عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در مطالبه نفقه

وکیل در مطالبه نفقه

در این مقاله وکیل در مطالبه نفقه ( عباس شفیعی ) به بررسی راه های مطالبه نفقه می پردازد. پس لطفا در ادامه همراهمان باشید.

نفقه چیست؟

به طور کلی می توان گفت قانونگذار زوج که مرد خانواده است را موظف به تامین معاش خانواده می داند. پس مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و هر آنچه که به صورت عادت یا احتیاج لازمه زندگی زوجه باشد، در صورت تمکین زوجه بر عهده مرد گذاشته است. البته قانونگذار میزان دقیقی برای نفقه مشخص نکرده و مبنا را نیازهای متعارف و متناسب زوجه منطبق با عرف زمان و مکان زندگی زوجین قرار داده است.

روش مطالبه نفقه

در صورت استنکاف زوج نسبت به پرداخت نفقه، زوجه از دو طریق می تواند اقدام قضایی نماید:

  1. مطالبه نفقه از طریق دادگاه حقوقی: در این روش زوجه بایستی دادخواستی مبنی بر مطالبه نفقه خود با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی داشته باشد.
  2. مطالبه نفقه از طریق دادگاه کیفری: در صورتی که زوجه بخواهد از طریق دادگاه کیفری نفقه خود را مطالبه نماید، بایستی شکواییه ای مبنی بر مطالبه نفقه به دادسرا داشته و طرح دعوی کیفری نماید.

عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد

شرایط مطالبه نفقه

مطابق قانون مدنی کشورمان برای دریافت نفقه شروطی لازم است که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

  • در ازدواج های موقت مضمونی به عنوان نفقه وجود نداشته و پرداخت آن ملزم به نکاح دائم بودن می باشد.
  • طبق ماده ۱۲۰۶ قاون مدنی نفقه زن بر سایر افراد مانند اقارب، مقدم بوده و در درجه اول مرد بایستی نفقه همسرش را پرداخت نماید.
  • بر اساس ماده ذکر شده در بند قبلی نفقه جزو دیون بوده و در هر زمانی امکان مطالبه آن وجود دارد.
  • در طلاق های رجعی و در زمان عده به زن نفقه تعلق خواهد گرفت.
  • در طلاق بائن اگر زن باردار بوده باشد، به وی در زمان عده نفقه تعلق خواهد گرفت.
  • در عده وفات زن مستحق نفقه بوده و به وی به طور قانونی و شرعی در این زمان تعلق می گیرد.
  • پرداخت نفقه در هر حال الزامی خواهد بود. ثروت و فقر زن ربطی به پرداخت نفقه ندارد.
  • نفقه زوجه یک تکلیف یک جانبه است و در حقوق ایران زن مکلف به دادن نفقه به شوهر خود نیست.

در ادامه بخوانید: وکیل در مطالبه نفقه

نکته: عدم پرداخت نفقه هم مسئولیت حقوقی و مدنی دارد و هم مسئولیت کیفری داشته و جرم نیز می باشد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در مطالبه نفقه

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

نحوه طرح دادخواست مطالبه نفقه ( شکایت طرح ترک انفاق )

  1. شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه جزو مدارک مود نیاز برای ارائه دادخواست است.
  2. در قدم اول بایستی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه شود.
  3. بعد از ثبت دادخواست مطالبه نفقه، اگر مبلغ کمتر از ۲۰ میلیون باشد، به شورای حل اختلاف و اگر بیشتر از این مبلغ بوده باشد، به دادگاه عمومی حقوقی ارجاع می شود.
  4. در جلسه مورد نظر میزان تحصیلات زوجه، موقعیت اجتماعی خود او و خانواده پدری، تعداد فرزندان، شغل و به طور کلی شانیت زن میزان نفقه توسط داور تعیین می شود.
  5. در جلسه رسیدگی، قاضی مسائل و مدارک را سنجیده و نسبت به آن ها رای نهایی را صادر می کند.

نکته: در صورت محکوم شدن زوج به پرداخت نفقه، وی یک ماه فرصت دارد تا یا اقدام به پرداخت مبلغ کرده و یا تقاضای اعسار نماید. البته ناگفته نماند که علارغم پرداخت نفقه حبس تعزیری در انتظار او بوده مگر آنکه زوجه رضایت دهد.

روش اثبات پرداخت و یا عدم پرداخت نفقه

زبه طور کلی می توان گفت که از روش های اقرار، سند، شهادت( گواهی )، سوگند( قسم ) و اماره پرداخت و یا عدم پرداخت نفقه را می توان اثبات کرد. البته این را هم بهتر است بدانید که در دعوای نفقه زن، اغلب دادگاه ها، این مساله را بر عهده زوج می دانند که پرداخت نفقه یا عدم تمکین همسر خود را اثبات نماید. همچنین در دعوای نفقه اقارب، برخلاف نفقه زن، این مسولیت بر عهده خویشاوند مستحق نفقه بوده و باید برای اثبات دعوا اقدامات لازم را انجام دهد.

نکته: تمکین از سوی زن شرط پرداخت نفقه است. پس هنگامی که زوجه از همسر خود تمکین نکند و این مطلب در دادگاه اثبات شود، مرد دیگر الزامی بابت پرداخت نفقه به زن نخواهد داشت.

عباس شفیعی وکیل نفقه مشهد

 

تفاوت نفقه زن با نفقه فرزند

نکته ای که در اینجا وکیل در مطالبه نفقه حائز اهمیت دانسته این مورد است که زوجه می تواند نفقه معوقه یعنی نفقه گذشته ی خود را که زوج پرداخت نکرده، مطالبه نماید. اما این مساله درباره نفقه فرزند صادق نبوده و قابل اجرا نمی باشد.

نمونه دادخواست مطالبه نفقه

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم (شورا / دادگاه) ……..

با سلام؛

احتراما به استحضار می رساند موجب سند نکاحیه شماره ………….. مورخ ………… موکل به عقد دائم خوانده درآمده است . متاسفانه خوانده از تاریخ …………. از پرداخت هرگونه نفقه و تامین مایحتاج زندگی مشترک امتناع ورزیده است .

نظر به اینکه طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی ، نفقه زوجه در صورت تمکین بر عهده زوج می باشد و از آنجا که زوجه در منزل مشترک و در تمکین همسر است و علاوه بر آن طبق ماده ۱۲۰۶ قانون فوق الذکر، نفقه بر عهده زوج است . لذا با تقدیم دادخواست و مستندات مربوطه از مقام محترم قضائی صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت نفقه ایام گذشته به انضمام کلیه خسارات دادرسی با ارجاع امر به کارشناسی مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا توسط وکیل در مطالبه نفقه، با ازدواج دائم رابطه زوجیت شکل گرفته و تکالیف زن و مرد نسبت به هم برقرار می گردد. از این رو می توان گفت که یکی از تکالیف مرد پرداخت نفقه زوجه در برابر تمکین از وی است. حال چنانچه در این زمینه سوال و یا نیاز به راهنمایی های بیشتری دارید، به شما توصیه می کنیم با دفتر وکالت آقای عباس شفیعی بهترین وکیل نفقه در مشهد تماس گرفته و درخواست تعیین وقت مشاوره نمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز پیگیری پرونده حقوقی و یا کیفری خود را به ایشان بسپارید تا در کمترین زمان پرونده به سرانجام خود برسد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915