عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - اثبات زوجیت با صیغه نامه

اثبات زوجیت با صیغه نامه

در این مطلب اثبات زوجیت با صیغه نامه را مورد بررسی قرار می دهیم. در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه شوید.

ازدواج موقت چیست؟

در مذهب شیعه علاوه‌بر عقد دائم نوع دیگری از نکاح وجود دارد که مدت زمان محدودی داشته و به آن عقد موقت یا صیغه می گویند. بنابراین طبق قانون افراد برای زوجیت به دو روش عقد موقت و عقد دائم با یکدیگر ازدواج می کنند. اما تفاوتی که میان این دو نوع عقد وجود دارد این است که در نکاح دائم زمان مشخص نیست اما در نکاح موقت یا همان صیغه محدود به زمان از پیش تعیین شده است. همچنین برای صیغه باید مهریه ذکر شده و با بذل مدت و یا اتمام مدت از پیش تعیین شده، عقد منحل شده و نیازی به طی کردن روند قانونی برای طلاق نیست.

حال که اطلاعاتی در مورد عقد موقت بدست آوردید بهتر است بگوییم که اثبات ازدواج موقت در برخی مواقع از جمله بارداری خانم بسیار حائز اهمیت بوده و اگر به ثبت نرسیده باشد، گرفتن شناسنامه برای فرزند متولد شده دشوار بوده و باید مراحل قانونی آن را طی نمود. همچنین زوجه ای که رابطه ی آن با عقد موقت شکل گرفته است برای دریافت مهریه و نفقه مشکلاتی خواهد داشت. زیرا دریافت مهریه و نفقه در عقد موقت منوط به اثبات رابطه زوجیت نیز می باشد.

نکته: ثبت ازدواج موقت برای زن و مرد الزامی نبوده و فقط در برخی مواقع ثبت آن الزامی می‌گردد. از جمله: باردار شدن زوجه، توافق طرفین و شروط ضمن عقد.

عباس شفیعی وکیل طلاق توافقی مشهد

اثبات زوجیت با صیغه نامه

مطابق با ماده ۱۲۵۸ قانون مدنی با موارد ذکر شده در ادامه می توان رابطه زوجیت را مانند هر دعوای دیگری ثابت کرد.

  • اقرار: اقرار زوج مبنی بر اینکه همسر خانم است برای اثبات زوجیت کافی می باشد.
  • اسناد کتبی: سند ازدواج که در ابتدا تنظیم می شود.
  • شهادت: شاهدانی که واجد شرایط شهادت هستند می توانند برای اثبات رابطه زوجیت شهادت بدهند.
  • امارات: به دلیل اینکه تعیین مهریه یکی از شروط ضروری برای صیغه است، مواردی مانند چک که میتواند همه یا بخشی از مهریه زوجه باشد، جزو اماره قضایی محسوب شده و به آن استناد کرد. زیرا برای اثبات رابطه زوجیت در عقد موقت عملا اماره قانونی کابردی نیست.
  • قسم: قسم در اثبات رابطه زوجیت آنچنان کاربری نداشته و بیشتر برای انکار زوجیت به کار می رود.

نکته: به دلیل اینکه معمولا عقد موقت به طور پنهانی انجام شده و سند یا مطلعی وجود ندارد، اثبات آن با کمی دشواری همراه است. اما می توان از سایر روش ها مانند استفاده از مواردی همچون سکونت مشترک، پیام‌ها و مکالمات، تحقیق محلی از همسایگان و … که البته این دلایل هم باز به اندازه دلایلی از جمله سند نکاح و اقرار و شهادت شهود، ارزش اثباتی ندارند، اما در برخی مواقع می‌توانند سبب یقین قاضی گردند.

وکیل اثبات زوجیت مشهد

به دلیل پیچیدگی های فراوانی که در پرونده های اثبات زوجیت و نحوه تنظیم دادخواست این نوع دعاوی وجود دارد، اصولا از دعاوی مهم دادگاه خانواده به شمار می‌آیند. همچنین زمان بر بودن و دشواری روند پرونده باعث می شود که قبل از طرح دعوا نیازمند دریافت مشاوره با یک وکیل با تجربه باشید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. به این نحو خواهید توانست روال پرونده را در مدت زمان کمتر و البته مطمئن‌تر پیش ببرید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل باتجربه مشهد در تماس باشید.

مدارک لازم برای اثبات زوجیت

خانم یا آقایی که قصد اثبات زوجیت خود را دارد باید با اسناد هویتی خود و تنظیم دادخواست، به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید. همچنین مدارکی قید شده در ادامه می تواند در این راستا به وی بسیار کمک کننده باشد. از جمله:

  • سند ازدواج (سند رسمی یا عادی)
  • صورت‌جلسه ازدواج یا اقرار خوانده
  • شهادت شهود و مطلعین
  • درخواست جلب نظر کارشناس
  • تقاضای تحقیقات محلی
  • درخواست استعلام
  • تقاضای اتیان سوگند
  • سایر دلایل و مستندات

عباس شفیعی وکیل مهریه مشهد

دادگاه صالح برای طرح دعوای اثبات زوجیت

وکیل خانواده می گوید دعوای اثبات زوجیت منحصراً در صلاحیت دادگاه خانواده قرار داشته و به دلیل رسیدگی به امور و دعاوی خانوادگی در کلیه حوزه‌های قضایی شهرستان‌ها دادگاه خانواده تشکیل شده است. اما چنانچه در حوزه ای از شهرستانی دادگاه خانواده تشکیل نشده باشد، دادگاه عمومی حقوقی مستقر در آن حوزه با رعایت مقررات و تشریفات مربوطه به قانون حمایت خانواده به دعاوی خانوادگی رسیدگی خواهد نمود.

نمونه دادخواست اثبات زوجیت

ریاست محترم دادگاه خانواده

احتراماً به استحضار می رساند با توجه به مدارک پیوست دادخواست، اینجانبه با خوانده آقای ………. فرزند ………. در تاریخ ………. ازدواج موقت نموده ام. لکن خوانده موصوف منکر وجود رابطه زوجیت بین ما گردیده است. خواهشمند است با توجه به ماده (۱) قانون راجع به انکار زوجیت مصوب سال ۱۳۱۱، حکم بر ثبوت واقعه ازدواج بین اینجانبه و خوانده را صادر و اعلام فرمایید.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

فردی که درخواست و الزام همسرش را برای ثبت نکاح دارد، می تواند با ارائه دادخواست اثبات رابطه زوجیت و سایر مدارک به دادگاه مراجعه نماید. البته این موضوع را مدنظر داشته باشید که برای اثبات زوجیت با صیغه نامه نیازمند کمک یک وکیل متخصص هستید که بهترین راه اثبات واقعه نکاح را به شما پیشنهاد دهد. از این رو می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اثبات زوجیت و یا انکار زوجیت از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915