عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - اثبات حق ارتفاق و انتفاع در مال غیر منقول

اثبات حق ارتفاق و انتفاع در مال غیر منقول

در این مطلب سعی بر این است که در مورد اثبات حق ارتفاق و انتفاع در مال غیر منقول اطلاعاتی داده شود. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد نیز همراه شوید.

حق ارتفاق چیست؟

حق ارتفاق، حقی است که شخصی، در ملک فرد دیگری دارد و دارای انواعی از جمله تبعی، طبیعی و قراردادی هستند. نحوه اثبات این حق، با استفاده از سند، شهادت شهود و سایر مدارک مثبته، می باشد. اختصاص حق ارتفاق صرفا به ملک که مال غیر منقول بوده، از جمله ویژگی های این حق و تفاوت آن با حق انتفاع است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

عباس شفیعی بهترین وکیل ملکی مشهد

حق انتفاع چیست؟

حق انتفاع، حقی است که به موجب آن، شخص اجازه دارد از مالی که در تملک شخص دیگری بوده و یا مالک خاصی ندارد استفاده نماید. این حق دارای انواعی از جمله موارد زیر می باشد:

  • عمری: حقی است که مالک به واسطه عقدی به میزان عمر خود یا منتفع و یا شخص دیگری تعیین می کند.
  • رقبی: حقی است که مالک به مدت معینی تعیین می کند. به عنوان مثال اینکه مالی را مانند خانه یا ماشین و … را برای مدت معلومی به شخص دیگری بدهیم.
  • سکنی: حق سکونت در ملک که می تواند بصورت رقبی یا عمری تعیین شود که به حق سکنی نیز معروف است.

در ادامه بخوانید: اثبات حق ارتفاق و انتفاع در مال غیر منقول

عباس شفیعی وکیل ملکی پایه یک دادگستری مشهد

نکات مهم در مورد حق ارتفاق و حق انتفاع

  • حق ارتفاق اختصاص به مال غیرمنقول ذاتی دارد؛ ولی حق انتفاع ممکن است به مال منقول یا غیرمنقول اختصاص یابد.
  • حق ارتفاق برای ملک است ولی حق انتفاع برای شخص.
  • حق ارتفاق دائمی است لیکن حق انتفاع جز در موارد خاص، موقت است.
  • در حق انتفاع، شخص صاحب حق، در حدود آنچه به او، اجازه داده شده، از منافع مال دیگری، بهره مند می گردد و نفس موضوع، بر پایه منفعت بردن می باشد.
  • در حق ارتفاق، فرد صرفا، به اندازه آنچه برای بهره مند شدن از حق ارتفاق لازم بوده، ممکن است از منافع ملک دیگری بهره ببرد، ولی نفس موضوع، بر پایه انتفاع از مال دیگری نیست و این انتفاع، صرفا، به جهت استفاده راحت تر از ملک خود شخص است.
  • حق ارتفاق می‌تواند بر اساس ضرورت و به حکم قانون و یا به موجب عقد و قرارداد، بین طرفین ایجاد شود.
  • حق ارتفاق حقی است که در ملک استمرار دارد و با انتقال عین زمین هم از بین نمی رود و باقی و پابرجاست.
  • حق ارتفاق به صورت یک توافق الزامی و لازم الاجرا می باشد و مالک یا ورثه نمی‌توانند از آن حق رجوع کنند.
  • اگر مالک برای انتفاع مال خود مدتی تعیین نکرده باشد این حق تا زمان فوت او اعتبار دارد. مگر اینکه مالک قبل از فوت نسبت به مال خود رجوع داشته باشد.
  • حق انتفاع با عقد و قرارداد ایجاد می‌شود و موضوع آن باید مالی باشد که استفاده از آن موجب از بین رفتن خود مال و عین آن نباشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد

نحوه اثبات حق ارتفاق و انتفاع در مال غیر منقول

وکیل خوب مشهد می گوید اگر شخصی بخواهد حقی را نسبت به خود ثابت کند، باید از روش های نام برده شده در قانون استفاده کرده و حق خود را به اثبات برساند. حق ارتفاق هم از این موضوع استثنا نبوده و برای اثبات آن باید از سند، قرارداد، اقرار، شهادت شهود و یا هر مدرک دیگری که ادعای موجد را ثابت کند، استفاده کرده و به حق خود رسید.

حال اگر شخصی مدعی چنین حقی است باید در دادگاه و محاکم حقوقی یا کیفری، مالکیت خود را بر این حق، ثابت کند. این اثبات نیازمند مدارکی همچون سند مالکیت ملکی که حق ارتفاق دارد، قرارداد یا عقد منعقد شده که به واسطه آن، حق ارتفاق به مالک داده شده، شهادت شهود، اقرار طرف منکر این حق یا هر مدرک مثبت دیگری، استفاده نماید.

نکته: برای اثبات حق انتفاع نیز مانند حق ارتفاق، مدعی این حق، باید بتواند، مدارک مثبت ادعای خود را که شامل سند، قرارداد و هر امر دیگری است، به دادگاه ارائه کند، در غیر این صورت، ممکن است، به تصرف مال بدون اذن مالک، محکوم گردد که برای وی، تبعات سنگینی در پی خواهد داشت.

مرجع صالح برای اثبات حق ارتفاق

وکیل ملکی مشهد می گوید از نظر صلاحیت محلی دادگاه عمومی حقوقی صالح به رسیدگی برای چنین پرونده هایی می باشد. همچنین به دلیل اینکه دعوی حق ارتفاق یک دعوی غیر مالی بوده، قابل تجدیدنظر و فرجام خواهی نیز می باشد.

نمونه دادخواست رفع ممانعت از حق

ریاست محترم مجتمع قضائی……….

با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند به‌ موجب کپی سند مالکیت شماره………. پلاک و پلاک‌ های ثبتی شماره………./………. بخش………. واقع در نشانی………. در مالکیت اینجانب/ اینجانبان قرار دارد. نظر به این که خوانده/ خواندگان با اقدامات خود دایر بر………. از استفاده اینجانب از پلاک تحت مالکیتم ممانعت به عمل می‌آورد و به این وسیله ضمن تضییع حقوق حقه‌ ام موجب ورود، خسارات نیز شده است؛ فلذا مستنداً به ماده ۱۵۹ قانون آیین دادرسی دادگاه‌ های عمومی و انقلآب در امور مدنی و ۳۳۱ قانون مدنی صدور حکم به رفع ممانعت از حق و جبران خسارت وارده به میزان………. ریال به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل ملکی مشهد

نتیجه گیری

باتوجه به آنجه بیان شد می توانید با مشورت از یک وکیل ملکی مجرب، جزئیات تنظیم قرارداد و در صورت اقامه دعوی تنظیم درست دادخواست اثباتی و دفاع در دادگاه را به نحو احسن انجام دهید. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با عباس شفیعی بهترین وکیل ملکی مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915