عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مهریه زن دوم پس از فوت همسر

مهریه زن دوم پس از فوت همسر

یکی از مهم ترین حقوقی که به سبب شرع و قانون به زن تعلق می گیرد، مهریه ای است که به موجب عقد نکاح میان زن و مرد تعیین می شود. از این رو در این مطلب ( مهریه زن دوم پس از فوت همسر ) سعی بر بررسی این مساله داریم تا ابهامات موجود ازبین برود. پس در ادامه با بهترین وکیل خانواده در مشهد همراهمان باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

مهریه چیست؟

مهریه به مالی اطلاق می‌شود که زوج در هنگام عقد نکاح به زوجه پرداخت یا متعهد به پرداختن آن می‌شود و در عقد نامه به صورت کتبی درج و ثبت شده و زوج ذیل آن را امضا می‌نماید.

مطالبه مهریه زوجه دوم پس از فوت همسر

بهترین وکیل طلاق در مشهد می گوید: بر اساس قانون مدنی زن به محض عقد نکاح مالک مهریه شده و مرد از همان لحظه متعهد می شود که مهریه همسر خود را بپردازد. و در هر شرایطی زن امکان دریافت مهریه را خواهد داشت. حتی در صورتی که شوهر فوت کرده باشد نیز زن می تواند با ارئه دادخواستی مهریه اش را مطالبه کند که از اموال متوفی باید پرداخت شود. 

حال امکان دارد برخی افراد تصور کنند در صورتی که مرد فوت کند، دیگر زن نمی تواند مهریه اش را دریافت کند. که این چنین نیست. زیرا مهریه زن بعد از فوت شوهر، جزو بدهی های مرد بوده که در طول مدت حیات وی، پرداخت نشده. و بر اساس قانون مدنی، پس از فوت وی در صورتی که اموالی از وی به جای مانده باشد، باید مهریه زن از اموال او پرداخته شود. 

با توجه به این توضیحات باید ذکر کرد که اگر مردی بیش از یک زن داشته باشد، خواه به عقد دائم یا عقد موقت، همسران او می توانند از محل ماترک (آنچه به ارث رسیده) مطالبه مهریه کنند. و هیچ کدام از زنان متوفی در گرفتن مهریه بر دیگری ارجحیت ندارد. بلکه حتی مهریه زنی که به عقد موقت در نکاح مرد بوده است با مهریه زنی که در عقد دائم بوده تفاوتی نمی کند. 

نکته: پس از فوت مرد، مهریه زن تبدیل به دین حال می شود. بدین معنا که چه مهریه عندالمطالبه باشد چه به صورت عند الاستطاعه، زن می تواند اقدام به وصول مهریه خویش نماید.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مهریه زن دوم پس از فوت همسر

عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه در مشهد

شرایط مطالبه مهریه زن دوم پس از فوت همسر

  • مهم ترین شرایطی که برای مطالبه مهریه زوجه دوم پس از فوت وجود دارد آن است که زن دوم بتواند ابتدا زوجیت خود را ثابت کند. این اثبات می تواند از طریق سند ازدواج رسمی، صیغه نامه و شهادت شهود صورت گیرد.
  • حتی اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد و زوج فوت کند، زن دوشیزه متوفی می‌تواند کل مهریه را از محل ارث وصول نماید.
  • اگر مهریه زن وجه نقد باشد تا زمان فوت شوهر به نرخ روز محاسبه می‌شود. مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری سازش کرده باشند.
  • چنانچه اموال مردی که چند زن داشته پس از فوت وی برای پرداخت مهریه آنها کافی نباشد. هر زنی که زودتر از دیگری، اموال مرد فوت شده را برای وصول مهریه خود توقیف کرده باشد، در گرفتن مهریه پس از فوت مرد از طریق اموال توقیف شده ارجحیت دارد. حتی اگر مالی جهت وصول مهریه برای زن دیگر نمانده باشد.

نکته: مهریه را هم از طریق دادگاه و هم از طریق اجرای ثبت می‌توان مطالبه کرد.

نحوه وصول مهریه زن دوم پس از فوت همسر

آنچه اینجا اهمیت دارد این است که اگر اموال متوفی برای پرداخت همه مهریه ها کفایت نکند. زنی که زودتر ملک یا مال دیگری از ما ترک را توقیف کرده باشد، در گرفتن مهریه از محل مال توقیف شده اولویت دارد. حتی اگر مالی جهت وصول مهریه برای زن دیگر نمانده باشد. همچنین در اینجا باید اشاره کرد که وراث بیش از کل ماترک متوفی مسئولیتی در قبال مهریه ندارند.

ناگفته نماند که پس از فوت شوهر دیگر بحث مستثنیات دین که در زمان حیات او قابل استناد بود، مطرح نبوده. و از کل ماترک از جمله منزل مسکونی او می توان مهریه را وصول کرد. ( زمانی که مرد در حیات باشد چنانچه یکی از همسران وی قصد مطالبه مهریه خود را داشته باشد نمی تواند از طریق منزل مسکونی مرد که جز مستثنیات دین محسوب می شود مهریه خود را وصول نماید. )

نکته: در صورت فوت شوهر ، ممکن است که علاوه بر زن دوم، زن اول نیز در قید حیات باشد. و بخواهد که مهریه خود را مطالبه کند و یا اینکه زن اول فوت کرده باشد و ورثه وی بخواهند به جای وی مهریه اش را مطالبه کنند . در چنین شرایطی بحث اولویت یا ارجحیت صداق زن اول بر زن دوم مطرح می شود.

وکیل مهریه در مشهد

شرایط گرفتن مهریه زوجین از پدرشوهر پس از فوت همسرشان

وظیفه ی پرداخت مهریه از لحاظ قانونی بر عهده شوهر می باشد. اما تحت شرایط خاصی ممکن است زن برای دریافت مهریه خود به پدر شوهر مراجعه کند.

اگر در عقدنامه ذکر شده باشد که پدر شوهر ضامن پسرش می باشد. و در صورت عدم پرداخت مهریه از جانب پسرش، خود او به تنهایی مهریه عروسش را می پردازد، دیگر نمی تواند از پرداخت این حق مالی زن ( عروسش ) سرپیچی کند. پس دقت داشته باشید که پدر شوهر در شروط ضمن عقد چنین تعهدنامه ای را امضا یا مهر کرده باشد. و به صورت قانونی ضمانت پرداخت مهریه عروسش را بر عهده گرفته باشد.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل حقوقی در مشهد

نمونه دادخواست مهریه همسر دوم

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: وصول مهریه از ماترک متوفی

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب به دلالت سند نکاحیه شماره………… تنظیمی در دفتررسمی ازدواج شماره…….. درتاریخ ……….. به عقد نکاح رسمی و قانونی خوانده به عنوان همسر دوم در آمدم، که وفق مفاد مندرج در عقدنامه تعداد ………سکه طلای بهار آزادی(مبلغ………..ریال) به عنوان مهریه بر ذمه خوانده تعیین و توافق گردید. باعنایت به اینکه تاکنون اقدامی درجهت پرداخت آن ننموده و اکنون فوت شده است.

فلذا درخواست اتخاذ تصمیم شایسته به صدور حکم بایسته دائر به وصول مهریه به اینجانب به نرخ روز (بر اساس شاخص بانک مرکزی) با احتساب کلیه خسارات قانونی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل از اموال به جا مانده ( ماترک ) از ایشان مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

نمونه دادخواست مطالبه مهریه

وکیل خانواده در مشهد

نتیجه گیری 

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا ( مهریه زن دوم پس از فوت همسر ) بعضی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند، مهریه زن اول بر زن دوم ارجحیت دارد که چنین نیست. حتی مهریه زنی که به عقد موقت در نکاح مرد بوده است با مهریه زنی که در عقد دائم بوده است تفاوتی نمی‌کند. اما با وجود چالش های زیاد در این زمینه حضور یک وکیل متخصص و خبره می تواند کمک شایانی به شما برای رسیدن به هدفتان در مدت زمان کمتری باشد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915