عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - افزایش و یا کاهش میزان مهریه

افزایش و یا کاهش میزان مهریه

گاهی اوقات برخی زوجین پس از عقد، تصمیم‌ می‌گیرند میزان مهریه را افزایش و یا کاهش دهند. اما اینکه این موضوع شدنی بوده یا نه سوالی است که عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه مشهد قصد دارد به توضیح افزایش و یا کاهش میزان مهریه بپردازد. در ادامه با این وکیل خوب مشهد همراه شوید تا پاسخ درست سوال خود را بدانید.

مهریه چیست

مهریه مالی است که زوجه پس از نکاح مالک آن شده و از آنجایی که این مال به‌عنوان دین و بدهی به‌ عهده زوج قرار دارد، وی متعهد می شود که به همسر خود بپردازد. بنابراین مهریه همزمان با نکاح در سند رسمی یا همان عقدنامه قید شده و لازم الاجرا می باشد. به این معنا که زن میتواند با ارائه دادخواستی از دفترخانه تنظیم سند ازدواج برای اجرای تعهدات آن اقدام کرده و مراجعه به دادگاه الزامی نمی باشد.

نکته: به یاد داشته باشید که بر اساس قانون حمایت خانواده، اگر زوج از پرداخت مهریه تا میزان  ۱۱۰ سکه تعیین‌شده امتناع کند، مشمول ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی خواهد شد. مگر اینکه اعسار وی در محکمه ثابت و احراز شود. اگر مهریه بیش از میزان ۱۱۰ سکه باشد، تمکن زوج مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بهترین وکیل حقوقی مشهد

افزایش و کاهش میزان مهریه

معمولاً کمتر اتفاق می افتد که زوجینی پس از عقد تصمیم به تغییر میزان مهریه داشته باشند. اما خب در برخی مواقع هم به دلایل مختلفی موجب می شود تا زوجین تصمیم به تغییر میزان مهریه بگیرند. در چنین مواقعی آنها باید شرایط لازم برای چنین تغییری را رعایت کرده و سپس اقدام به افزایش یا کاهش میزان مهریه کنند. در غیر این صورت توافق حاصله میان آنها بی اثر بوده و از لحاظ قانونی فاقد اثر و ضمانت اجرای قانونی نیز می باشد.

نکته: وکیل مهریه این نکته مهم را که آیا افزایش یا کاهش میزان مهریه  بعد از عقد امکان پذر است یا نه چنین بیان می دارد که از نظر حقوقی ممنوعیتی برای این کار نیست. زیرا توافق حاصله میان زوجین درباره مهریه نوعی عقد و قرارداد مالی است. به همین دلیل هم تابع احکام و شرایط لازم عقود مالی می باشد.

بهترین وکیل خانواده مشهد

شرایط افزایش یا کاهش مهریه

  • زوجین با قصد و رضایت کامل نسبت به افزایش و یا کاهش مهریه اقدام کنند.
  • نباید اکراهی برای این عمل وجود داشته باشد.
  • زوجین، دارای اهلیت بوده و صغیر، مجنون و سفیه نباشند.
  • افزایش یا کاهش میزان مهریه، باید مشخص و معین باشد.
  • دلیل توافق حاصله برای افزایش یا کاهش میزان مهریه باید مشروع باشد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل مهریه مشهد تماس حاصل نمایید.

بهترین روش افزایش و یا کاهش میزان مهریه

گفتنی است که مطابق رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری و رویه قضایی کشور ( به شرح نظریه شماره ۳۵۰۷۹ /۳۰ /۸۸ مورخ ۱۲ /۵/ ۱۳۸۸ فقهای محترم شورای نگهبان، مهریه شرعی، همان است که در ضمن عقد واقع شده است. و ازدیاد مهر بعد از عقد، شرعا صحیح نیست و ترتیب آثار مهریه بر آن، خلاف موازین شرع شناخته می شود. بنابراین جزء (ب) از قسمت ۱۵۱ بخشنامه ‎های ثبتی که نتیجتاً مبین امکان افزایش مهریه به شرط تنظیم سند رسمی است، مستندا به قسمت دوم اصل ۱۷۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۴۱ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۸۵ ابطال می ‎شود. ) اقدام برای افزایش یا کاهش میزان مهریه، بعد از عقد ممنوع است. اما این ممنوعیت به معنی مطلق نبوده و زوجین می توانند از طریق روش های مختلف و با عنوان دیگری در قالب سایر عقود قانونی اقدام به این تغییر نمایند.

به این نحو که زوجین می توانند در صورت داشتن شرایطی که در بالا ذکر شد، از طریق روش های قانونی نام برده در ادامه اقدام به  افزایش یا کاهش میزان مهریه نمایند. از جمله:

  •  هبه و صلح بلاعوض، روشی مناسب برای افزایش مهریه تا میزان مدنظر زوجین می باشد.
  • زوجین می توانند از طریق ابرا و یا روش های تملیک موجود در قانون مدنی ایران، صلح بلاعوض، اقدام به کاهش مهریه تا میزان مدنظر نمایند.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل مهریه مشهد

نتیجه گیری

طبق نظریه صادر شده شورای نگهبان، مهریه شرعی همان است که در سند ازدواج تعیین و به ثبت رسیده است. اما در صورتی که تمایل به افزایش و یا کاهش میزان مهریه خود دارید، می توانید از سایر روش ها برای این کار اقدام نمایید. البته این امر نیازمند دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم توسط یک وکیل متخصص مهریه است. زیرا این موضوع از حساسیت بالایی برخوردار بوده، به همین دلیل هم توصیه اکید می شود. قبل از هر اقدامی با یک وکیل مطلع و با تجربه در زمینه دعاوی خانواده و احکام و مقررات مهریه مشورت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915