عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل تحریر و مهر و موم ترکه

وکیل تحریر و مهر و موم ترکه

با توجه به اینکه بعد از فوت هر فردی کارهای حقوقی آن متوقف می شود، قانون برای تعیین و تکلیف کارهای حقوقی و مشخص شدن وضعیت اموال وی و … قوانین بسیاری وضع کرده که رعایت آن ها برای حراست از اموال متوفی الزامی بوده و با عنوان تحریر و مهر و موم ترکه شناخته می شود. حال در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل تحریر و مهر و موم ترکه همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید. زیرا در این صورت است که می توانید در جهت احقاق حقوق خود قدمی بردارید.

تحریر ترکه چیست؟

تحریر ترکه اقدامی احتیاطی با هدف محافظت از اموال متوفی است. زیرا در این اقدام تمام اموال فرد فوت شده چه آن هایی که در دسترس هستند و چه آن هایی که در دسترس نیستند، مشخص می شود. بنابراین بهترین مانع برای سوءاستفاده و یا دستبرد احتمالی افرادی است که با متوفی در ارتباط بوده اند.

عباس شفیعی وکیل امور حسبی مشهد 

وراث و نمایندگان قانونی آنان و وصی می توانند برای تعیین میزان و مقدار ترکه، از مقام قضایی تحریر ترکه را درخواست کنند. در زمان تحریر ترکه حضور همه وراث الزامی نبوده و فقط شخصی به نمایندگی از همه افراد باید حضور داشته باشد. اما بهتر است این را هم بدانید که از جانب طلبکاران، موصی له و سایر اشخاص درخواست تحریر ترکه پذیرفته نمی شود و این اشخاص فقط می توانند برای حفظ حقوق خود، از مقام قضایی درخواست مهر و موم ترکه کنند. زیرا درخواست تحریر ترکه اقدامی ‌تامینی و تابع قانون امور حسبی است و دارای ویژگی دعاوی ترافعی نیست. همچنین در مهر و موم ترکه از ترکه نیز صورت برداری می شود، پس تحریر ترکه بعد از مهروموم آن بیهوده است.

نکته: رسیدگی به دعاوی مربوط به ترکه در دادگاه محلی آخری است که متوفی در آن اقامت داشته و چنانچه آخرین اقامتگاه مشخص نباشد، دادگاه آخرین محل سکونت وی صلاحیت رسیدگی را دارد. پس اگر اموال و یا وراث متوفی در محل دیگر باشند باید آخرین محل زندگی خود متوفی را در نظر گرفت.

آثار مهم تحریر ترکه

از آثار مهم تحریر ترکه می توان به متوقف شدن دعاوی راجع به ترکه یا بدهی متوفی در مدت تحریر ترکه (باید در نظر داشت که مدعی می تواند درخواست تامین خواسته دهد )، ممنوع شدن همه وراث از تصرف کردن ترکه مگر تصرفی که برای اداره کردن ترکه لازم باشد تا ترکه نابود و تلف نشود و متوقف شدن عملیات اجرایی نسبت به بدهی متوفی در مدت تحقیقات نیز اشاره کرد.

مدارک مورد نیاز تحریر ترکه

مدارک لازم برای تقاضای تحریر ترکه عبارتند از:

  • شناسنامه و گواهی فوت متوفی
  • استشهادیه محضری
  • رسید گواهی مالیاتی (مالیات بر ارث)
  • کپی برابر اصل شده شناسنامه وراث

عباس شفیعی وکیل تحریر ترکه مشهد 

وکیل تحریر و مهر و موم ترکه

در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد قوانین مرتبط با تحریر و مهر و موم ترکه، بایستی گفت که حقوق افراد ضایع می شود. پس در چنین شرایطی بهترین کار این است که با فردی متخصص و حرفه ای در این زمینه مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمود. زیرا در حال حاضر وکیل تحریر و مهر موم ترکه بهتر از هر فرد دیگری با قوانین آشنا بوده و می تواند در راستای رسیدن به حقوق افراد، آن ها را راهنمایی نماید. همچنین روند دادرسی نسبتا پیچیده را با تکیه بر علم و دانش خود کوتاه کند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل تحریر و مهر و موم ترکه

عباس شفیعی وکیل مهر و موم ترکه مشهد 

مهر و موم ترکه چیست؟

مهر و موم ترکه به معنای حفظ، نگهداری و جلوگیری از استفاده و یا حیف و میل ترکه توسط ورثه یا اشخاص ثالث بوده که بنا به درخواست طلبکار متوفی و یا نماینده متوفی انجام می شود و همین افراد نیز حق رفع مهروموم ترکه را دارند. البته در برخی از موارد ممکن است مراجع قضایی بدون درخواست دیگران نیز نسبت به مهر و موم ترکه اقدام کنند. به عنوان مثال می توان به فوت فردی در هتل بدون تشخیص خانواده او اشاره کرد.

ناگفته نماند که وراث می توانند از پذیرش مهر و موم خودداری کنند. اما ابتدا باید تصفیه با طلبکاران متوفی انجام شود و پس از آن باقیمانده ترکه بین وراث تقسیم شود.

به گفته ی وکیل مهر و موم ترکه تمامی اشخاص ذیصلاحی که قصد دارند درخواست مهر و موم ترکه را ارائه دهند تا این درخواست قانونی اعمال شود، باید به دادگاه بخشی مراجعه نمایند که آخرین محل اقامت فرد فوت شده بوده است. چنانچه فرد در خارج از ایران سکونت داشته، دادگاهی که اموال غیر منقول در آن حوزه است، صالح بوده و اگر این اموال در حوزه های مختلف باشند، دادگاهی که پیش از همه اقدام نموده صالح خواهد بود.

نکته: آن قسمت از اموال متوفی که برای زندگی خانواده متوفی نیاز است مهر و موم نمی شود و آن اشیاء در صورت مجلس قید خواهد شد.

عباس شفیعی وکیل ارث مشهد 

مدارک مورد نیاز برای مهر و موم ترکه

  • مدارک هویتی ( کارت ملی و شناسنامه)
  • گواهی انحصار وراثت

نکته: اگر فرد طلبکاری بخواهد تقاضای مهر و موم ترکه را بدهد، بایستی مدرکی را که اثبات کننده طلبکاری اش است به دادگاه بدهد حال این مدرک می تواند یک سند تجاری یعنی چک و سفته باشد و یا حتی سندی عادی که مبنی بر بدهکاری شخص فوت شده است.

نحوه انجام مهر و موم ترکه

مهر و موم ترکه به دو صورت انجام می شود:

  • قرار دادن لاک و موم گداخته در درب ورودی خانه، پاکت و صندوق
  • زدن مهر رسمی بر لاک و موم گداخته شده

نمونه درخواست تحریر و مهر و موم ترکه

با سلام

احتراماً به اطلاع می‌رساند شادروان مرحوم مغفور……….. مورث این‌ جانب (خواهان) و خوانندگان، مطابق با گواهی فوت (پیوستی دادخواست) به تاریخ……… به رحمت خدا رفته و ماترک منقول و غیرمنقول از ایشان به جای مانده، چون بیم حیف درصدد حیف ‌و میل ماترک هستند. بدین وسیله به استناد مواد۱۶۷ و ۱۷۴ و ۲۰۶ و ۲۰۷ قانون امور حسبی و بند (ت) ماده ۹ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال ۱۳۹۴ تقاضای رسیدگی و صدور قرار مهر و موم و تحریر ترکه متوفی را از آن مقام محترم خواستارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

برای اطلاع از نحوه تقسیم ترکه لطفا به صفحه مورد نظر رفته و با دقت آن را مطالعه نمایید.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد 

نتیجه گیری

به طور حتم هیچ فردی به تمامی امور آگاه نیست. موارد حقوقی از جمله بخش هایی است که تخصص افراد ویژه و خاصی را می طلبد تا به تمام جزئیات آن آگاه باشد. حال می توانید برای دریافت راهکارهای مناسب در رسیدن به نتیجه بهتر و در نهایت رسیدن ورثه و بدهکاران متوفی به حقوق قانونی خود از مشاوره حقوقی با افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید. آقای عباس شفیعی بهترین وکیل تحریر و مهر و موم ترکه در مشهد می تواند روند انجام امور را به بهترین نحو ممکن سرعت بخشد و شما از یک خدمات حرفه ای مطمئن استفاده خواهید کرد. پس در اولین فرصت از طریق شماره های موجود در سایت با دفتر ایشان تماس گرفته و درخواست تعیین وقت مشاوره نمایید. ناگفته نماند در صورت نیاز و صلاحدید می توانید پیگیری پرونده خود را به ایشان نیز بسپارید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915