عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل شارژ ساختمان

وکیل شارژ ساختمان

آیا می دانید در صورتی که فردی شارژ ساختمان را پرداخت نکند، چه اقدامات قانونی می توانید انجام دهید؟ در ادامه با وکیل شارژ ساختمان ( عباس شفیعی ) همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید. زیرا با زیاد شدن شهر نشینی و به تبع آن آپارتمان نشینی ها، مسائل حقوقی مربوط به آنها گسترده تر شده و بررسی شرایط قانونی برای تعیین حق شارژ آپارتمان از بحث های مهم می باشد.

شارژ ساختمان چیست؟

افراد ساکن در یک آپارتمان بایستی برای نگهداری از قسمت های مشاع ساختمان هزینه ای پرداخت کنند که این هزینه به عنوان شارژ ساختمان دریافت می شود. پس شارژ هزینه ای است که صرف خدمات رفاه و آسایش خود افراد در آپارتمان می شود. البته با اینکه بخش هایی از ساختمان مورد استفاده تمام ساکنین نیست باز هم دلیلی برای عدم پرداخت شارژ نبوده و مطابق با ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها حتی اگر واحدی در آپارتمان خالی از سکنه باشد، باز هم موظف به پرداخت شارژ نیز می باشند. همچنین همه ساکنین چه مستاجر و چه مالک مکلف به پرداخت شارژ ساختمان هستند. شارژ برای مواردی همچون هزینه های سرایداری، هزینه آب، هزینه گاز، هزینه برق، هزینه های مربوط به تعمیرات، هزینه های مربوط به گل و باغچه، هزینه‌های وسایل مورد مصرف اعم از مواد شوینده، نظافت راه‌پله‌ها، تعمیر و سرویس آسانسور و … دریافت می شود.

نکته: در ملک های اجاره ای قبل از تنظیم اجاره‌نامه، در مورد نحوه پرداخت شارژ مستاجر، بایستی بین مالک و مستاجر توافق شود که برعهده مالک باشد یا مستاجر.

وکیل شارژ ساختمان

با وجود اختلافاتی که برای پرداخت و یا دریافت میزان هزینه شارژ ساختمان ها وجود دارد، بهتر است در خصوص انواع مشکلات مربوط به شارژ ساختمان و قانون تملک آپارتمان ها با مشورت و راهنمایی گرفتن از یک وکیل خوب در مشهد به آسانی اختلافات را حل کنید. زیرا وکیل خوب می تواند با تجربیات خود شما را به بهترین نحو راهنمایی کرده و در صورت نیاز به وکیل متخصص حقوقی اقدامات لازم را انجام دهد.

نحوه محاسبه میزان شارژ ساختمان

میزان شارژ در هر ساختمان بستگی به نوع مجتمع و امکانات آن دارد. زیرا هر چه امکانات بیشتر باشد نیاز به نگهداری بهتر داشته و به طبع آن هزینه شارژ بیشتر خواهد بود.

هزینه شارژ را می توان به روش های محاسبه شارژ متراژی ( این روش، مناسب مجتمع ‌های مسکونی، اداری و تجاری بوده و همه واحدها با توجه به میزان متراژی که دارند، شارژ خود را به صورت ماهانه پرداخت می‌ کنند. )، شارژ نفری ( این روش برای مجتمع‌ هایی که سیستم آب مشترک دارند، مناسب بوده و نحوه محاسبه آن به تعداد ساکنان هر واحد بستگی دارد و تنها در مجتمع‌ های مسکونی کاربرد دارد.) و شارژ واحدی ( مناسب مجتمع‌ های مسکونی، اداری و تجاری بوده و همه واحدها به میزان برابر و به صورت ماهانه شارژ پرداخت می ‌کنند. ) تعیین نمود.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل شارژ ساختمان

عباس شفیعی بهترین وکیل شارژ ساختمان مشهد

اقدامات قانونی برای عدم پرداخت شارژ ساختمان

  • در مرحله اول مدیر ساختمان بایستی به شورای حل اختلاف منطقه مراجعه کرده و اظهارنامه‌ای که نمونه آن را در ادامه قرار می دهیم به نام مالک یا مستأجر بدهکار و با ذکر مبلغ بدهی و مدت زمانی که پرداخت شارژ به تعویق افتاده است تنظیم نماید.
  • در صورتی که بعد از ابلاغ اظهارنامه و قطع خدمات و صدور اجرائیه مالک یا مستاجر همچنان از پرداخت بدهی امتناع کرد، در صورتی که مراجعه به شورای حل اختلاف امکان نداشته باشد، مدیر ساختمان می‌تواند به دادگاه عمومی حقوقی مراجعه و دادخواست تنظیم نماید.
  • پس از ابلاغ حکم به مالک یا مصرف کننده بدهکار، وی به مدت ده روز فرصت دارد تا به حکم صادره اعتراض نماید. اگر اعتراض نسبت به حکم صادره به دادگاه ارائه شود، پرونده خارج از نوبت و بدون طی تشریفات اداری و آئین دادرسی مدنی بررسی خواهد شد. در غیر این صورت فرد بدهکار بایستی بدهی خود را تسویه نماید. البته این مطلب ناگفته نماند  در صورتی که مالک یا مستاجر مجدداً در دادگاه محکوم به پرداخت هزینه های مشترک گردد، علاوه بر سایر پرداختی ها مکلف به پرداخت مبلغی معادل مبلغ محکوم بها به عنوان جریمه می‌باشد.

بهتر است بدانید که دادگاه می‌تواند پس از بررسی های لازم واحد مربوطه که بدهکار است را از خدمات دولتی محروم کرده و یا جریمه‌ای تا دو برابر مبلغ بدهی را برای مالک یا مستاجر خاطی تعیین نماید که به حساب صندوق ساختمان واریز شود.

نکته: اگر سقف بدهی تا پنج میلیون تومان باشد، بایستی به شواری حل اختلاف مراجعه کرد اما در صورتی که مبلغ بدهی شارژ از این مبلغ بیشتر باشد، مدیر ساختمان باید به دادگاه مراجعه و از این طریق اقدام به وصول مبلغ نماید.

نمونه اظهارنامه عدم پرداخت شارژ ساختمان

با سلام

جناب آقا/ خانم ……. بعنوان یکی از ساکنین آپارتمان به آدرس ……. مبلغ …… ریال بابت هزینه های شارژ ساختمان از تاریخ …… الی ….. به صندوق ساختمان پرداخت ننموده اید. بنا بر اصل، به محض ورود ساکنین جدید، اینجانب ایشان را نسبت به قوانین و مقررات ساختمان از جمله پرداخت شارژ ساختمان در زمان تعیین شده آگاه می نمایم که شامل حال حضرتعالی نیز می شود. حال با عنایت به ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمان ها به موجب این اظهارنامه به اطلاع حضرتعالی می رسانم که در مدت ….. روز از تاریخ رؤیت این اظهارنامه نسبت به پرداخت بدهی خویش اقدام عاجل نمایید. لازم به ذکر است در صورت خودداری مجدد از پرداخت هزینه های مذکور، در مرتبه نخست نسبت به قطع خدمات مشترک شما اقدام و متعاقباً مراتب را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهم نمود.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد

نتیجه گیری

به گفته ی عباس شفیعی بهترین وکیل شارژ ساختمان در مشهد یکی از مهمترین تعاملات بین ساکنین آپارتمان ها، پرداخت هزینه های عمومی ساختمان و به تبع آن ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان است. زیرا نگهداری از قسمت های عمومی ساختمان هزینه‌بر بوده و این هزینه ها را باید ساکنین ساختمان متقبل شوند که به صورت ماهانه تحت عنوان شارژ به مدیر ساختمان پرداخت می کنند. حال در صورتی که در این زمینه دچار مشکل هستید و نیاز به وکیل متخصص حقوقی دارید ما به شما پیشنهاد می کنیم با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد صحبت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نماید و در صورت نیاز پیگیری پرونده حقوقی خود را به ایشان بسپارید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915