عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نفقه زن در قانون

نفقه زن در قانون

بهترین وکیل طلاق در مشهد توضیح می دهد: مطابق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است و بر طبق ماده ۱۱۱۳ همان قانون در ازدواج موقت زن حق نفقه ندارد. مگر این که در حین عقد شرط شده باشد یا بنای طرفین در هنگام عقد این بوده که شوهر حقوق زوجه را بپردازد. بنابراین نفقه مسئولیتی مالی است که شامل  فراهم نمودن خوراک، پوشاک، مسکن، نیازهای بهداشتی و درمانی و حتی خدمتکار در صورت نیاز زن که همه بر عهده مرد است، هرچند زن تمکن مالی هم داشته باشد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در مورد نفقه در ادامه مقاله نفقه زن در قانون همراهمان باشید.

نفقه چیست ؟

همانطور که در بالا بهترین وکیل خانواده در مشهد توضیح دادند، نفقه نیازها و هزینه های مربوط به زن در زندگی می باشد که بر عهده مرد است. و شوهر مکلف به فراهم کردن آنها بر اساس وضعیت خانوادگی و اجتماعی همسر خود می باشد. ( موارد ذکر شده در این ماده محدود نیست و نمونه های یاد شده به عنوان مثال ذکر شده اند. )

البته ناگفته نماند با توجه به اینکه نیازهایی مانند مسکن که جزئی از نفقه زن به حساب می آید و زن حق انتخاب و زندگی در آن را دارد، جزئی از اموال او نیست و حتماً نباید به نام زن باشد و زن فقط حق انتخاب و بهره‌برداری از آن را دارد.

نکته: از ملاک های مهم کارشناس برای تعیین حقوق زوجه نیازهای زوجه و شان او می باشد.

عباس شفیعی وکیل نفقه در مشهد

رابطه تمکین و نفقه

بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد این موضوع را اینگونه شرح می دهد که هرگاه زن بدون مانع از ادای وظایف امتناع کند در واقع تمکین نکند مستحق حق خود نخواهد بود.

تمکین چیست؟

و اما تمکین به این معنا است که به محض بستن پیمان زوجیت و انعقاد عقد نکاح، زوجین وظایفی را در برابر یکدیگر عهده دار می شوند که به آن تمکین می گویند. این وظایف هم بر عهده زن و هم بر عهده مرد می باشد. همچنین عدم تمکین منجر به آثار و پیامد هایی می شود. از جمله محروم شدن زن از نفقه و در صورت نشوز مرد، زن می تواند با احراز شرایط عسر و حرج، حکم طلاق بگیرد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نفقه زن در قانون

عباس شفیعی وکیل طلاق در مشهد

در ادامه بخوانید: نفقه زن در قانون

شرایط نفقه در زمان عقد

در صورت اقامه دعوا از سوی زن علیه مرد در دوران عقد و قبل از عروسی بابت مطالبه نفقه، در صورت رسیدگی، دادگاه مرد را محکوم به پرداخت نفقه گذشته و آینده زن از طریق ارجاع به کارشناس دادگستری برای تعیین میزان آن، مینماید. عقد به معنای دریافت نفقه از جانب شوهر نیست ولی اگر شوهر نسبت به آغاز زندگی مشترک هیچ اقدا‌می‌ نکند و تکلیف زن برای زندگی مشترک مشخص نباشد ‌می‌تواند براساس رای دادگاه نفقه خود را درخواست کند.

میزان نفقه

در قانون میزان مشخصی برای نفقه مشخص نشده است و همانطور که اشاره شد ملاک تعیین حقوق زوجه نیازهای زوجه و شان اوست. که در شرایط زمانی و مکانی مختلف، میزان نفقه متغیر خواهد بود. 

از طرف هم مهلتی هفت روزه برای اعتراض به رای کارشناسان برای زوجین مشخص ‌می‌شود. در صورتی که به نظر کارشناسان اعتراضی وارد شده باشد، هیئتی سه نفره از کارشناسان مبلغ نفقه در قانون را برای زن تعیین خواهند کرد.

ضمانت اجرایی برای پرداخت نفقه در قانون

در صورتیکه زن از شوهر خود تمکین داشته باشد اما شوهر همچنان از پرداخت نفقه امتناع کند، زن ‌می‌تواند از طریق دو راه نفقه را از شوهر خود دریافت کند.

  • زن با مراجعه به دادگاه خانواده، شوهر خود را محکوم کرده و خواستار پرداخت نفقه از طرف شوهر است. کارشناسان دادگستری بلافاصله به درخواست زن رسیدگی کرده و حکم محکومیت شوهر را صادر ‌می‌کنند.
  • اگر شوهر همچنان از پرداخت نفقه اجتناب کند در این صورت زن ‌می‌تواند از شوهر خود طلاق بگیرد.

عباس شفیعی وکیل مهریه در مشهد

دادگاه صالح به رسیدگی نفقه

از آنجا که حقوق زوجه یک وجه حقوقی دارد، می توان با توجه به مقدار نفقه ای که درخواست می شود دادخواست حقوق زوجه را تقدیم شورای حل اختلاف یا دادگاه کرد.اما بهتر است بدانید که اگر میزان حقوق زوجه و یا تقدیم آن در اصطلاح حقوقی کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد از طریق شورای حل اختلاف و اگر بالای ۲۰ میلیون تومان باشد از طریق دادگاه خانواده قابل پیگیری می باشد.

قانون نفقه بعد از طلاق

به طور معمول زمانی که زن از شوهر خود طلاق ‌می‌گیرد نباید نفقه ای را دریافت کند. اما باید گفت که موارد استثنایی در این باره وجود دارد.

  • طلاق رجعی (دراین نوع طلاق، شوهر در مدت عده ‌می‌تواند به زن خود مراجعه کند)، شوهر براساس این نوع طلاق باید نفقه زن را پرداخت کند.
  • در صورتی که زن در زمان طلاق باردار باشد شوهر ملزم به پرداخت نفقه است. نفقه از زمان طلاق تا زمان زایمان زن باید از طرف شوهر به زن پرداخت شود.
  • فوت شوهر یکی از موارد استثنا در این مورد است. زمانی که شوهر بعد از طلاق فوت کند تا پایان عده، زن باید نفقه دریافت کند. در این زمان پرداخت نفقه از اموال شوهر خواهد بود و اگر شوهر اموالی نداشته باشد، خویشاوندان او باید به زن نفقه را پرداخت کنند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

نمونه دادخواست مطالبه نفقه

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: مطالبه نفقه

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ………..

احتراماً به استحضار می‌رساند:

موجب سند نکاحیه شماره ………….. مورخ ………… موکل به عقد دائم خوانده درآمده است . متاسفانه خوانده از تاریخ …………. از پرداخت هرگونه نفقه و تامین مایحتاج زندگی مشترک امتناع ورزیده است.

نظر به اینکه طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی ، نفقه زوجه در صورت تمکین بر عهده زوج می باشد و از آنجا که زوجه در منزل مشترک و در تمکین همسر است و علاوه بر آن طبق ماده ۱۲۰۶ قانون فوق الذکر، نفقه بر عهده زوج است . لذا با تقدیم دادخواست و مستندات مربوطه از مقام محترم قضائی صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت نفقه ایام گذشته به انضمام کلیه خسارات دادرسی با ارجاع امر به کارشناسی مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

مطالبه نفقه توسط همسر و آشنایی با نمونه دادخواست نفقه

عباس شفیعی وکیل حقوقی در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله ( نفقه زن در قانون ) از زبان بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد، قانون در کلیه مناسبات و روابط شخصی و اجتماعی ما انسان‌ها حکم فرما است و مدافع اصول عدالت به مفهوم واقعی می‌باشد. همچنین در روابط زناشویی و زندگی مشترک نیز از منظر قانونی، حق و تکلیفی برای زن و مرد مقرر شده است. که طرفین بایستی نسبت به آن آگاهی کافی داشته و نسبت به رعایت آن اقدامات لازم را به انجام برسانند.

به عنوان مثال به محض این که عقد ازدواج صورت پذیرفت و زوجین زندگی زناشویی خود را آغاز نمودند، شوهر مکلف به پرداخت نفقه است. البته زوجه در صورتی مستحق نفقه است که از همسر خود تمکین نماید. البته در صورت بروز مشکل در این زمینه بهترین انتخاب برای افراد در هر سن و سالی، مشاوره حقوقی با بهترین وکیل در مشهد است. وجود یک فرد متخصص و آشنا با قانون میتواند مسیر حل این چالش های حقوقی را به بهترین نحو ممکن هموار سازد.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915