عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - خرید و فروش ملک قولنامه ای

خرید و فروش ملک قولنامه ای

افراد زیادی با سال ها کار و پس انداز سعی در خرید ملکی دارند تا سرپناهی برای خانواده خود فراهم کرده باشند. اما گاهی اوقات به دلیل عدم آگاهی از قوانین ندانسته درگیر مشکلاتی می شوند. البته با کمی دقت و رعایت برخی نکات است که می توانید مانع برزو مشکل و از دست رفتن تمام سرمایه زندگی و ماحصل یک عمر زحمت خود شوید. در ادامه با عباس شفیعی وکیل ملکی مشهد همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در زمینه خرید و فروش ملک قولنامه ای بدست آورده و بی گدار به آب نزنید.

ملک قولنامه ای چیست؟

وقتی از خرید و فروش خانه حرفی به میان می آید و کلمه قولنامه مطرح می‌شود، منظور همان مبایعه نامه است. از این رو خانه ی قولنامه ای جزو املاک بدون سندی هستند که فقط می توان از طریق تنظیم مبایعه نامه آنها را خرید و فروش کرد. در مبایعه نامه باید جزئیاتی مانند مشخصات ملک، قیمت، شرایط پرداخت، تاریخ تحویل و دیگر شرایط مربوط به خرید و فروش ملک قید گردد. اما با تمام این تفاصیر هنگام خرید و فروش ملک قولنامه ای، امکان انتقال سند به نام خریدار وجود ندارد.

نکته: دلایلی مانند خلافی ساختمان، پیشروی بیش از حد، تعداد طبقات بالاتر از حد مجاز، و … مانع گرفتن پایان کار و سند رسمی می شود.

بهترین وکیل حقوقی مشهد

نحوه تنظیم صحیح مبایعه نامه

برای اینکه قولنامه خرید و فروش ملک به عنوان یک سند قانونی اعتبار داشته باشد، باید هنگام تنظیم قولنامه نکاتی را رعایت نمود. از جمله:

  • شرح دقیق ملک، قیمت، شرایط پرداخت، تاریخ تحویل، تعهدات و تکالیف طرفین و دیگر جزییات مربوط به آن کامل و دقیق قید گردد.
  • بایستی قرارداد مطابق با شرایط و مقررات قانونی سازمان اسناد و ثبت املاک تنظیم شود.
  • تمامی شرایط و جزئیات مالی، قانونی و حقوقی مربوط به خرید و فروش ملک باید رعایت گردد.
  • برای اعتبار قانونی قرارداد خرید و فروش ملک، نیاز به ثبت قرارداد در سازمان ثبت اسناد و گرفتن کد رهگیری از سوی این سازمان می باشد.

وکیل حقوقی خوب مشهد

نکات مهم در خرید و فروش ملک قولنامه ای

  • به یاد داشته باشید که خریدار باید برای کسب اطمینان کامل از اعتبار ملک قولنامه ای، حتماً از شهرداری منطقه‌ای که ملک در آن قرار دارد، استعلام‌های لازم را گرفته و بررسی‌های لازم را انجام دهد. زیرا یکی از مطمئن ترین راه ها برای اطلاع از وضعیت ساختمان های قولنامه ای همین استعلام شهرداری است.
  • خریدار با کد رهگیری ملک می‌تواند از اینکه ملک قبل از شما به فرد و یا افراد دیگری فروخته نشده است، اطمینان حاصل نماید.
  • اگر فروشنده قصد فروش ملک ارث رسیده ای را دارد، خریدار باید از وی درخواست گواهی انحصار وراثت کرده و در مورد صحت و درستی آن و مالکیت متوفی تحقیق نماید.
  • دقت کنید که اگر ملک، چندین مالک دارد، وجود امضای همه‌ی آن‌ها در مبایعه نامه ضروری است. مگر اینکه یک نفر از آنها از طرف بقیه‌ اعضا وکالت فروش داشته باشد.
  • به یاد داشته باشید که قولنامه باید در سه نسخه تنظیم شود. فروشنده، خریدار و املاک هر کدام یک نسخه از آن را در دست داشته باشند.
  • در صورتی که ملک به صورت وکالتی به فروش می رسد خریدار باید سمت وکیل را احراز کند و مشخصات او را با مشخصات نوشته شده در وکالتنامه تطبیق دهد.
  • چنانچه ملکی را به صورت وکالتی خریداری می کنید، فقط به وکالتنامه اکتفا نکرده و حتما مبایعه نامه را با فروشنده تنظیم کنید. زیرا وکالت به معنای انتقال و بیع نیست.
  • خریدار حتما قبل از خرید نسبت به استعلام از مراجع ذی صلاح اقدام نماید و مطمئن شود که ملک در وثیقه یا رهن یا در توقیف نباشد. زیرا اگر ملک در رهن یا بازداشت و یا وثیقه باشد امکان تنظیم سند رسمی به نام خریدار وجود ندارد.
  • قبل از تنظیم قولنامه‌ حتما دقت کنید املاکی که در آنجا تصمیم به خرید یا فروش ملکی را دارید، دارای مجوز از اتحادیه باشد.
  • می توانید از فروشنده بخواهید که قولنامه‌های پیشین را در اختیار شما قرار دهد. با دسترسی به این قولنامه ها می‌توانید خریداران پیشین را شناسایی کرده و به سند مادر ملک برسید.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل ملکی مشهد تماس حاصل نمایید.

در این مطلب می خوانید: خرید و فروش ملک قولنامه ای

نمونه متن انتقال ملک با قولنامه

ماده -۱ مشخصات طرفین قرارداد

الف) فروشنده: آقا / خانم ……. فرزند ……. به شماره شناسنامه ……. کد ملی ……. صادره از ……. متولد ……. ساکن: …….
ب) خریدار: آقا / خانم ……. فرزند ……. به شماره شناسنامه ……. کد ملی ……. صادره از ……. متولد ……. ساکن: …….

ماده -۲ موضوع و مشخصات مورد معامله
انتقال ….. دانگ مالکیت یک قطعه زمین به مساحت ……. مترمربع واقع در ……. جزء پالک ثبتی ……. فرعی از ……. اصلی واقع در بخش ……. به نشانی: …….

ماده -۳ ثمن مورد معامله

ثمن معامله به طور مقطوع معادل ………………………………. تومان تعیین گردید.

ماده -۴ نحوه پرداخت ثمن

از کل مبلغ ثمن ……. ریال معادل ……. تومان به خریدار فی‌المجلس پرداخت گردید و خریدار اقرار به دریافت آن نمود.

ماده -۵ شرایط مربوط به تنظیم سند

طرفین متعهد شدند در تاریخ ………….. ضمن انجام کلیه تعهدات و شرایط مندرج در این قرارداد، ضمن مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی نسبت به تنظیم سند رسمی وکالت مورد معامله به نام خریدار اقدام نمایند.

ماده -۶ شرایط تسلیم مورد معامله

  • فروشنده موظف است مورد معامله را در تاریخ ……. با تمامی توابع و منضمات آن تسلیم خریدار کند و هرگونه موانع در استیفا و بهره برداری کامل از مورد معامله را برطرف نماید. کلیه هزینه های ناشی از تسلیم بر عهده فروشنده خواهد بود.
  • در صورت عدم اجرای هر یک از تعهدات فروشنده وی مکلف است به ازای هر روز تأخیر مبلغ ……. تومان به عنوان خسارت تأخیر اجرای تعهد در وجه طرف مقابل پرداخت نماید و درصورتی‌که ممتنع از انجام تعهدات مندرج در این قرارداد خریدار باشد، وی مکلف است به ازاء هر روز تأخیر مبلغ ……. تومان به عنوان خسارت تأخیر اجرای تعهد در وجه طرف مقابل پرداخت نماید.
  • کلیه خسارات از جمله خیار غبن به استثنای خیار تدلیس با اقرار طرفین اسقاط گردید.

ماده -۹ تاریخ و محل انعقاد قرارداد

این قرارداد در تاریخ ………. در محل اقامتگاه خریدار فروشنده مطابق مقررات قانون مدنی ایران تنظیم و از تاریخ امضاء آن بین طرفین لازم‌الاجرا می باشد.

ماده -۱۰ تعداد نسخ قرارداد

این قرارداد در ۱۰ ماده و ۱۲ بند در ۳ نسخه متحدالشکل و متحد المتن تنظیم و پس از امضاء با اعتبار یکسان بین طرفین مبادله گردید.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل ملکی مشهد

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در مطلب بالا ذکر شد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که خرید یک ملک با استفاده از قولنامه ( مبایعه نامه ) کاملاً قانونی است. اما برای حفظ حقوق خود بهتر است قبل از هر کاری با یک وکیل ملکی خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. یک وکیل خوب با استفاده از دانش و تجربه خود در زمینه امور ملکی می تواند به شما برای تمام معاملات ملکی کمک کند. در این صورت است که می توانید قبل از امضای مبایعه نامه، شرایط آن را به دقت بررسی و مانع بروز هر گونه مشکلی شوید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915