عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - قانون جدید مهریه

قانون جدید مهریه

در این مقاله بهترین وکیل خانواده در مشهد سعی دارد ضمن بیان قوانین جدید و اصلاح شده مهریه، به شرایط و مراحل به اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه مطابق با قوانین جدید بپردازد. پس تا انتها نیز همراهمان باشید.

مهریه چیست؟

مهریه مالی است که قابلیت تملک داشته و زوج در عقد نکاح طبق ضوابط شرع، رسم و عادت متعهد می گردد به زوجه پرداخت نماید. حال این مهریه می تواند شرایطی داشته باشد. مانند اینکه شخص خاصی ضمانت پرداخت مهریه را بنماید. همچنین دارای انواع متعددی است که در ادامه به تضیح مختصر آنها می پردازیم:

  • مهرالسنه یا مهر محمدی: مهری است که پیامبر اسلام (ص) برای حضرت فاطمه (س) مقرر کردند.
  • مهرالمسمی: میزان مهری است که در عقد نکاح تعیین شده یا تعیین آن به عهده شخص ثالثی گذارده شده است.
  • مهرالمثل:  اگر قبل از تراضی برای تعیین مهریه بین زن و مرد نزدیکی صورت گیرد، زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود که با در نظر گرفتن وضع خانوادگی زوجه و حال اقران و نزدیکان زوجه جهت مهر تعیین می شود.
  • مهرالمتعه: هنگامی که در عقد نکاح مهریه تعیین نشده باشد و و زوج قبل از نزدیکی زوجه را طلاق دهد، بایستی مقداری مهر متناسب با وضعیت مالی خود تعیین و به زوجه پرداخت کند.

عباس شفیعی وکیل مهریه مشهد

مهریه می تواند به دو صورت قید شود:

  • عندالمطالبه: در این نوع مهریه مرد با توجه به شرایط محکوم به پرداخت مهریه شده و بایستی آن را پرداخت نماید.
  • عندالاستطاعه: در این نوع مهریه تا زمانی که مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد، زن نمی تواند مهریه خود را وصول نماید.

قانون جدید مهریه چیست؟

با توجه به اینکه مهریه در همان بدو عقد نکاح در مالکیت زن قرار می گیرد به صورت بالقوه به عنوان اموال زن شناخته می شود. حتی در صورت فوت وی، قابل انتقال به وراث زوجه می باشد. این امر اهمیت مهریه را به وضوح نشان می دهد. پس بهترین کار آشنایی با قاعده و قانون تعیین مهریه جدید است تا بتوان جلوی برخی اختلافات آینده را به راحتی گرفت. در این راستا قوانین اصلاح شده در مورد مهریه مبنی بر آن نیست که زوجه می تواند فقط تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن را تعیین و مطالبه کند. بلکه بایستی گفت تا میزان ۱۱۰ عدد سکه شامل ضمانت اجرای ماده ۲ قانون مهریه می شود و بیشتر از این میزان که همان ۱۱۰ سکه یا معادل آن است، بسته به استطاعت مرد می توان به صورت اقساط پرداخت گردد. پس در مواردی که سکه بیشتر از این تعداد باشد، قبل از هر چیزی توان و استطاعت زوج (مرد) سنجیده می شود.

نکته: مجازات حبس تا ۱۱۰ سکه قابل اجرا بوده و برای دریافت الباقی مهریه، توانانی و اسطاعت مالی مرد باید توسط زن ثابت گردد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - قانون جدید مهریه

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

نکات مهم در قانون جدید مهریه

  • مردان برای پرداخت مهریه حبس نمی شوند. در مقابل بانوان نیز برای اجرا گذاشتن مهریه خود مجبور به طی مراحل دادرسی نیستند.
  • اشخاصی که اقساط مهریه عقب مانده دارند یا دائماً به عقب می‌افتد دیگر به شکل سابق پرونده‌ای در دادگستری برای این فرد تشکیل نخواهد شد.
  • دیگر نیازی نیست زوجه در فرآیند دادگاه و دادرسی ورود کند، بلکه می‌تواند درخواست خود را به اجرای احکام دادگستری ارائه داده و اجرای احکام مکلف است این مورد را صدور اجرایی نماید.
  • در قانون جدید تا ۱۴ سکه معاف از حق ثبت، تا ۱۰۰ سکه ۱.۱ درصد، از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه دو درصد و از ۲۰۰ سکه به بالا ۱۵ درصد مالیات در قانون دیده شده است.

نکته: طبق قانون جدید اگر زن حداقل یک سال متوالی و یا هجده ماه متناوب جدا از همسر خود زندگی کند و تمامی مهریه خود را نیز به همسرش بذل کند، کراهت زوجه از زوج برای دادگاه مسجل و محرز شده و حکم به طلاق صادر خواهد شد. اما در قانون قدیم اینچنین نبود. زیرا مراجع قضایی کراهت زوجه از زوج را از مصادیق عسر و حرج در نظر نگرفته و حکم به طلاق را صادر نمی کردند.

وکیل مهریه مشهد

باتوجه به حساسیت بالایی که پرونده های مهریه دارند سرعت بخشیدن به روال انجام آن می تواند در نتیجه کار تاثیر به سزایی داشته باشد. پس قبل از همه چیز، برای اقدام مهریه، توصیه ما استفاده از یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور خانواده می باشد. زیرا وکیل خوب مهریه ( عباس شفیعی ) در اولین فرصت نسبت به استعلام اموال مرد و توقیف آن اقدام کرده و می تواند به راحتی شما را به حقوق مالیتان برساند.

از بهترین مزیت های داشتن وکیل مهریه خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وکیل در کمترین زمان ممکن می تواند مهریه زن را وصول کند.
  • نیازی به حضور زن در دادگاه نمی باشد.
  • در صورتی که مرد اموالی داشته باشد، وکیل مهریه سریعاً آنها را توقیف می کند.
  • وکیل مهریه می تواند در صورت عدم پرداخت مهریه، حکم جلب مرد را بگیرد.
  • وکیل مهریه نقش بسزایی در رد دادخواست اعسار مهریه مرد دارد.
  • و …

عباس شفیعی وکیل خوب در مشهد

نمونه دادخواست مهریه

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم ………

باسلام؛

باسلام، احتراما به استحضار میرساند اینجانب به دلالت سند نکاحیه شماره………… تنظیمی در دفتررسمی ازدواج شماره…….. درتاریخ ……….. به عقد نکاح رسمی وقانونی خوانده در آمدم، که وفق مفاد مندرج در عقدنامه تعداد ………سکه طلای بهار آزادی(مبلغ………..ریال) به عنوان مهریه بر ذمه خوانده تعیین و توافق گردید.باعنایت به اینکه تاکنون اقدامی درجهت پرداخت آن ننموده است.

فلذا درخواست اتخاذ تصمیم شایسته به صدور حکم بایسته دائر به وصول مهریه به اینجانب به نرخ روز (بر اساس شاخص بانک مرکزی) با احتساب کلیه خسارات قانونی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل طلاق مشهد

نتیجه گیری

همانطور که عباس شفیعی وکیل خانواده در مشهد برای قانون جدید مهریه بیان نمود مهریه حق مالی زوجه نسبت به زوج است که با انعقاد عقد دایم شکل گرفته و هر زمانی که زوجه بخواهد، می تواند نسبت به مطالبه آن اقدام نماید. اما با توجه به شرایط جدیدی که قانون مهریه دارد، توصیه می شود قبل از هر اقدامی شرایط و مراحل را از یک وکیل متخصص جویا شده و یا اینکه پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید. در این صورت می توان گفت در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

  1. یک بنده گرفتار

    بااین گرفتاری روزمره وبیکاری جوانان باوجوداینکه درمجلس توافق زندگی وکاغذ نویسی قبل ازعقد که اکثرخانوادهای طرف زن میگن بنویسید مثلا ۱۰۰سکه ولی نمیخوایم این چه حرفیه که میگن عندالمطالبه وهیچکس به مردنمیگه عندالاستعانه هم میشه خیلی‌ها این نمیدونن چرا درمحضرهانمیگن به جوانان که بعدبیچاره میشن هم خودشان هم پدرومادر ها این چه قانونه که میگن عندالمطالبه بگن عندالاستعانه که جوانان بتونن ازدواج پایدار داشته باشن انشاالله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915