید فوت می نمایند و راننده مقصر نیز متواری می گردد. با عنایت به اینکه وسیله نقلیه دارای بیمه شخص ثالث و حوادث راننده نمی باشد، لذا تقاضای محکومیت صندوق تامین خسارت های بدنی به ایفا تعهدات قراردادی و قانونی مبنی بر پرداخت دیه به انضمام کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری

امیدواریم با احتیاط بیشتر در زمان رانندگی کمتر به تصادفات در رانندگی دچار شوید. از طرفی هم متحمل خسارت های احتمالی نیز نشوید. زیرا متاسفانه بیشترین آمار مرگ و میر در کشورمان به همین تصادفات رانندگی باز می‌گردد. اما با توجه به آنچه در این مطلب ( مطالبه دیه تصادف برای رانندگان بدون گواهینامه ) بیان شد، در صورتی که دچار چنین مشکلی هستید و نیاز به راهنمایی های بیشتری در این زمینه دارید، می توانید به عباس شفیعی وکیل مطالبه دیه در تصادفات مشهد مراجعه کرده و بهترین راه حل ها را برای کسب بهترین نتیجه کسب کنید. زیرا ایشان با تکیه بر مهارت و توانایی هایی که دارد به موکلان خود کمک می کند تا در جریان دعوای قانونی که قرار گرفته اند، سریعتر به نتیجه مطلوب برسند.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915