عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نفقه در دوران عقد چه مقدار است

نفقه در دوران عقد چه مقدار است

ازدواج مانند سایر عقودی که بین طرفین شکل می گیرد، همراه با تعهداتی است که به موجب قانون و البته شرع پس از عقد ازدواج بر عهده زن و مرد قرار می گیرد. تمکین در مقابل دریافت نفقه و ریاست خانه در قبال دریافت مهریه نمونه ای از این حقوق و تکالیف است. اما اینکه این موارد از کی عملی بوده سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده، از این رو در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل نفقه در مشهد همراه شوید تا نکات پیرامون این موضوع را ( نفقه در دوران عقد چه مقدار است ) بهتر درک نمایید.

نفقه زن چیست؟

در ابتدای این مطلب بهتر است اول بدانید نفقه چیست و در چه موارد به زن تعلق می گیرد.

نفقه زن تمام نیازهای متعارف وی که شامل مسکن، پوشاک، خوراک، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم، در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض بوده را در برگرفته و شوهر، موظف است که برای تامین همه نیازهای زن که با عرف جامعه، تناسب داشته، اقدام نماید. حال طبق قانون در صورت پدیدار شدن دو شرط نفقه به‌ عنوان حق قانونی زوجه شناخته شده و وی مستحق این حق خواهد بود:

  • ازدواج دائم
  • تمکین زوجه از زوج

در غیر این صورت مطالبه نفقه از زوج توسط زوجه قانونی نبوده و دادگاه نیز رأی به نفع زوج خواهد داد.

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق توافقی مشهد

۲۰۰۲ ۲۰۳ ۰۹۱۵

حق نفقه در دوران عقد

طبق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی به محض اینکه نکاح دائم به صورت درست واقع گردد، روابط بین زوجین، حقوق و تکالیف بین آنها برقرار می شود. یکی از این تکالیف که بر عهده شوهر گذاشته شده نفقه است که پرداخت آن منوط به برگزاری مراسم عروسی نبوده و ملاک آغاز زندگی مشترک زوجین نمی باشد.

به گفته ی بهترین وکیل حقوقی در مشهد این نکته را هم مدنظر داشته باشید که هر چند پرداخت نفقه از طرف مرد و تمکین زن از وی یک رابطه ی دوسویه است، اما در دوران عقد حق نفقه متفاوت از این حکم کلی بوده و زن می تواند تا مهریه حال او داده نشده، از انجام رابطه ی زناشویی در مقابل همسرش امتناع ورزد. پس مطابق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی اگر مهریه زن عندالمطالبه باشد و نه عندالاستطاعه و نزدیکی میان انها واقع نشده باشد، زن می تواند از تمکین در برابر شوهر، خودداری کرده تا مهریه خود را دریافت نماید. در چنین حالتی زن ناشزه محسوب نشده و حق درایفت نفقه در دوران عقد را خواهد داشت. این حق از طریق دادگاه خانواده قابل رسیدگی و مطالبه خواهد بود.

عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه در مشهد

نفقه پیش از عقد

در برخی مواقع نفقه به زن تعلق نمی گیرد. مانند:

  • در صورتی که زن و مرد هنوز با هم عقد نکرده باشند، به عنوان مثال در دوران نامزدی باشند، نفقه ای به زن تعلق نخواهد گرفت.
  • در عقد موقت یا همان صیغه ازدواج، زن حق دریافت نفقه نخواهد داشت. مگر اینکه زن و مرد با هم شرط کرده باشند که مرد نفقه بپردازد و یا اینکه عقد موقت بر مبنای آن واقع شده باشد که مرد به زن نفقه بپردازد.

مجازات عدم پرداخت نفقه زن

اگر مردی با وجود استطاعت مالی از پرداخت نفقه زوجه خود امتناع ورزد، دادگاه وی را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌نماید.

پس در صورت عدم پرداخت نفقه با وجود استطاعت مالی، زوج جرم مرتکب شده و زن می تواند طرح شکایت حقوقی و کیفری نماید. ناگفته نماند که تشخیص این استطاعت بر عهده دادگاه بوده و در صورتی که زن توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد، می تواند درخواست اعسار بنماید. در صورت اثبات اعسار، زن از پرداخت هزینه دادرسی معاف خواهد شد.

در ادامه بخوانید: نفقه در دوران عقد چه مقدار است

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی در مشهد

بهترین وکیل نفقه مشهد

اثبات پرداخت نفقه توسط زوج و یا تقاضای دریافت نفقه توسط زوجه در دوران عقد نیاز به بررسی های دقیقی دارد که توسط افراد بدون داشتن دانش و آگاهی در مورد قوانین حاکم، نمی توانند اقدام درستی را انجام دهند. برای این منظور بهترین کار کمک گرفتن از یک وکیل پایه یک دادگستری است که علاوه بر دانش و آگاهی تجربه کافی در حل چنین پرونده هایی را دارد. ایشان می تواند روش درست را روبروی شما قرار داده و نکات مربوط را به شما گوشزد کند. پس در اولیت فرصت ممکن قبل از هر اقدامی با عباس شفیعی بهترین وکیل نفقه مشهد از طریق شماره های موجود در سایت مشورت کرده و در صورت نیاز پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید.

نمونه دادخواست عدم پرداخت نفقه در دوران عقد

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه: …..

احتراما به استحضار عالی می رسانم که اینجانب ……… فرزند ……………. به شماره شناسنامه ……………… به موجب سند ازدواج شماره …………… تنظیم شده در دفترخانه شماره ………………. در تاریخ ……….. به زوجیت دائمی خوانده محترم آقای ………….. در آمده ام و در طول این مدت همواره نسبت به ایشان تمکین داشته و دارم؛ لکن خوانده محترم علی رغم داشتن استطاعت و تمکن مالی، از پرداخت هزینه متعارف زندگی اینجانب استنکاف می ورزند. لذا به موجب این دادخواست و با استناد به مواد ۱۲۰۶ ، ۱۱۰۶، ۱۱۰۷ و ۱۱۱۱ قانون مدنی، تعیین میزان نفقه و الزام ایشان به پرداخت نفقه ایام گذشته و آینده را تقاضا دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره با وکیل نفقه مشهد

نتیجه گیری

با توجه به مطالبب ذکر شده در بالا تحت عنوان نفقه در دوران عقد چه مقدار است توسط بهترین وکیل حقوقی مشهد بعد از خوانده شدن خطبه عقد حق نفقه به زن تعلق گرفته و مرد مکلف به پرداخت نفقه می باشد. در نتیجه پرداخت نفقه در دوران عقد به عهده مرد است. حال اگر مرد در دوران عقد نفقه ای به همسر خود پرداخت نکند، زن می تواند از وی طرح شمایت به محضر دادگاه نماید. در چنین حالتی بهترین اقدام این است که با یک وکیل خبره در این زمینه مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. از این رو توصیه می کنیم در اولین فرصت ممکن با دفتر وکالت آقای عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک خانواده در مشهد از طریق شماره های موجود در سایت تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915