عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نحوه رضایت در پرونده ها

نحوه رضایت در پرونده ها

آیا می دانید نحوه رضایت در پرونده ها چگونه بوده و چه مزایا و معایبی به همراه دارد؟ در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی کیفری مشهد همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

جرایم قابل گذشت و غیرقابل گذشت چیست؟

وقتی جرمی رخ می دهد فرد بزه دیده حقوقی دارد که می تواند از آنها استفاده کرده و هر کدام از این حقوق روند رسیدگی را به طور کامل تغییر می دهد.  امابه طور کلی می توان گفت که جرایم از لحاظ گذشت و رضایت به دو دسته تقسیم می‌شوند که تفاوتشان در داشتن یا نداشتن شاکی خصوصی و رضایت آن می باشد:

  • جرایم قابل گذشت: در این نوع پرونده ها، شاکی خصوصی وجود داشته و گذشت و رضایت شاکی در روند پرونده تاثیر گذار است. پس در اصل پرونده با شکایت شاکی آغاز می‌شود.
  • جرایم غیرقابل گذشت: در پرونده های این چنینی شکایت یا گذشت شاکی خصوصی تاثیری در مجازات مجرم نداشته و بدون نیاز به شکایت شاکی روند پرونده شروع می‌شود.

نکته: به عبارت دیگر می توان گفت که جرایم قابل گذشت جنبه فردی و خصوصی داشته و جرایم غیرقابل گذشت جنبه عمومی دارند.

بهترین وکیل رضایت مشهد ( عباس شفیعی )

اعلام رضایت چیست؟

اعلام رضایت در دو بخش قابل طرح خواهد بود:

  • رضایت حقوقی: در این نوع اعلام رضایت، جبران خسارات از گردن مقصر باز می شود.
  • رضایت کیفری: و اما در اعلام رضایت های کیفری می توان گفت که انجام مجازات مجرم منتفی و یا باعث تخفیف آن می شود.

مهم ترین نکات هنگام رضایت دادن در پرونده ها

در بسیاری از مواقع وقتی شکایتی صورت می گیرد، متهم یا خانواده او به دنبال گرفتن رضایت از شاکی پرونده خود هستند. و یک سری وعده و وعید به شاکی می دهند تا او را برای رضایت ترغیب کنند.

اما مساله ای که در اینجا حائز اهمیت بوده این است که اگر شاکی رضایت بدهد، قرار موقوفی تععقیب صادر شده و پرونده مختومه خواهد شد. پس شاکی دیگر نمی تواند با همان عنوان اتهامی، مجدد از متهم شکایت کند. همچنین اگر متهم به وعده های داده شده توسط خود و یا خانواده اش عمل نکند، شاکی متضرر می شود.

در ادامه بخوانید: نحوه رضایت در پرونده ها

حال از آنجایی که در قانون چیزی با عنوان رضایت مشروط نداریم و رضایت باید مطلق و صریح باشد. طبق ماده ۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری، شاکی می تواند از مرجع قضایی تقاضای صدور قرار ترک تعقیب نماید. زیرا با صدور این قرار پرونده موقتا بسته شده و اگر متهم به وعده های خود عمل نکند، شاکی می تواند پرونده را در همان مرحله ای که بوده، مجددابه جریان بیندازد. البته بایستی به سه نکته توجه نمود:

  1. صدور قرار ترک تعقیب فقط در جرایم قابل گذشت امکان پذیر است.
  2. صدور قرار ترک تعقیب فقط تا قبل از کیفر خواست و در مرحله ی تحقیقات مقدماتی در دادسرا امکان پذیر است. پس اگر بعد از صدور کیفرخواست پرونده از دادسرا خارج شده باشد و به دادگاه رفته باشد، در مرحله ی دادرسی و محاکمه در دادگاه امکان صدور این قرار وجود نخواهد داشت.
  3. بعد از صدور قرار ترک تعقیب شاکی فقط برای یک بار، تا یک سال از تاریخ صدور قرار ترک تعقیب، می تواند تعقیب مجدد متهم را در همان مرحله ای که بوده از مرجع قضایی درخواست نماید.

بهترین وکیل صلح و سازش مشهد ( عباس شفیعی )

نحوه نوشتن رضایت نامه

بهتر است که رضایت شاکی در دادگاه و یا دادسرا گرفته شود. زیرا هزینه کمتری داشته و مستقیما توسط دادیار، مدیر دفتر و یا قاضی دادگاه انجام می شود که دیگر حرفی در آن باقی نمی ماند. اما اگر شرایط این عمل در دادگاه مقدور نبود می توان برای نوشتن رضایتنامه به صورت کتبی و در محضر تنظیم شود. زیرا در این صورت دیگر دادگاه و یا دادسرا از آن ایراد موثری نخواهد گرفت.

گذشت شاکی قبل از صدور حکم قطعی و غیر قطعی

اگر قبل از صدور حکم قطعی در پرونده‌های غیرقابل گذشت شاکی رضایت خود را اعلام نماید، دادگاه این اختیار را خواهد داشت که در مجازات متهم تخفیف اعمال کند. البته این موضوع مربوط به پرونده‌های غیرقابل گذشت است، چرا که در پرونده‌های قابل گذشت پس از رضایت شاکی پرونده مختومه است. اما در شرایطی که شاکی پس از حکم قطعی دادگاه رضایت خود را از متهم اعلام کند، وی می‌تواند از دادگاه درخواست تخفیف در مجازات نماید. در این صورت جلساتی برگزار شده و در آن تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود.

در ادامه بخوانید: نحوه رضایت در پرونده ها

نمونه فرم رضایت نامه شاکی در جرایم قابل گذشت در امور کیفری

ریاست محترم شعبه …..

با سلام؛

احتراما اینجانب…….. شاکی پرونده کلاسه ……. که تحت عنوان …….. فحاشی و…) از آقای / خانم ……….. شکایت کرده بودم، با توجه به مذاکرات اصلاحی، بدین وسیله به صورت منجز (بدون هیچ قید و شرطی) رضایت خود را اعلام می کنم و هیچ گونه شکایتی از ایشان در امر کیفری ندارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

شماره تلفن وکیل خوب در مشهد ( عباس شفیعی )

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که در این مطلب ( نحوه رضایت در پرونده ها ) توسط بهترین وکیل حقوقی کیفری در مشهد بیان شد، می توان گفت که در برخی پرونده ها امکان دارد فرد شاکی از پیگیری شکایت خود منصرف یا به واسطه دریافت ضرر و زیان یا هر دلیل دیگری، رضایتش را از متهم اعلام نماید. پس در برخی از جرایم به صرف گذشت شاکی، تعقیب متوقف می‌شود. اما در برخی جرایم دیگر، گذشت شاکی تأثیری در پیگیری شکایت نداشته و تنها شاید باعث تخفیف در مجازات متهم شود.

حال اگر درگیر چنین پرونده های حقوقی و یا کیفری در این زمینه شده اید که نیاز به راهنمایی و دریافت مشاوره دارد، به شما عزیزان توصیه می کنیم با دفتر وکالت آقای عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد تماس گرفته و دریافت وقت مشاوره نمایید. ایشان با مهارت و تخصصی که در حل چنین پرونده هایی دارند، می توانند به راحتی مشکل را در کمترین زمان ممکن حل و فصل نمایند.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

4 دیدگاه دربارهٔ «نحوه رضایت در پرونده ها»

    1. دکتر عباس شفیعی (دانش پژوه دکترای تخصصی حقوق و وکیل پایه یک دادگستری در مشهد)

      سپاس از محبت شما. امیدوارم مشکلات به زودی زود حل و فصل شوند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915