عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مطالبه مهریه بعد از فوت همسر

مطالبه مهریه بعد از فوت همسر

با توجه به اینکه مهریه دینی است که بر عهده ی شوهر بوده و باید آن را به همسر خود بپردازد، با فوت وی این بدهی از بین نمی رود و زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند. پس اگر در زمینه مطالبه مهریه بعد از فوت همسر سوالی دارید می توانید در ادامه همین مقاله با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده همراه باشید.

مهریه چیست؟

مهریه دینی است که از زمان انعقاد عقد نکاح بر عهده ی زوج قرار میگیرد، چه در قید حیات باشد یا فوت کرده باشد، باید پرداخت شود. از این رو مهریه تا زمانی که پرداخت‌ نشده باشد یا از ناحیه‌ی زن ابراء نشده باشد، نمیتوان آن را نادیده گرفت. بنابراین زوجه بعد از فوت همسرش دارای اختیار کامل است تا در هر زمان که بخواهد به دادگاه برای احقاق حقوق مراجعه نماید.

نکته: اگر متوفی ارثی از خود برجای نگذاشته باشد، در صورت مطالبه‌ی مهریه از طرف زوجه، وراث جوابگوی مهریه زن نبوده و تکلیفی به پرداخت مهریه ندارند.

وکیل مهریه مشهد

نکات مهم در مطالبه مهریه بعد از فوت همسر 

  • وراث بیش از کل ماترک متوفی مسئولیتی ندارند. به این معنا که وراث شوهر در صورت کم بودن ماترک و جوابگو نبودن برای مهریه. مسئولیتی برای پرداخت مابقی مهریه زن بعد از فوت شوهر ندارند. 
  • اگر اموال به جای مانده از زوج کم باشد و چند نفر طلبکار داشته باشد، هر کدام که زودتر مالی از متوفی را توقیف کند در گرفتن طلب خود در آن مال توقیف شده اولویت دارد.
  • در شرایط مساوی، مهریه زوجه متوفی دین ممتاز محسوب می شود و نسبت به سایر طلبکاران زوجه دارای اولویت است. 
  • حتی اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد و زوج فوت کند زن دوشیزه متوفی می تواند کل مهریه را از محل ماترک وصول نماید. 
  • اگر مهریه زوجه وجه نقد باشد تا زمان فوت شوهر به نرخ روز محاسبه می شود و اگر مهریه زن بعد از فوت شوهر سکه باشد که بدیهی است ملاک عین سکه است فارغ قیمت آن.

نکته: بهترین وکیل طلاق در مشهد می گوید: زوجه تا قبل از طلاق اگر باکره باشد، میتواند درخواست تمام مهر را از شوهر کند. به عبارت دیگر مستحق تمام مهر است. و آنچه که گفته می شود شرایط مهریه زن باکره  باعث نصف شدن مهریه می شود فقط در موقع طلاق است چه طلاق از طرف مرد و چه طلاق از طرف زن و چه طلاق توافقی.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مطالبه مهریه بعد از فوت همسر

وکیل خوب مشهد

نحوه دریافت اجرت المثل علاوه بر مهریه

همانطور که زن میتواند مهریه را بعد از فوت شوهر دریافت کند. اجرت‌المثل با تحقق شروطی مانند: اگر زوجه کارهای در منزل را که جزو وظایف او نبوده است (مانند شیردادن بچه) و به دستور زوج و بدون قصد تبرع بوده است را به انجام رسانده باشد، میتواند از ماترک شوهر اجرت‌المثل خود را مطالبه نماید.

نکته: مهر زوجه غیر از ارثی است که به وی تعلق می گیرد. به این معنا که در صورت فوت همسر، زوجه هم قادر به مطالبه ارث بر طبق قانون مدنی خواهد بود و هم می تواند مهریه اش را مطالبه نماید.

در ادامه بخوانید: مطالبه مهریه بعد از فوت همسر

مراحل دریافت مهریه پس از فوت همسر

  • مطالبه مهریه از طریق ثبت اولین قدم برای گرفتن مهریه است.
  • زوجه می تواند از طریق دایره اجرای ثبت اسناد رسمی برای مطالبه مهریه اقدام کند.
  • سپس با ارائه قباله ازدواج در دفترخانه محل ثبت عقد تقاضای صدور اجرائیه کند.
  • پس از صدور اجرائیه باید به واحد اجرای ثبت رفته و اموال کامل همسر فوت شده اش را به این مرجع قانونی معرفی کند.
  • در نهایت درخواست پرداخت مهریه از طریق این اموال را نیز ارائه دهد.
  • در صورتی که زن موفق به دریافت مهریه خود از طریق اجرای ثبت نشد. باید دادخواست مطالبه مهریه را به طرفیت ورثه متوفی به دادگاه خانواده تقدیم نماید. 

بهترین وکیل مهریه مشهد

نمونه دادخواست مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر

بر اساس قانون مدنی، هنگامی که شخصی فوت می شود، ابتدا باید دیون و بدهی های مالی او پرداخت شود. و سپس اگر چیزی باقی ماند، میان ورثه وی تقسیم شود. از این رو می توانید با درنظر گرفتن متن قید شده در ادامه درخواست مطالبه مهریه از ماترک اموال همسر فوت شده خود داشته باشید.

با سلام

ریاست محترم دادگاه عمومی

احتراما با تقدیم دادخواست حاضر به وکالت از خواهان به استحضار جناب عالی می رساند که خانم ……………. همسر اسبق مرحوم آقای ………………. بوده که وی با عنایت به گواهی حصر وراثت به شماره ……………………. صادره از شعبه ……………… دادگاه عمومی مشهد در مورخ …………………… در اقامتگاه ………………………… دار فانی را وداع گفته و موکل بنده از وراث قانونی وی می باشد که طی زندگی مشترکشان بهره ای از مهریه نبرده است. از این رو هم اکنون درخواست دریافت مهریه مافی القباله مورث خویش را که بر ذمه آن مرحوم قرارداد و تا کنون تادیه نگردیده را دارد .

اینجانب تقاضای اخذ تصمیم شایسته دائر بر پرداخت مبلغ مهریه به خواهان به نرخ روز و احتساب کلیه خسارات وارده را با عنایت به ماده ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی دارم.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل مهریه مشهد در واتساپ

نتیجه گیری

پس از فوت مرد، مهریه زن تبدیل به دین حال می شود. بدین معنا که چه مهریه عندالمطالبه باشد چه به صورت عند الاستطاعه، زن می تواند اقدام به وصول مهریه خویش نماید. حال با توجه به این مطلب و نکات ذکر شده در بالا ( مطالبه مهریه بعد از فوت همسر ) و با توجه به اینکه درخواست مطالبه مهریه از ورثه و ماترک همسر فوت شده به سادگی اتفاق نمی­افتد، وجود یک فرد متخصص و آشنا با قانون ( عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری ) میتواند مسیر حل این پرونده ها را به بهترین نحو ممکن هموار سازد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915