عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - طریقه اعتراض به نظریه پزشکی قانونی

طریقه اعتراض به نظریه پزشکی قانونی

اینکه طریقه اعتراض به نظریه پزشکی قانونی به چه صورت می باشد، سوالی است که عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در این مطلب قصد دارد مورد بررسی قرار داده و نکات مهمی را خدمت شما همراهان گرامی بیان نماید. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز با این وکیل خوب مشهد همراه شوید.

نظریه پزشکی قانونی چیست؟

نظریه پزشکی قانونی یکی از رشته های علوم پزشکی است که به موضوعات فی مابین حقوق و پزشکی پرداخته و با استفاده از روش‌های علمی و تجربی موجب حل مشکلات متعددی می گردد. مانند شخیص علت مرگ، شناسایی جنایتکاران، تعیین آسیب‌های جسمی و روحی، ارزیابی صلاحیت قانونی افراد و … .

بنابراین در دعاوی که دارای جنبه تخصصی باشد، قاضی برای مشخص شدن وضعیت امور تخصصی، پرونده را به متخصصین پزشکی قانونی ارجاع می دهد. زیرا این سازمان موظف است در موارد زیر همکاری های لازم را با قوه قضایی و سازمان های دولتی داشته باشد.

  • اظهار نظر در امور پزشکی قانونی و کارشناسی آن
  • کالبدشکافی و انجام امور آزمایشگاهی و پاراکلینیکی به دستور مراجع ذی‌صلاح قضایی
  • پاسخ به استعلامات ادارات و سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های دولتی
  • اجرای برنامه‌ های کارآموزی پزشکی قانونی و بررسی صلاحیت علمی داوطلبان خدمت پزشکی قانونی در سازمان
  • همکاری علمی و انجام امور آموزشی و پژوهشی مورد نیاز دانشگاه‌ها که برای پیشبرد اهداف سازمان و دانشگاه‌ها مفید است
  • تبادل اطلاعات علمی مورد نیاز با مراکز آموزشی داخل و خارج کشور
  • و …

وکیل پزشکی قانونی مشهد

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی

همانطور که در بالا ذکر شد در برخی پرونده های نظر پزشکی قانونی مورد نیاز بوده و طبق آن رای صادر می شود. اما در برخی مواقع نظریه ای که از سوی سازمان پزشکی قانونی صادر می شود، مورد پذیرش یکی از طرفین دعوا نبوده و مسلتزم اعتراض به نظریه صادر شده در مهلت مقرر از جانب وی می باشد. در چنین شرایطی فرد مذکور باید با ارائه مستندات و شواهد معتبر، اعتراض خود را به صورت کتبی به نظر کمیسیون برساند.این اعتراض ممکن است منجر به تغییر نظر کمیسیون یا اعاده کارشناسی شده تا در نهایت، قاضی بتواند با توجه به نظرات پزشکی قانونی و سایر شواهد و ادله، حکم خود را صادر نماید.

نکته: در حال حاضر وکلا می توانند با مراجعه به سایت عدل ایران لایحه خود را مبنی بر اعتراض به نظریه پزشکی قانونی را ثبت نمایند. افراد عادی هم باید از طریق دفاتر خدمات قضایی لایحه خود را برای شعبه رسیدگی کننده به پرونده ارسال کنند.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد تماس حاصل نمایید.

طریقه اعتراض به نظریه پزشکی قانونی

  • در قدم اول باید فرد معترض و یا وکیل وی اعتراض خود را تنظیم نموده و برای شعبه رسیدگی کننده به پرونده ارسال نمایند.
  • در این مرحله متقاضی باید با استفاده از کد ملی و رمز ثنای خود وارد حساب کاربری اش شود.
  • پس از ورود به حساب کاربری متقاضی، وکیل پرونده اقدام به ثبت لایحه می نماید.
  • طبق قانون های موجود پزشکی قانونی در یکی از کمیسیون های تخصصی موضوع را جدد بررسی می نماید.
  • پس از بررسی مجدد موضوع پرونده، نتیجه، برای مرجع قضایی، ارسال می گردد.

نکته: چنانچه اعتراضی مجدد به نظریه وجود داشته باشد و مرجع قضایی با آن موافقت نماید، موضوع در کمیسیون مرکز استان یا استان مجاور با اعضا متفاوت، مطرح شده و نظریه این کمیسیون، به اطلاع مرجع قضایی خواهد رسید. حال اگر یکی از طرفین باز هم به نظریه معترض باشد، این مرتبه بررسی و اظهار نظر، توسط کمیسیون مرکزی در تهران با استفاده از دلایل موجود در پرونده انجام خواهد شد.

بهترین وکیل پزشکی قانونی مشهد

نکات مهم اعتراض به نظریه پزشکی قانونی

  • برای متهم، شاکی و وکلای آنها اعتراض به گواهی نظریه پزشکی قانونی در دادسرا، در مهلت یک هفته از تاریخ ابلاغ نظریه امکان پذیر می باشد.
  • اعتراض به گواهی نظریه پزشکی قانونی بعد از صدور حکم، اعتراض به عنوان یک اقدام مستقل و با ثبت یک لایحه امکان پذیر نمی باشد. زیرا مهلت این اعتراض به اتمام رسیده است. در چنین مواقعی باید از انواع اعتراض به رای استفاده نموده و اعتراض خود را به ثبت رساند. از جمله واخواهی، تجدیدنظرخواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی.
  • پس از صدور رای دادگاه بدوی، اگر در مهلت مقرر یکی از طرفین دعوا برای تجدیدنظر خواهی از حکم صادره اقدام نماید و یک نظریه پزشکی قانونی وجود داشته باشد، در دادگاه تجدید نظر به نظریه پزشکی قانونی هم رسیدگی خواهد شد. البته فرد معترض باید ضمن ثبت دادخواست تجدیدنظرخواهی، مراتب اعتراض به گواهی نظریه پزشکی قانونی را نیز به مرجع قضایی، اعلام نماید.
  • چنانچه رای دادگاه بدوی در دادگاه تجدیدنظر نقض شده و این دادگاه خود موضوع پرونده را مورد بررسی قرار دهد و نیاز به نظریه پزشکی قانونی داشته باشد، پس از وصول نظریه و ابلاغ آن به طرفین، در صورت اعتراض یک هفته مهلت برای ثبت موضوع اعتراض از طریق سایت ثنا وجود خواهند داشت.

در این مطلب می خوانید: طریقه اعتراض به نظریه پزشکی قانونی

وکیل کیفری مشهد

نمونه متن اعتراض به نظریه پزشکی قانونی

ریاست محترم ………………..

احتراما اینجانب ………. شاکی پرونده کلاسه ………. با توجه به صدور گواهی پزشکی قانونی، در مهلت یک هفته ای اعتراض، مراتب اعتراض خود را به نظریه پزشکی قانونی اعلام شده، به شرح ذیل، به استحضار می رسانم:

در بند ………. گواهی صادر شده از جانب پزشکی قانونی، آسیب وارده به پای ……….، صرفا جا به جایی استخوان، عنوان گردیده، حال آنکه عکس رادیولوژی گرفته شده از پای ………. اینجانب و گواهی پزشک متخصص، حاکی از شکستگی در استخوان این پا است. اما متاسفانه در نظریه اعلام شده این موضوع لحاظ نشده است. لذا، ضمن اعتراض به گواهی نظریه پزشکی قانونی صادر شده، ارجاع موضوع به کمیسیون پزشکی قانونی، جهت بررسی مجدد مدارک ارائه شده و اصلاح نظریه مورد استدعاست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل پزشکی قانونی مشهد

نتیجه گیری

در برخی پرونده های موجود در محاکم برای مشخص شدن موضوع پرونده و صدور حکم، نیاز به نظریه پزشکی قانونی خواهد بود. اما امکان دارد پس از وصول نظریه پزشکی قانونی، یکی از طرفین دعوا، به این نظر تخصصی اعتراض داشته باشد. در چنین شرایطی می توان اعتراض خود را به ثبت رسانده و خواهان بررسی مجدد شد. البته این اقدام پستی و بلندی هایی دارد که در صورت ناآگاهی افراد از قوانین موجود، موجب تضییع حقوق آنها شود. از این رو توصیه می شود برای پیشبرد پرونده های خود از علم و آگاهی یک وکیل متخصص استفاده نموده و مانع بروز هرگونه خللی در روند پرونده خود شوید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915