عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در اثبات عقد بیع

وکیل در اثبات عقد بیع

عقد بیع یکی از پرکاربردترین عقود در قانون مدنی است که با توافق طرفین در مورد مال موضوع قرارداد و قیمت آن نوشته می شود. اما در برخی مواقع به دلایل گوناگون امکان دارد یکی از طرفین عقد منصرف شده و سعی در برهم زدن عقد داشته باشد. در این زمان طرف مقابل مجبور به اثبات وقوع بیع نزد دادگاه خواهد بود. حال از آنجایی که این عمل دارای پیچیدگی های فراوانی است در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل در اثبات عقد بیع مشهد همراه شوید تا اطلاعاتی در این زمینه بدست آورید.

عقد بیع چیست؟

به طور کلی می توان گفت بیع در لغت به معنای خرید و فروش بوده که بر نقل ملک در مقابل عوض معلوم و ثابت دلالت کند. حال با توجه به این توضیح می توان گفت که عقد بیع قرارداد یا عقدی است که به سبب آن شخصی، مالی را در ازای مال دیگر به شخص دیگری واگذار کند به نحوی که مالک مال (فروشنده)، مالکیت کالای خود را در مقابل پول یا مالی که دریافت می‌کند به طرف مقابل (خریدار) انتقال دهد. همچنین این نکته را بایستی خاطر نشان کرد که عقد بیع به محض انشای ارادهٔ طرفین تشکیل‌دهنده ی آن، یعنی خریدار و فروشنده، تحقق می‌یابد و دارای اثر حقوقی می‌شود.

نکته: در دعاوی مرتبط به املاک، دادخواست باید در دادگاهی اقامه شود که ملک در حوزه قضایی آن واقع شده است.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

شرایط وقوع عقد بیع

  • طرفین معامله بایستی دارای اهلیت باشند. به این معنا که هر دو طرف رشید، بالغ و عاقل باشند. ( چنانچه یکی از طرفین کمتر از ۱۸ سال داشته باشد، میتواند از دادگاه حکم رشد بگیرد و یا بواسطه قیمومیت این معامله را انجام دهد. )
  • طرفین باید در محیط آزاد تصمیم گرفته و ‌هر دو قصد و رضایت و اراده کامل داشته باشند.
  • روشن بودن انگیزه هنگام وقوع عقد لازم بوده و مشروعیت آن مهم است.

ناگفته نماند چیزی که قرار است مورد معامله قرار گیرد بایستی دارای ویژگی هایی باشد. از جمله:

  • معلوم و معین باشد.
  • قابل خرید و فروش باشد.
  • هنگام عقد موجود باشد.
  • مالیت داشته باشد.

اثبات عقد بیع

امکان دارد بعد از تنظیم مبایعه نامه توسط خریدار و فروشنده، یکی از طرفین معامله انجام معامله را انکار کند. یا حتی در برخی موارد خریدار یا فروشنده بنا به دلایل مختلف، وقوع بیع را انکار نمایند. پس در این صورت لازم است عقد بیعی را که در گذشته منعقد شده است، اثبات نمایند. پس مطابق مراحل ذکر شده در ادامه بایستی پرونده خود را پیش برد:

  • برای اقامه دعوای اثبات وقوع عقد بیع خواهان دعوا که می تواند خریدار یا فروشنده باشد، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند.
  • سپس دادخواست اثبات بیع را در این دفتر به ثبت برساند.
  • دادگاه برای رسیدگی به دعوی طرح شده وقتی را مشخص می کند.
  • طرفین دعوا باید در موعد مقرر همراه با مدارکی که ادعای آنها را ثابت می کند در دادگاه حاضر شوند.

نکته: در صورت نبود مبایعه نامه می توان از مدارکی همچون رسید پرداخت وجه، شهاد شهود و یا هرگونه مدرک دیگری که در اختیار فرد باشد، به عنوان دلیل ضمیمه دادخواست شود و به دادگاه ارائه گردد.

به گفته وکیل اثبات عقد بیع، طرح دعوای اثبات مالکیت فقط در مورد املاکی ممکن است که به ثبت نرسیده اند. اما طرح دعوای اثبات وقوع بیع در مورد کلیه املاک قابلیت طرح دارد.

عباس شفیعی وکیل اثبات عقد بیع مشهد

بهترین اقدام برای انعقاد بیع

ملاک انعقاد بیع بر اساس قانون مدنی رضایت طرفین و قبول آن است حتی در صورتی که بیع مکتوب نباشد. اما با توجه به اینکه  اثبات بیع یا تایید بیع توسط دادگاه به آسانی مقدور نیست، بهتر است که اقدامات زیر را ملاک اقدام خود قرار دهید:

  • با افراد قابل اعتماد به سر قرار بیع بروید: این فرد می تواند یک وکیل متخصص در این زمینه باشد.
  • برای خود وقت بخرید: زمان کافی برای بررسی مدارک از طرف مقابل خود بخواهید تا سر فرصت همه چیز را بررسی نمایید.
  • قول و قرارهای خود را مکتوب نمایید: به هیچ وجه به قول و قرارهای شفاهی طرف مقابل اعتماد نداشته باشید. حتی دو نفر شاهد را با خود برده و از آن ها بخواهید توافقات شما را امضا کنند.
  • در مورد ملک با همه افراد مطلع مشورت نمایید: به عنوان مثال می توانید به همسایگان، مدیران مجتمع های مسکونی، شهرداری، اداره ثبت، بخشداری، دهیاری، شورای محل و نظایر آن ملک را مورد بررسی قرار دهید. و اگر در مقام فروشنده هستید می توانید حساب های بانکی خریدار را از طریق شعب بانک بررسی کنید.
  • وجوه پرداختی خود را مستند نمایید: مبالغ پرداختی خود به طرف مقابل را به صورت چک پرداخت کرده و مقصود خود از پرداخت به صورت کامل قید کرده و از آن یک کپی تهیه نمایید.
  • مدت زمان برای تنظیم سند رسمی تعیین نمایید: ترجیحا ظرف مدت زمان کوتاهی پس از توافق و انعقاد عقد برای تنظیم سند رسمی اقدام نمایید.

نکته: دعوای اثبات عقد بیع یک دعوای مجزا و کاملا متفاوت با دعوای الزام به تنظیم سند رسمی است. اما در برخی واقع باید ضمن یک دادخواست مطرح شوند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در اثبات عقد بیع

عباس شفیعی وکیل اثبات مالکیت مشهد

وکیل ملکی مشهد

به گفته ی بهترین وکیل در اثبات عقد بیع هنگامی که مدارک قانونی اعم از سند رسمی، قولنامه یا دست نوشت عادی با امضای طرفین و شهادت شهود وجود نداشته باشد، اثبات دعوی بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلیل توصیه می شود در صورت بروز چنین مشکلی حتما از یک وکیل حرفه ای در امور حقوقی یاری گرفته و مشاوره حقوقی لازم را دریافت نمایید. زیرا تنظیم دادخواست، کاری تخصصی بوده و نیاز است که توسط وکیل اثبات وقوع بیع انجام شود.

نمونه متن دادخواست اثبات بیع

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم ………

با سلام؛

احتراماً به استحضار می­ رساند اینجانب از خوانده محترم در مورخه ……… یک باب آپارتمان به شماره پلاک ثبتی …… و مساحت ……… متر به صورت قرارداد عادی خریداری و نیمی از ثمن معامله را فی المجلس به فروشنده (خوانده) پرداخت نمودم. دو نفر شاهد نیز به نام آقای ……… و آقای ……… به عنوان شاهد حضور داشته و آن را امضاء نموده اند که مدارک آن موجود است. برای پرداخت الباقی ثمن معامله دو فقره چک به خوانده محترم تحویل دادم که در موعد چک ها کارسازی شده است. اما خوانده محترم به تعهد قراردادی خود مبنی بر الزام به تنظیم سند رسمی عمل نکرده و با وجود مراجعات مکرر تاکنون به تعهد خود عمل نکرده است. علیهذا از محضر دادگاه محترم با توجه به امتناع خوانده از انجام تعهد خود، تقاضای صدور حکم مبنی بر اثبات عقد بیع و الزام به تنظیم سند رسمی آپارتمان مذکور مطابق مقررات قانونی مورد استدعا می ­باشد.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

بر اساس قانون مدنی ایران، همین که طرفین معامله ای با یکدیگر توافق کنند، عقد بیع منعقد شده و به غیر از موارد خاص طبق توافقی که داشته اند، بیع تشکیل شده ولو اینکه مکتوب نشده باشد. حال چنانچه در این زمینه گرفتاری دارید و یا برایتان سوالی پیش آمده است، می توانید از یک وکیل متخصص ملکی راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. زیرا پرونده های اینچنینی مانند تمامی مسائل حقوقی نیاز به دانش و تجربه دارد تا بهترین نتیجه حاصل شود. پس در اولین فرصت با دفتر وکالت بهترین وکیل حقوقی مشهد تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915