عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - واخواهی نفقه به چه صورت است

واخواهی نفقه به چه صورت است

اگر بنا بر دلیلی نتوانسته اید در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر شوید و رای غیابی به ضرر شما داده شده است، باید بدانید که این پایان راه نبوده و می توانید از طرق مختلف از جمله واخواهی به آن رای اعتراض نمایید. حال برای اینکه بدانید واخواهی نفقه به چه صورت است و چه شرایطی دارد، در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه شده و اطلاعات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

واخواهی نفقه چیست؟

طبق قانون طرفین دعوا هنگام رسیدگی به پرونده، برای ارائه دفاعیات باید در دادگاه حاضر شوند. اما در برخی مواقع به دلیل بروز مشکلات، یکی از طرفین دعوا بدون سوء نیت در دادگاه حضور نیافته و حکمی به صورت غیابی برای آن صادر می گردد. حال از آنجایی که این حکم می تواند بر علیه فرد غایب بوده باشد، دادگاه فرصتی را تحت عنوان واخواهی برای وی قائل شده است. زیرا این امکان وجود دارد که اگر فرد در جلسه رسیدگی پرونده حضور می‌داشت، با استناد به دلایل و مدارک، دعوی خواهان را از اعتبار ساقط کرده و منجر به رای بهتری می شد. بنابراین واخواهی یکی از روش های اعتراض به حکم دادگاه بوده که در شرایطی کاربرد دارد که حکم غیابی به ضرر کسی صادر شده باشد. در نتیجه به واسطه ی واخواهی حق دفاع برای محکوم علیه غایب محفوظ می ماند.

عباس شفیعی وکیل واخواهی نفقه مشهد

آثار واخواهی نفقه

  • اولین و مهم ترین اثر واخواهی حقوقی و کیفری، در صورتی که دادخواست قبول شود، نقص رای است.
  • اگر در جلسه واخواهی، حکم به‌ نفع واخواه صادر شود، خواهان، ملزم به جبران‌خسارت ناشی از اجرای حکم اولی به‌ وی می‌ باشد.
  • رایی که بعد از جلسه رسیدگی به واخواهی، صادر می‌ شود، فقط نسبت به واخواه و واخوانده، موثر بوده و شامل کسی که واخواهی نکرده، نخواهد شد؛ مگر این‌ که رای صادره، قابل تجزیه و تفکیک نباشد.
  • و …

شرایط واخواهی نفقه

برای واخواهی در حکم های صادره باید شرایطی وجود داشته باشد تا بتوان اقدامات مورد نیاز واخواهی را در مهلت معین انجام داد. طبق این گفته حکم باید به صورت غیابی صادر شده باشد. به این معنا که خوانده، وکیل، قائم مقام یا نماینده قانونی وی، در هیچ کدام از جلسات رسیدگی به پرونده در دادگاه، حضور نداشته و لایحه ای هم به دادگاه نفرستاده باشند. یا اینکه اخطاریه دادگاه به صورت ابلاغ واقعی به ایشان نرسیده باشد. در چنین شرایطی می توان به حکم صادره اعتراض کرده و واخواهی نمود.

با وجود چنین شرطی دادگاه صادر کننده رای مجدداً پرونده را بررسی خواهد نمود. بنابراین باید برای پرونده ای که در مرحله ی واخواهی است، دلایل موجهی را ارائه داده تا دادگاه، به استناد آن، حکم قبلی را نقض کند.

نکته: در جلسه ی واخواهی نفقه می توان به فیش های پرداخت بانکی، نشوز و … استناد نمود.

در این مطلب می خوانید: واخواهی نفقه به چه صورت است

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد در تماس باشید.

مدارک مورد نیاز واخواهی نفقه

برای واخواهی نفقه به مدارکی نیاز خواهید داشت. از جمله:

  • تنظیم و ثبت دادخواست واخواهی
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • دلایل و مستندات مورد نیاز به ارائه در جلسه رسیدگی دادگاه

عباس شفیعی بهترین وکیل نفقه

نکات مهم واخواهی نفقه

  • دادگاهی که درخواست واخواهی نفقه را رسیدگی می کند، معمولا همان دادگاهی است که حکم غیابی را صادر کرده است.
  • دادخواست واخواهی باید ظرف مهلت زمانی مشخصی تنظیم و به ثبت رسانده شود.
  • مرد هنگام ثبت دادخواست باید هزینه های مربوط به درخواست واخواهی و مدارک لازم برای ثبت اعتراض را ضمیمه درخواست خود نماید.
  • هزینه دادرسی دعاوی مالی مانند نفقه، در مرحله واخواهی، معادل چهار و نیم درصد محکوم به می باشد.
  • هزینه دادرسی واخواهی نفقه، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، هنگام ثبت دادخواست، قابل پرداخت می باشد.
  • آغاز مهلت واخواهی بعد از ابلاغ حکم غیابی به مرد، برای اشخاص ساکن ایران ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور ۲ ماه می باشد.
  • اگر مرد بتواند ثابت کند که به دلیل وجود یکی از موارد عذر موجه، نتوانسته است که در مهلت مقرر، واخواهی کند، دادگاه پس از تایید موجه بودن عذر وی، وارد رسیدگی خواهد شد.
  • بعد از پایان مهلت مقرر برای اعتراض و عدم شکایت خوانده در خصوص حکم غیابی، با درخواست خواهان رأی صادر و اجرای اقدامات صورت می پذیرد.
  • و …

وکیل واخواهی نفقه مشهد

در این مطلب می خوانید: واخواهی نفقه به چه صورت است

نمونه دادخواست واخواهی

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراما عطف به پرونده کلاسه ………. که به دلیل عدم اطلاع از وجود دعوی واخوانده (خواهان بدوی) که متاسفانه منتج به محکومیت اینجانب گردیده است، نظر به اینکه به دلیل عدم ابلاغ واقعی اوراق قضایی که از وجود دعوی مطلع نبودم. و لایحه و دفاعیات مکتوب نداشته ام و همچنین فرصت دفاع توسط وکیل از حقوق حقه ام میسر نبوده، و اخیراً از مفاد دادنامه اطلاع یافته ام و نظر بر اینکه در مانحن فیه قضیه اساساً واخوانده مستحق نمی باشد، طبق رسید عادی ………. و استیفای ناروا محسوب شده (سایر ادله ومدارک) فلذا نظر به مراتب معنونه تقاضای قبولی واخواهی و رسیدگی مجدد مورد استدعاست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل نفقه مشهد

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در مطلب فوق توسط وکیل خانواده بیان شد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که خوانده غایب این حق را دارد که نسبت به حکم غیابی که دادگاه صالح برای او صادر کرده است، اعتراض کند. زیرا ممکن است موجب تغییر حکم صادره گردد. اما با توجه به اینکه در چنین جلسه ای نیازمند ارائه دلایل و مستندات قوی برای نقض رای صادره هستید، توصیه می شود از کمک یک وکیل خبره بهره گرفته و راهنمایی های لازم در این خصوص را دریافت نمایید. در غیر این صورت ممکن است به دلیل عدم آشنایی به قوانین موجودف دفاع خوبی از خود نکرده و موجب تضییع حقوق خود شوید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک خانواده مشهد در تماس بوده و درباره مشکل موجود خود راهنمایی های مورد نیاز را دریافت نمایید. همچنین می توانید پرونده خود را به این وکیل خبره سپرده و دیگر نگرانی از این بابت نداشته باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915