عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - استسهادیه محلی چیست

استسهادیه محلی چیست و چه کاربردی دارد

گاهی پیش می آید که برای اثبات موضوعی در دادگاه نیاز به مدارک و مستنداتی داشته باشید که استشهادیه می تواند یکی از این موارد باشد. در ادامه با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد همراه شوید تا درباره اینکه استسهادیه محلی چیست و چه کاربردی دارد اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

استشهادیه چیست؟

استشهادیه در لغت به معنای شاهد آوردن و یا بیان کردن اظهارات فردی را به عنوان شاهد بیان کردن بوده که به طور معمول افراد هر زمان بخواهند نزد قاضی موضوعی را با دلایل و مستندات قانونی مطرح کنند از استشهادیه استفاده می کنند. زیرا یکی از مهم ترین ادله برای اثبات موضوعی در دادگاه، شهادت شهود است که کاربرد زیادی هم در رویه قضایی دارد.

حال از آنجایی که شهادت شهود با حاضر شدن فرد و یا افراد نزد قاضی و یاد کردن سوگند است، اما در برخی موارد پیش می آید که شاهدان از حضور در دادگاه خودداری کرده و یا به هر دلیل دیگری تمایل نداشته باشد، می توان اظهارات آنها را به صورت کتبی ثبت کرده و به عنوان سند و مدرک ارائه نمود. این شاهد و یا شاهدان برای تامین ضمانت، ورقه استشهادیه محلی را امضا می کنند.

بهترین وکیل کیفری مشهد

بنابراین برای اینکه توضیح جامعی از استشهادیه بیان کنیم باید بگوییم که استشهادیه سندی کتبی است که شاهد دیده ها و شندیده های خود را در آن قید و به امضا می رساند. خواهان استشهادیه می تواند این سند کتبی را به عنوان دلیل و مدرک به دادخواست خود ضمیمه کرده و در اقدامات قانونی خود مورد استفاده قرار دهد.

نکته: برای تنظیم استشهادیه، شهود باید شخصی را که به نفعش این سند کتبی را امضا می کنند، کامل بشناسند. زیرا تنظیم استشهادیه خلاف واقع، عواقب حقوقی و کیفری به دنبال خواهد داشت. همچنین در صورت بروز هر گونه خسارتی به طرف مقابل اعم از مادی و یا معنوی باید جبران گردد.

به یاد داشته باشید مجازاتی که متناسب با جرم در جعل سندهای غیر رسمی بوده، برای جرم جعل استشهادیه در نظر گرفته می شود.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید.

در این مطلب می خوانید: استسهادیه محلی چیست و چه کاربردی دارد

کاربرد استشهادیه در محکمه

استشهادیه نوعی تحقیق محلی است و تا زمانی ارزش دارد که شهادت شهود در میان ادله وجود نداشته باشد. زیرا اعتبار شهادت شهود با قسم نزد قاضی همراه بوده و همین امر هم سبب شده تا ارزش بیشتری نسبت به استشهادیه محلی داشته باشد. از طرفی هم تشخیص ارزش استشهادیه با قاضی پرونده است که آیا می توان به عنوان شهادت از آن استفاده کرد یا خیر.

موارد استفاده از استشهادیه محلی

در برخی موارد که در ادامه بیان می کنیم، قاضی استشهادیه را به عنوان ادله می پذیرد. از جمله:

  1. زمانی که تعداد شاعدان زیاد بوده و امکان حضور تمام آنها در دادگاه وجود نداشته باشد.
  2. هر زمان که شاهد به هر دلیلی نخواهد با طرف مقابل دعوا در دادگاه روبه رو شود.

نکته: برای تنظیم استشهادیه متن و قالب خاصی در نظر گرفته نشده و می توان حتی به صورت دست نویس آن را نوشته و به امضا رساند. اما بهتر است نویسندگان استشهادیه که آن را امضا نموده اند، در دفترخانه حاضر شده و امضا خود را تصدیق گردانند.

وکیل کیفری خوب مشهد

انواع استشهادیه

استشهادیه انواع مختلفی دارد. از جمله:

  • استشهادیه محلی
  • استشهادیه محل سند ازدواج
  • استشهادیه در خصوص حضور در دفترخانه
  • استشهادیه اعسار
  • استشهادیه درخواست دفترچه بیمه خدمات درمانی روستایی
  • استشهادیه توهین
  • و …

وکیل کیفری پایه یک دادگستری

در بین انواع استشهادیه های نام برده در بالا، استشهادیه محلی کارایی بیشتری داشته و باید به این نکته مهم توجه داشت که استشهادیه باید طبق واقعیت تنظیم و به امضای شهود برسد. همچنین اگر چنانچه بعد از تنظیم استشهادیه دست کاری و تغییری در آن ایجاد شود و یا به صورت دروغین و خلاف واقع از آن استفاده شود، مصادق جرم جعل بوده و برای فرد خاطی مجازات در پی خواهد داشت.

نکته: تعداد و جنسیت افراد امضا کننده در استشهادیه اهمیتی نداشته و رای نهایی با توجه به قانون کلی محاسبه می گردد.

در این مطلب می خوانید: استسهادیه محلی چیست و چه کاربردی دارد

نحوه تنظیم استشهادیه

در تنظیم استشهادیه باید موارد زیر مورد استفاده قرار گرفته و به صورت کتبی قید گردد. از جمله:

  • تاریخ
  • نوشتن متن مناسب برای ذکر موضوع دعوی و شکایت
  • ذکر مشخصات کامل شهود مانند نام و نام خانوادگی، شغل، محل اقامت
  • امضای شهود

مشاوره رایگان وکیل کیفری

نمونه متن استشهادیه

اینجانب ………. فرزند ………. به شماره ملی ………. و شماره شناسنامه ………. صادره از ……….، شناخت کاملی از آقای ………. داشته و از وضیعت مالی ایشان دقیق اطلاع دقیق دارم. نامبرده در حال حاضر دارای شغل ………. می باشد و درآمد ماهیانه ایشان مبلغ ………. تومان است و توانایی پرداخت هزینه دادرسی به میزان ………. را ندارد. در صورت لزوم حاضر به حضور در دادگاه و اتیان سوگند می باشم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا اینگونه می توان نتیجه گیری کرد که استشهادیه شهادت شاهدان به صورت کتبی است که اعتبار آن بستگی به تشخیص قاضی دارد. از این رو برای اینکه بتوان استفاده مفیدتری از استشهادیه در دعاوی مختلف داشت، توصیه می شود قبل از هر کاری با یک وکیل خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را در این خصوص دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915