عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در تصرف عدوانی

وکیل در تصرف عدوانی

در این مطلب قصد داریم درباره ی دعاوی تصرف عدوانی صحبت کنیم. زیرا تصرف عدوانی یکی از دعاوی مهم و رایج در دادگاه‌ها و مراجع قضایی محسوب شده و پرونده‌های زیادی را به خود اختصاص داده است. از این رو در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل در تصرف عدوانی نیز همراه شوید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید. زیرا در این حالت است که می توانید در مواقع ضروری اقدامی شایسته انجام دهید.

تصرف عدوانی چیست؟

تصرف عدوانی در عالم حقوق به این معنا است که اموال غیر منقول فردی که بر آنها سابقه تصرف دارد را بدون رضایت وی از تصرف او خارج کرد. همچنین تصرف عدوانی صرفا در مورد اموال غیر منقول مانند ملک و زمین قابل طرح بوده و باید دانست اثبات مالکیت ملک توسط مدعی تصرف، شرط نبوده و داشتن سابقه تصرف برای طرح شکایت کافی است.

پس برای طرح دعوای تصرف عدوانی لازم است چهار شرط مهم تحقق پیدا کند. از جمله:

  • سابقه ی تصرف خواهان
  • تصرف کنونی خوانده
  • عدوانی بودن تصرف
  • غیر منقول بودن مال

نکته: دعوای تصرف عدوانی از جمله دعاوی غیرمالی بوده که خواهان باید هزینه ثبت آن را بر اساس تعرفه معین شده از طرف قوه قضائیه ابطال نماید.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

انواع تصرف عدوانی

تصرف عدوانی طبق قانون به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می‌شود:

  • تصرف عدوانی کیفری: در این نوع تصرف می توان به فردی اشاره کرد که از متعلق بودن مال به شخص دیگری اطلاع کامل داشته اما در آن تصرف کرده است. در این صورت فرد خاطی مجرم بوده و برایش مجازات زندانی از یک ماه تا یک سال را به همراه خواهد داشت. البته ناگفته نماند که این تصرف مربوط به اموال غیر منقول بوده و شخص شاکی بایستی مالکیت خود را نسبت به مال غیرمنقول را ثابت کند.
  • تصرف عدوانی حقوقی: در تصرف عدوانی حقوقی مطابق ماده ۱۵۸ قانون آیین دادرسی می توان گفت که فردی ادعای تصرف داشتن سابق خود را اثبات کرده و اعلام می دارد شخص دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرفش خارج کرده و اعادهٔ تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌نماید.

نکته: وکیل در تصرف عدوانی می گوید به یاد داشته باشید که در هر کدام از دو نوع تصرف نام برده در بالا اعلام شکایت کنید، دیگر نمی‌توانید آن را تغییر دهید. پس حضور و راهنمایی‌های یک مشاوره حقوقی آنلاین و وکیل مجرب به احقاق حقوق شما به خوبی کمک می‌کند.

عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد

تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

  • در تصرف عدوانی حقوقی نیازی به احراز مالیکت نیست. اما برای طرح شکایت تصرف عدوانی کیفری، بایستی احراز مالکیت در خصوص مال غیر منقول مورد تصرف انجام شود.
  • در تصرف حقوقی حتما فرد شاکی باید دادخواست حقوقی ارائه دهد. اما در تصرف کیفری صرف ارائه شکایت کیفری کافی خواهد بود.
  • در تصرف عدوانی کیفری سوء نیت مجرم باید ثابت شود، اما در تصرف عدوانی حقوقی نیازی به این کار نیست.
  • در تصرف حقوقی مرجع صالح دادگاه عمومی حقوقی خواهد بود. اما در تصرف کیفری مرجع صالح دادسرا و دادگاه کیفری دو می باشد.
  • در طرح دعوای تصرف عدوانی حقوقی صرفا رای به رفع تصرف داده خواهد شد و مجازاتی برای متصرف نخواهد داشت. اما در تصرف عدوانی کیفری اگر اتهام تصرف برای فرد متصرف اثبات گردد، علاوه بر رفع تصرف و اعاده وضع به حالت سابق، مجازات حبس نیز وجود خواهد داشت.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در تصرف عدوانی

عباس شفیعی وکیل ملکی مشهد

نکته: عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری خاطر نشان می کند که در دعوای حقوقی، نیازی نیست که مالکیت شما اثبات شود و فقط باید به دادگاه مربوطه مراجعه کنید. اما در صورتی که می‌خواهید به شکل کیفری پرونده ای را پیش ببرید، حتما باید مالکیت شما اثبات شود.

وکیل دعوای تصرف عدوانی

وکیل دعوای تصرف عدوانی با توجه به این که دعوای تصرف عدوانی از چه نوعی است، اقدامات لازم را انجام می دهد. زیرا یک وکیل با تجربه می تواند به خوبی با تکیه بر مهارت های علمی و عملی خود و آگاهی نسبت به قوانین و مقررات به طور دقیق مصادیق دعوای تصرف عدوانی را مشخص کند. پس در صورت بروز چنین مشکلی بدون اتلاف وقت با یک وکیل در تصرف عدوانی وقت ملاقات گرفته و مشکل خود را بازگو نمایید. همچنین در صورت نیاز بهتر است که پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید تا در مدت زمان کمتری نتیجه دلخواه را کسب نمایید.

نمونه متن دادخواست تصرف عدوانی

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه ……

احتراما به استحضار می رساند موجب سند مالکیت شماره…… ، ………… دانگ پلاک ثبتی………/……..بخش ……….واقع در………..متعلق به اینجانب می باشد نظر به اینکه خوانده/خواندگان بدون اذن و اجازه اینجانب پلاک ثبتی مذکور را در تصرف غاصبانه خود گرفته و با وصف مراجعات مکرر از رفع تصرفات عدوانی و قلع و قمع بنای بدون مجوز خوانده/خواندگان جزء پلاک ثبتی فوق الذکر و اجرت المثل ایام تصرف از تاریخ……لغایت صدور حکم به میزان ………..ریال به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

عندالاقضا برای اثبات ادعای خود و تعیین اجرت المثل ایام تصرف غاصبانه به معاینه و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری استناد می نماید. ضمنا نظر به اینکه خوانده در شرف احداث بنا در پلاک مذکور می باشد بدوا صدور دستور موقت به منع وی از احداث بنا به استناد مواد۳۱۰ و ۳۲۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در مورد مدنی و اجرای فوری ان نیز تقاضا می گردد.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل تصرف عدوانی مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا توسط وکیل در تصرف عدوانی می توان گفت که دعوای تصرف عدوانی به عنوان یکی از دعاوی رایج در مراجع قضایی است. اما به دلیل اینکه طرح آن به جهت پیچیدگی ها و مصادیق مختلفی که دارد، بسیار مهم است. پس توجه به نکات آن می تواند در پیروزی هر یک از طرفین دعوا تاثیر زیادی داشته باشد. از این رو بهتر است قبل از اقدام به لی با یک وکیل اتجربه و متخصص در این زمینه مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915