عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - اعتراض به تعدیل مهریه

اعتراض به تعدیل مهریه چگونه است

مهریه حق مسلم بانوان بوده و به طور معمول طبق رسوم هنگام جدایی حرف آن به میان آمده و مطالبه می شود. حال در برخی مواقع، هنگام پرداخت‌ مهریه از سوی زوج یا گاهاً زوجه، مسئله تعدیل مهریه مطرح می شود. به همین دلیل عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد در این مطلب سعی دارد موضوع مهمی همچون تعدیل مهریه و اعتراض به تعدیل مهریه را مورد بررسی قرار داده و جوانب آن را توضیح دهد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با این وکیل پایه یک دادگستری مشهد همراه شوید.

تعدیل مهریه چیست؟

مفهوم تعدیل مهریه را می توان با توجه به اینکه درخواست از جانب زوج و یا زوجه مطرح شده است، را مورد بررسی قرار داد. زیرا درخواست تعدیل هم می تواند از سوی زوج و هم از سوی زوجه مطرح گردد. به این نحو که:

درخواست تعدیل مهریه از سوی زوجه

به دلیل اینکه تورم روز به روز افزایش یافته و ارزش پول نسبت به قبل کاهش می یابد، تعدیل مهریه جایگاه ویژه ای در نظام حقوقی کشورمان ایران پیدا کرده است. به این نحو که اگر مهریه بانویی وجه نقد بوده باشد، باید بر اساس تورم و با توجه به نرخ روز میزان مهریه سنجیده شود. در این راستا دادگاه بر اساس فرمول شاخص تورم، مهریه را به نرخ روز محاسبه کرده و زوج را موظف به پرداخت می کند. به همین دلیل بانوان برای دریافت مهریه خود در دادگاه تقاضای تعدیل مهریه را ارائه می دهند.

وکیل طلاق مشهد

درخواست تعدیل از سوی زوج

همانطور که گفتیم هر کدام از زوجین می توانند درخواست تعدیل مهریه را به دادگاه ارائه دهند. برای تعدیل مهریه از جانب آقا می توان چنین بیان کرد که هر زمان مرد توانایی مالی کافی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد، باید تقاضای تقسیط مهریه را به دادگاه ارائه دهد. دادگاه با بررسی موضوع و در صورت اثبات آن، مهریه را قسط بندی کرده و مرد باید در زمان های مشخص شده، بدهی خود را پرداخت نماید. بنابراین در صورت عدم توانایی مرد برای پرداخت مهریه، می توان قسط بندی را نوعی تعدیل به حساب آورد. البته اگر با گذشت مدتی وضعیت مالی زوج تغییر کند و از حالت اعسار خارج شود، باید مهریه را به صورت تمام و کمال به خانم پرداخت نماید.

نکته: تعدیل مهریه با درخواست زوج می تواند بر اثر کاهش نرخ تورم هم محاسبه شود. به این صورت که اگر در اثر گذر زمان نرخ تورم کاهش یابد، مرد می تواند از دادگاه تقاضای تعیین میزان مهریه را بر اساس نرخ تورم تعیین شده بدهد تا میزان اقساط کاهش یابد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد در تماس باشید.

در این مطلب می خوانید: اعتراض به تعدیل مهریه

شرایط تعدیل مهریه

برای تعدیل مهریه باید شرایطی که قانونگذار برای تعدیل نمودن مهریه در نظر گرفته است، وجود داشته باشد تا مورد پذیرش در دادگاه بوده و امکان اجرای عدالت در خصوص مهریه وجود داشته باشد. این شرایط شامل موارد نام برده در ادامه می باشد:

  • مرد توانایی مالی کافی برای پرداخت مهریه را نداشته و درخواست اعسار به دادگاه تقدیم نماید.
  • اعسار مرد ثابت شده و مورد پذیرش دادگاه واقع گردیده باشد. همچنین مرد در حال پرداخت اقساط باشد.
  • با گذشت زمان تغییری در نرخ تورم به وجود آمده باشد.
  • وضعیت مالی زوج تغییر کرده باشد.

وکیل قسطی کردن مهریه مشهد

مراحل درخواست تعدیل مهریه

  • خواهان ( زوج یا زوجه ) باید دادخواستی با این موضوع را به داگاه خانواده ارائه نماید. زیرا دعوای تعدیل نمودن مهریه در صلاحیت دادگاه خانواده است.
  • دادگاه موضوع درخواست را بررسی کرده و جلساتی برای دادرسی و ارائه دفاعیات برگزار خواهد کرد.
  • در صورت وجود شرایط مشاعد برای تعدیل مهریه رای قطعی صادر خواهد نمود. اما در صورتی که شرایط لازم برای تعدیل وجود نداشته باشد، درخواست را رد می کند.
  • رای دادگاه در خصوص تعدیل مهریه، قابل واخواهی بوده و زوج یا زوجه می توانند در مدت زمان تعیین شده، نسبت به رای صادره اقدام به واخواهی نمایند.
  • مهلت اعتراض در خصوص تعدیل مهریه، نهایتاً ۲۰ روز پس از صدور رای می باشد.

نکته: اگر رای دادگاه مبنی بر تعدیل نمودن مهریه و محاسبه آن با توجه به نرخ روز، صادر گردیده باشد، قابل اعتراض نخواهد بود.

در این مطلب می خوانید: اعتراض به تعدیل مهریه

اعتراض به رای تعدیل مهریه

به طور معمول برای اثبات دعاوی خانوادگی فرد باید با ارائه دلایل و مستندات در دادگاه از خود دفاع نماید. از آنجایی که تعدیل مهریه جزو دعاوی خخانوادگی محسوب شده، باید از طریق ارائه دلایل و مستندات محکمه پسند اقدام به دفاع از خود نماید.

عباس شفیعی وکیل مهریه مشهد

نمونه درخواست تعدیل مهریه از جانب زوج

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان ……….

احتراما به استحضار می رساند طبق سند رسمی ازدواج شماره ………. اینجانب ………. خانم ………. را به عقد دائم خود در آوردم و طبق سند مذکور ………. سکه بهار آزادی به عنوان مهریه، در حق ایشان بر ذمه من قرار گرفته است. نظر به اینکه مطابق دادنامه صادره از شعبه ………. اینجانبه محکوم به پرداخت ………. عدد سکه به عنوان پیش پرداخت و اقساط هر ………. ماه ………. عدد سکه شده ام. حال با توجه به اینکه در زمان اجرای حکم سکه ………. ریال بوده و در حال حاضر ………. مبلغ شده است، با عنایت به رشد سرسام آور و تورم بالا و عدم افزایش حقوق و مزایای بنده قادر به پرداخت اقساط نمی باشم. لذا با تقدیم این دادخواست از دادگاه محترم استناداً به تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تقاضای تعدیل و کاهش اقساط مهریه مورد استدعاست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

در روند درخواست و مطالبه مهریه می‌تواند مسائلی مربوط به تعدیل پیش آید که حضور یک وکیل خبره می تواند شرایط موجود را دگرگون کرده و مانع هر گونه مشکلی در روند پرونده شود. از این رو توصیه می شود انجام اقدامات مورد نیاز به پرونده مهریه خود را به یک وکیل خبره سپرده و از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید. همچنین این امکان وجود دارد که پیگیری پرونده مهریه خود را به این وکیل متخصص سپرده تا در روند پرونده خللی ایجاد نگردد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915