عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - رضایت شاکی پس از قطعیت حکم

رضایت شاکی پس از قطعیت حکم

وقتی جرمی رخ می دهد شاکی و بزه دیده نسبت به هم حقوقی دارند که می توانند از آن استفاده نمایند. البته هر کدام از این حقوق روند رسیدگی را به طور کامل تغییر می دهد. عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در مطلب پیش رو سعی دارد رضایت شاکی پس از قطعیت حکم را مورد بررسی قرار داده و نکات ارزشمندی در این زمینه را بیان نماید. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با این وکیل خوب مشهد همراه شوید.

در شروع صحبت بهتر است اول توضیحی درباره انواع جرایم داشته باشیم و سپس به نحوه و چگونگی گرفتن رضایت شاکی بپردازیم.

انواع جرایم

  • جرایم قابل گذشت: جرایم قابل گذشت جرائمی هستند که قانونگذار به لحاظ رعایت مصالح اجتماعی یا خانوادگی جنبه خصوصی آنها را بر جنبه عمومیشان برتری داده و برای حفظ روابط میان افراد این اجازه را به شاکی داده است تا از حق خود نسبت به پیگیری یک جرم که به او آسیب زده است، صرف نظر کند. بنابراین با اعلام گذشت شاکی، تعقیب متهم متوقف خواهد شد.
  • جرایم غیر قابل گذشت: جرایم غیرقابل گذشت، جرائمی‌ است که تعقیب آنها به شکایت شاکی خصوصی نیاز نداشته و اگر شاکی هم اعلام رضایت کند، مراجع قضایی نمی‌توانند به استناد رضایت شاکی، تعقیب و محاکمه و اجرای حکم متهم را متوقف کنند. زیرا تعقیب آن منوط به درخواست کسی نبوده و دادستان به عنوان نماینده جامعه وظیفه تعقیب، محاکمه و مجازات متهم را بر عهده دارد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد در تماس باشید.

نحوه گرفتن رضایت از شاکی

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا باید بگوییم که در قانون ایران، جرایم دو جنبه عمومی و خصوصی دارند. حال قانون گذار در جرایمی که جنبه خصوصی آنها نسبت به جنبه عمومیشان مهم تر بوده باشد، این اجازه را به افراد می دهد تا نظر شاکی را جلب کرده تا بتوانند از مراجع قضایی خواستار توقف پیگیری جرم شوند.

در این مطلب می خوانید: رضایت شاکی پس از قطعیت حکم

گرفتن رضایت از شاکی به دو صورت شفاهی و کتبی امکان پذیر است. به این نحو که:

شاکی برای رضایت شفاهی به دادگاه مراجعه کرده و نزد قاضی پرونده رضایت خود را اعلام دارد. این رضایت در صورت جلسه ای قید شده و صحت آن به تایید می رسد.

اما در رضایتی که از شاکی به صورت کتبی و خارج از دادگاه و دادسرا گرفته می شود، باید به صورت رسمی بوده و در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت برسد. همچنین سر دفتر ان را تایید نماید. البته برای سهولت کار می توان رضایت کتبی را هم در دادسرا یا دادگاهی که پرونده در آن پیگیری می شود، با پرداخت هزینه کمتری نیز وجود دارد.

بهترین وکیل کیفری 

مطابق ماده ۲۸۳ قانون آیین دادرسی هر زمان در جرایم قابل گذشت، شاکی رضایت خود را اعلام کرده و پرونده در دادسرا باشد، دادستان کیفر خواست را بازگردانیده و قرار موقوفی تعقیب توسط بازپرس صادر خواهد شد. اما رضایت شاکی در جرایمی که غیر قابل گذشت هستند، دادستان با وجود شرایط صدور قرار تعلیق تعقیب، می‌ تواند از کیفرخواست منصرف شده و تعقیب را معلق کند. در نتیجه اگر با رضایت شاکی میزان مجازات و نوع آن تغییر کرده باشد، کیفرخواست جدید صادر نماید.

برای اطلاع از نحوه رضایت در پرونده ها بر روی متن کلیلک نمایید.

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

شرایط رضایت شاکی

به دلیل اینکه رضایت شاکی در مجازات متهم تاثیر گذار است، در قانون شرایطی برای آن در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه:

  • رضایت باید به صورت روشن و صریح بیان شده و در آن ابهامی وجود نداشته باشد.
  • گذشت باید منجز باشد. یعنی بدون قید شرطی باشد.
  • شاکی نمی تواند پس از رضایت دادن، گذشت خود را پس بگیرد.
  • برای رضایت توسط قیم، تایید دادستان ضروری است.
  • اگر شاکیان متعدد باشند، برای رضایت باید تمامی آنها اعلام رضایت کرده باشند.
  • حق گذشت به وراث منتقل می شود، در نتیجه رضایت تمام  ورثه برای صدور قرار موقوفی تعقیب الزامی است.
  • اگر در بین اولیای دم صغیر و یا مجنونی وجود داشته باشد، رضایت ولی باید گرفته شود.

نکته: برای گرفتن رضایت از شاکی، وی باید بالغ، عاقل و رشید باشد. در صورتی که شاکی اهلیت نداشته باشد، می توان با رعایت مصلحت از ولی او رضایت گرفت و یا تا زمان بلوغ یا افاقه منتظر ماند.

در این مطلب می خوانید: رضایت شاکی پس از قطعیت حکم

وکیل کیفری پایه یک دادگستری مشهد

نمونه فرم رضایت شاکی

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراما به استحضار می رسانم اینجانب ………. شاکی پرونده کلاسه ………. که تحت عنوان ………. از آقای / خانم ………. شکایت کرده بودم، با توجه به مذاکرات اصلاحی، بدین وسیله به صورت منجز (بدون هیچ قید و شرطی) رضایت خود را اعلام کرده و هیچ گونه شکایتی از ایشان در امر کیفری ندارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل کیفری خوب مشهد

نتیجه گیری

رضایت شاکی در هر مرحله ای از رسیدگی می تواند موثر است؛ چه در مرحله دادسرا و رسیدگی مقدماتی و چه در مرحله دادگاه  و حتی بعد از صدور حکم قطعی. حال اگر شاکی بعد از گذشت زمان و یا هر دلیل دیگری تصمیم به گذشت و اعلام رضایت گرفتهف بهتر است قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. زیرا بعد از اعلام رضایت امکان پس گرفتن آن وجود ندارد.

شما هماهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک مشهد در تماس بوده و روند پیگیری پرونده خود را با ایشان در میان بگذارید. این وکیل خوب مشهد با صبر و بردباری گفته های شما را شنیده و بهترین راه را پیش روی شما قرار خواهد داد. همچنین می توانید پیگیری روند پرونده خود را به ایشان سپرده و نگرانی خود را بابت هر موضوعی به حداقل ممکن برسانید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915