عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - صدور حکم حجر متوفی نسبت به تمام یا قسمتی از زمان حیات

صدور حکم حجر متوفی نسبت به تمام یا قسمتی از زمان حیات

صدور حکم حجر متوفی نسبت به تمام یا قسمتی از زمان حیات موضوعی است که گاهی اوقات افراد را دچار مشکلاتی می کند. از این رو عباس شفیعی وکیل حجر مشهد قصد دارد در این مطلب نکات مهمی را خدمت شما همراهان گرامی عرض کند. بنابراین تا انتها نیز با این وکیل خوب مشهد همراه شده و اطلاعات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

برای اینکه بتوان درک درستی از حکم حجر متوفی نسبت به تمام یا قسمتی از زمان حیات وی داشته باشیم بهتر است در قدم اول توضیح مختصری درباره اینکه اصلا حجر چیست و چه آثاری در پی دارد بپردازیم. تا بتوان درک بهتری از این مسئله ایجاد کرده و مشکلات متعددی را از این طریق حل نماییم.

حجر چیست؟

حجر در لغت به معنای منع کردن بوده و زمانی می توان برای اشخاص این کلمه را به کار برد که فاقد اهلیت باشند. زیرا قانون گذار چنین بیان داشته است که افراد دارای ضعف قوای دماغی یا صغر سن و یا افرادی که توانایی اداره امور خود را ندارند، محجور شناخته و آنها را از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع نموده است.

با صدور حکم حجر برای هر فردی، وضعیت حقوقی جدیدی برای وی ایجاد می شود. از این رو دادگاه رسیدگی کننده به حکم حجر، پس از صدور حکم، برای وی قیم تعیین کرده تا به امورات فرد محجور رسیدگی نماید.

در نتیجه ممانعت از مداخله محجور در امور مالی خود، صدور قیم نامه و تعیین و نصب قیم و فروش اموال محجور در صورت حصول نفع برای وی با رعایت تشریفات قانونی، از مهم ترین آثار صدور حکم حجر شناخته می شود.

وکیل حقوقی مشهد

حال سوالی که ذهن هر فردی را به خود مشغول می کند این است که آیا حکم حجر را می توان برای فرد فوت شده درخواست نمود؟

جواب این سوال بله است. زیرا می توان با ارائه مدارکی که دال بر عدم تشخیص درست فرد بوده باشد و نشان دهد که وی فاقد قوه درک و عقل در زمان حیات بوده است، می توان اقدام به درخواست حکم حجر نمود. برای این اقدام به مدارکی همچون شهادت شهود، مدارک پزشکی دال بر بیماری، کهولت سن که سبب عدم هوشیاری و اخلال در قوای دماغی فرد شده، نیاز می باشد.

صدور حکم حجر متوفی نسبت به تمام یا قسمتی از زمان حیات

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا می توان گفت که منع قانونی برای درخواست صدور حکم حجر متوفی نسبت به تمام یا قسمتی از زمان حیات وی وجود ندارد. بنابراین هر ذی‌نفع می‌تواند دادخواست صدور حکم حجر متوفی را به دادگاه ارائه نماید.

براساس رأی وحدت رویه شماره ۷۲ مورخ ۱۳۵۳/۰۹/۰۴ هیأت عمومی دیوان‌عالی کشور، فوت فردی که درخواست حجر او شده مانع رسیدگی دادگاه نخواهد بود. زیرا حجر اثاری را در پی داشته که با فوت فشخص از بین نرفته و دادگاه رسیدگی را به طرفیت وراث ادامه داده و حکم مقتضی را صادر می کند.

نکته: تاریخ حجر نقش تعیین کننده ای در حکم و اعتبار اسناد و معاملات انجام گرفته توسط متوفی ایفا می کند. زیرا تا قبل از صدور حکم حجر، اصل بر صحت عقود و معاملات مورد دعوی است. بنابراین برای باطل تلقی کردن معاملات مورد شکایت، باید معاملات بعد از تاریخ شروع حجر محقق شده باشد.

وکیل حجر مشهد

اگر دچار پرونده ای هستید که نیازمند اثبات حجر در آن می باشید، نیازمند یک وکیل خوب خواهید بود. بهترین وکیل در این زمینه فردی است که به قوانین مرتبط از جمله قانون مدنی، قانون امور حسبی، قانون حمایت خانواده و قوانین خاص آشنایی کاملی داشته و از تجربه لازم در این زمینه برخودار باشد. بنابراین توصیه می شود در چنین موقعیتی حتما از دانش و تجربه یک وکیل متخصص حجر استفاده نموده و مانع ایجاد مشکلات متعدد بعدی شوید.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد تماس حاصل نمایید.

نمونه دادخواست صدور حکم حجر متوفی

ریاست محترم دادگاه ………………..

احتراماً به استحضار می رساند مستند به شهادت شهود و استشهادیه پیوست دادخواست، پدر اینجانب ………. مرحوم ……….، از تاریخ ………. تا تاریخ وفات در مورخه ………. مبتلا به افت قوای مغزی، ضعف اختلالات شناختی و ذهنی شده بود که این حالت تا زمان فوت مرحوم به تاریخ مذکور تداوم داشته است.
در این خصوص ارجاع امر به پزشکی قانونی و استعلام مراجعات وی به مراکز درمانی در زمان حیات. و تصویر سوابق بیمه ای مراجعات پزشکی ایشان موید امر می باشد که مورد درخواست می باشد.
علی هذا با عنایت به اینکه مرحوم متوفی حسب ادعای سایر ورثه در تاریخ مذکور معاملاتی به ضرر اینجانب منعقد نموده. از محضر شریف دادگاه، بدواً صدور دستور استعلام از سوابق پزشکی و بیمه ای نامبرده که در سازمان تامین اجتماعی موجود می باشد. ارجاع امر به کارشناسان ذی صلاح، استماع شهادت شهود و نهایتاً رسیدگی و صدور حکم به اثبات حجر درگذشته مذکور مورد استدعاست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل حجر مشهد

نتیجه گیری

همانطور که در بالا توضیح داده شد می توان با اثبات حجر متوفی، معاملات وی را از تاریخ شروع حجر باطل تلقی نمود. البته این امر و اثبات آن در دادگاه سختی های خود را داشته که فقط می توان با کمک یک وکیل خبره چنین پرونده ای را تا حصول نتیجه مطلوب پیش برد. زیرا پس از تحصیل حکم حجر، نوبت به اقامه دعاوی دیگری مانند ابطال سند و معامله به دلیل حجر می رسد. از این رو توصیه می شود قبل از هر کاری با یک وکیل متخصص در زمینه حجر مشورت کرده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل حجر مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915