عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مطالبه مهریه مادر

مطالبه مهریه مادر

مهریه، عبارت است از مالی که به موجب عقد نکاح دایم یا موقت، به ملکیت زن در آمده و او می تواند، در آن تصرف نموده و یا هر زمان که بخواهد، آن را مطالبه کند. حال سوالی که در اینجا پیش می آید این است که تکلیف مهریه پس از فوت زوجه چه می شود؟ برای پاسخ به این سوال عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد سعی دارد در این مطلب تحت عنوان مطالبه مهریه مادر نکات مهمی را بیان کند. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه همراهمان باشید.

درخواست مهریه مادر 

همانطو که در بالا توضیح داده شد بر اساس قانون مدنی، همین که عقد ازدواج به صورت صحیح میان زن و مردی صورت گرفت، حقوق و تکالیفی نسب به یکدیگر خواهند داشت. بنابراین مهریه دینی است که بر ذمه مرد قرار گرفته و با فوت زن باطل نمی شود. پس در صورت فوت زن، شوهر وی مکلف است در صورت مطالبه. این مهریه را به ورثه همسر فوت شده اش مانند فرزندان یا والدین وی پرداخت نماید. اما مسئله ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که در بحث مرتبط با ارث خویشان به سه طبقه تقسیم می شوند. و افراد این طبقه در طول هم قرار دارند. به این معنا که تا وقتی افرادی از طبقه اول باشند، افراد طبقه دوم و سوم ارثی نخواهند برد. 

  • وراث طبقه اول : پدر، مادر و فرزندان.
  • افراد طبقه دوم: برادر، خواهر، جد، پدر بزرگ و مادربزرگ.
  • افراد طبقه سوم: دایی، خاله ،عمو ، عمه. 

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد

نکته: حق مهریه زن فوت شده تنها اختصاص به زن دائم ندارد. پس اگر زنی با عقد موقت یا صیغه نیز به زوجیت مردی در آمده باشد و فوت کند، باز هم ورثه اش می توانند مهریه وی را مطالبه کنند که این موضوع در مقاله صیغه و شرایط آن توضیح داده شده است. 

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مطالبه مهریه مادر

وراث زن فوت شده

اگر زنی در زمان حیاتش مهریه خود را نگرفته باشد، در صورت مطالبه به فرزندان و والدین وی ( ورثه ) تعلق می گیرد. البته این را هم بهتر است بدانید که اگر در ایام زناشویی آنها دخول انجام نشده باشد، زن و ورثه او مالک نصف مهریه و اگر دخول انجام شده باشد مالک تمام مهریه خواهند بود. ناگفته نماند که شوهر و فرزندان نیز جزو ورثه هستند و علاوه بر والدین زن از مهریه ارث می برند.

نکته: برای وجود رابطه توارث و ارث بری لازم است که یا رابطه نسبی ( رابطه خونی مثل پدر فرزندی یا بلعکس یا اینکه رابطه سببی مثل زن و شوهری ) وجود داشته باشد. در غیر این موارد کسی ارث نخواهد برد.

در ادامه بخوانید: مطالبه مهریه مادر

مراحل انحصار وراثت برای اموال مادر

  • گواهی فوت آنلاین یا حضوری از ثبت احوال گرفته شود.
  • وکیل یا یکی از ورثه به همراه تمامی مدارک هویتی وراث و گواهی فوت. به شورای حل اختلاف شهر آخری که محل سکونت متوفی بوده مراجعه کند.
  • وراث برای تایید هویت و دریافت استشهادیه انحصاروراثت به همراه دو نفر شاهد به دفتر ثبت اسناد مراجه نمایند.
  • مجدد به همراه مدارک و استشهادیه به شورای حل اختلاف برای ثبت گواهی مراجعه نمایند.
  • نهایتا در جلسه ی دادگاه حضور پیدا کرده و گواهی انحصار وراثت را دریافت نمایند.

نکته: در صورتی که وراث بخواهند انحصار وراثت را انجام دهند نیازی به حضور تمامی وراث در همه مراحل ذکر شده در بالا نبوده. و حضور یک نفر یا وکیلشان کفایت می کند.

عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه در مشهد

نحوه تقسیم ارث مادر

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد می گوید: در نحوه تقسیم ارث مادر برای ورثه او در فرض وجود پدر و مادر وی بدون فرزندان، یک سوم سهم مادر او و دو سوم، سهم پدر است. در فرض وجود فرزندان، سهم هر یک از پدر و مادر، یک ششم بوده، یک دوم به دختر تنها، دو سوم به چند دختر می رسد و چنانچه فرزندان، پسر باشند، به غیر از یک ششم سهم پدر و مادر، بقیه سهم ارث آنها خواهد بود. در نهایت هم همسر او نیز در صورت وجود فرزند یک چهارم و گرنه یک دوم ترکه را به ارث می برد.

نکته: اگر وراث از حقوق قانونی خود و نحوه تقسیم ارث مادر طبق قانون، اطلاعات کافی داشته باشند. از همان ابتدا با تقسیم توافقی ترکه، از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری خواهند نمود. اما در صورت بروز مشکل می توانند با مشورت و کمک گرفتن از یک وکیل خوب در مشهد مشکلات پیش آمده را به نحو احسن حل و فصل نمایند.

سنجش ارزش مهریه مادر فوت شده

لازم است این نکته را در اینجا یادآور شویم که چنانچه مهریه زوجه متوفی وجه رایجی همچون پول نقد باشد. مهریه را بر اساس ارزش آن در سال فوت زن سنجیده و به نرخ روز فوت تعیین می شود. در واقع به دلیل تورم موجود در کشور، اگر مهریه زوجه متوفی وجه رایج ( و نه مثلا سکه بهار آزادی یا خانه و … ) بود، می توان بر اساس ارزشی که تا روز فوت برای پرداخت مهریه دارد، آن را مطالبه و دریافت کرد. اما مرد نیز در صورتی که شرایط لازم برای پرداخت مهریه زن متوفی خود را نداشته باشد، می تواند اعسار از مهریه را اعلام کند.

وکیل خوب در مشهد

نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط آن

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

احتراماً به استحضار می‌رساند: اینجانب با خوانده به موجب عقدنامه شماره …….. مورخ …….. ثبت شده در دفترخانه …….. عقد ازدواج دایم با مهریه ای به میزان ….. ریال منعقد کرده ایم و بر اساس دادنامه شماره ……. صادره از شعبه ……… دادگاه خانواده، محکوم به پرداخت شده ام هرچند پرداخت مهریه ما فی الذمه تعهد گردیده است ولی نظر به این که در حال حاضر به جهت مشکلات متعدد و یا عدم دسترسی به اموالمتوان پرداخت مهریه را ندارم فلذا با توجه به مدارک تقدیمی مستندا به ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۳ صدور حکم اعسار از پرداخت مهریه و نیز تقسیط مهریه مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله تحت عنوان مطالبه مهریه مادر توسط وکیل مهریه در مشهد وراث زوجه می‌توانند بعد از فوت زوجه به قائم‌ مقامی از طرف او مهریه زوجه متوفی را از همسرش مطالبه کنند. و به هیچ دلیلی زوج نمی‌تواند از پرداخت مهریه زوجه متوفی خود به ورثه او به هر بهانه امتناع کند. زیرا دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتاز می‌باشد. اما مساله ای که در اینجا اهمیت دارد این است که با وجود فراز و نشیب های زیادی که در این نوع پرونده ها وجود دارد. حضور یک وکیل خوب می تواند در مدت زمان کمتری مثمر ثمر باشد.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915