عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مطالبه نفقه معوقه

مطالبه نفقه معوقه

به طور کلی می توان گفت که زوج مکلف به فراهم کردن زمینه شروع زندگی مشترک است. بنابراین زوجه از تاریخ عقد مستحق نفقه بوده و نفقه دوران قبل از شروع زندگی مشترک قابل مطالبه خواهد بود. از این رو به دلیل مشکلات فراوانی که در این زمینه بر سر راه اکثر بانوان وجود دارد، در این مقاله سعی به بررسی نحوه مطالبه نفقه معوقه توسط بهترین وکیل نفقه در مشهد خواهیم داشت. پس تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

نفقه معوقه چیست؟

به طور کلی نفقه به معنای مخارج و هزینه هایی است که برای ادامه زندگی مورد مصرف قرار گرفته و از جانب زوج به زوچه پرداخت می شود. زیرا در عقد دائم پرداخت نفقه جزو تکلیف مرد بوده و در صورت تمکین عام و خاص از وی توسط زوجه موظف به پرداخت می شود. البته در شرایطی که زوجه عذر موجهی برای عدم تمکین داشته باشد مانند عسر و حرج یا اعمال حق حبس، مستحق دریافت نفقه بوده که به طور کلی به صورت نفقه حال و نفقه معوقه تقسیم می گردد.

با توجه به توضیحات بالا می توان گفت که نفقه گذشته نفقه ای است که باید به زوجه پرداخت می شده اما پرداخت آن به تعویق افتاده و پرداخت نشده باقی مانده است. از این رو زوجه می تواند علاوه بر اینکه برای نفقه حال خود به دادگاه مراجعه و نفقه اش را مطالبه کند، امکان مطالبه نفقه معوقه یا نفقه گذشته آن هم وجود دارد. البته باید این نکته را هم در این راستا بیان کرد که عدم پرداخت نفقه معوقه ضمانت اجرای کیفری نداشته و زوجه نمی تواند به جرم ترک انفاق از همسرش شکایت کند. فقط طی دادخواستی مبنی بر مطالبه نفقه گذشته می تواند حق خود را دریافت نماید.

نکته: زوجه، تنها کسی است که به او، نفقه معوقه یا گذشته، تعلق می گیرد. پس برای نفقه فرزندان و سایر اقارب و اشخاص مستحق دریافت نفقه، همچین امکانی در قانون پیش بینی نشده است.

مشاوره رایگان با وکیل مشهد ( عباس شفیعی )

مدارک لازم برای مطالبه نفقه معوقه

برای طرح شکایت با موضوع مطالبع نفقه معوقه نیاز به مدارک نام برده در زیر خواهید داشت:

  • تنظیم فرم دادخواست مطالبه نفقه معوق
  • شناسنامه و کارت ملی
  • سند ازدواج و یا رونوشت آن از دفتر رسمی ازدواج
  • پرداخت هزینه دادرسی
  • استشهادیه شهود و یا هر مدرکی که ثابت کننده ادعا باشد.

مرجع صالح برای رسیدگی به نفقه معوقه

اگر نفقه گذشته کمتر از بیست میلیون تومان باشد، رسیدگی آن از طریق شوراهای حل اختلاف است. در غیر این صورت بر اساس قانون حمایت خانواده مرجع صالح برای رسیدگی به نفقه های معوقه بالای بیست میلیون تومان دادگاه خانواده خواهد بود. ( اگر در شهری دادگاه خانواده نبود، دادگاه عمومی حقوقی به این موضوع رسیدگی می کند. )

نکته: اگر مرد در حال حاضر نفقه را پرداخت می کند نمی توان علیه او به دلیل نفقه گذشته شکایت کیفری کرد و فقط می توان شکایت حقوقی مطرح کرد.

مشاوره رایگان با وکیل خانواده در مشهد

نحوه اثبات پرداخت و یا عدم پرداخت نفقه

وکیل نفقه در مشهد بیان می کند: با طرح هر دعوایی در دادگاه برای اینکه بتوان نتیجه را به نفع خواهان تمام کرد، نیازمند اثبات آن ادعا از طرف خودش است. زیرا کسی که ادعای امری را دارد، خودش موظف به آوردن دلیل و اثبات خواهد بود. اما در موضوع نفقه خلاف این موضوع صدق کرده و غالب دادگاه ها، این مساله را بر عهده شوهر می دانند کهپرداخت نفقه یا عدم تمکین همسر خود را اثبات نماید.

ناگفته نماند که در دعوای نفقهاقارب، این خویشاوند مستحق نفقهاست که باید برای اثبات دعوا اقدام نماید.

نکته: راه های اثبات پرداخت و یا عدم پرداخت نفقه، در دعاوی نفقه زن و اقارب، شامل اقرار، سند، شهادت(گواهی)، سوگند(قسم) و اماره می باشد.

موارد قانونی برای عدم پرداخت نفقه

در برخی مواقع قانون حق پرداخت نکردن نفقه را به زوج داده و در این موارد وی از پرداخت نفقه حال یا آینده یا نفقه گذشته معاف خواهد شد. از جمله:

  • ترک کردن منزل توسط زن
  • عدم تمکین عام و خاص زن
  • نشوز و ناسازگاری زن بدون داشتن دلیل موجه
  • عدم داشتن حسن معاشرت زن

مشاوره رایگان با وکیل نفقه مشهد

وکیل نفقه معوقه مشهد

نفقه، اجرت المثل و مهریه از جمله حقوق مادی است که در قانون برای هر زنی در نظر گرفته شده است. همچنین علاوه بر مطالبه نفقه حال و آینده، زن این حق را دارد که مطالبه نفقه گذشته خود را نیز دریافت کند. اما برای دریافت این حق قانونی، باید فرد با قوانین آشنایی کافی داشته باشند. پس در صورتی که خود فرد اطلاعات کافی در این زمینه ندارد، بهترین کار دریافت کمک از یک وکیل خوب است تا با علم و آگاهی نسبت به روال پرونده های اینچنینی اقدامات لازم را انجام دهد. پس توصیه می شود برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل در مشهد( عباس شفیعی ) از طریق شماره های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

نمونه دادخواست نفقه معوقه

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم ………

باسلام؛

اینجانب ……………… به موجب عقد نامه شماره ………………. در تاریخ ……………… به عقد دائم خوانده محترم، جناب آقای ……………. فرزند ……………….در آمدم و همواره، نسبت به ایشان، تمکین عام و خاص، داشته ام. اما، متاسفانه، علی رغم تمکین، ایشان، از تاریخ ………………. تاکنون، به مدت ………….. ماه است که از پرداخت نفقه به اینجانب استنکاف نموده اند. لذا از آن مرجع محترم، تقاضای صدور قرار ارجاع امر به کارشناسی، جهت تعیین میزان نفقه اینجانب و صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت نفقه ایام مذکور، مورد استدعا است.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل حقوقی در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که در این مطلب عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد به آن اشاره کرد، نفقه به معنی بر طرف کردن نیاز های مادی مورد نیاز معیشت زن به صورت آبرومندانه و متعارف و متناسب با شأن زوجه است. فلذا در صورت عدم پرداخت نفقه از جانب مرد، زن می تواند نسبت به شکایت کیفری و یا تنظیم دادخواست حقوقی مبنی بر دعوای مطالبه نفقه اقدام کند. اما باید این موضوع را مدنظر قرار داد که دریافت نفقه نیاز به پیگیری های تخصصی توسط یک وکیل خبره را داشته تا بتوان در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه رسید. بنابراین توصیه می شود در صورت بروز چنین مشکلی قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص در امور خانواده و حقوقی مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. همچنین می توانید برای سهولت بیشتر پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915