عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - گرفتن حکم حجر از دادگاه و راه های اثبات آن

گرفتن حکم حجر از دادگاه و راه های اثبات آن

یکی از مسائل حقوقی مهمی که فکر بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده حجر است. بهم همین دلیل عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در این مطلب با موضوع گرفتن حکم حجر از دادگاه و راه های اثبات آن سعی در شفاف سازی شرایط و مراحل حجر دارد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با این وکیل متخصص نیز همراه شوید.

حجر چیست؟

افراد در هر جامعه ای دارای حقوقی هستند. این حقوق می تواند فردی و یا اجتماعی باشد. اما در بعضی موارد قانون برخی از افراد را به دلیل نداشتن قوه عقلانی، نرسیدن به سن بلوغ و یا عدم تشخیص بین خوب و بد، از انجام این حقوق باز داشته است. قانون این افراد را محجور شناخته و به همین دلیل هم آنها را از انجام هرگونه اعمال حقوقی منع کرده است.

حجر دارای انواعی است که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

عباس شفیعی وکیل مشهد

انواع حجر

با در نظر گرفتن نوع محدودیت فرد نسبت به تصرفاتی که می تواند انجام دهد، حجر به دو دسته تقسیم می شود. از جمله:

  • حجر عام: در حجر عام فرد به طور کامل از انجام هرگونه اعمال حقوقی منع می شود. مانند حجر مجنون که در دسته ی حجر عام قرار داشته و فرد مجنون نمی تواند در هیچ یک از امور خود به دلیل فقدان اراده، دخالتی داشته باشد.
  • حجر خاص: در حجر خاص، فرد از انجام برخی امورات منع می شود. مانند حجر سفیه که در این دسته جای داشته و فرد محجور از نوع خاص نمی تواند امورات مالی خود را انجام دهد. برای این افراد تصرف در امور غیر مالی منع نشده است.

آثار حجر

هر زمان برای فردی حکم حجر صادر گردد، آثاری برای وی در بر خواهد داشت. از جمله:

  • ممنوع شدن محجور از دخالت در امور مالی
  • جلوگیری از ایجاد تعهدات مالی برای فرد محجور
  • تعیین و نصب قیم برای فرد محجور جهت اداره اموال و انجام امور مالی وی
  • و …

نکته: به دلیل مصلحت فرد محجور، فروش اموال وی ، فقط با اجازه دادستان و توسط قیم انجام خواهد شد.

در ادامه بخوانید: گرفتن حکم حجر از دادگاه و راه های اثبات آن

عباس شفیعی وکیل حجر مشهد

زمان شروع آثار حکم حجر

تا زمانی که حکم محجوریت برای فردی قطعیت پیدا نکرده باشد، اگر معامله یا اقدامی انجام دهد، طبق اصل اصاله الصحه، اصل بر صحت آن اقدامات بوده مگر اینکه تاریخ حجر مقدم بر این اقدامات باشد. پس می توان گفت که طبق ماده ۷۰ قانون امور حسبی از تاریخ قطعیت حکم، ممنوعیت های قانونگذار برای شخص محجور شروع خواهد شد.

نحوه اثبات حجر

وکیل حجر مشهد می گوید هر زمان فردی محجور باشد، در قدم اول حجر او باید به اثبات برسد. سریع ترین و مطمئن ترین راه برای اثبات محجوریت مراجعه به پزشکی قانونی بوده و سپس مورد تایید دادگاه قرار گیرد. همچنین می توان از طریق شهادت شهود به عنوان یک اماره برای اثبات محجوریت یک فرد استفاده نمود.

مرجع صالح برای صدور حکم حجر

دادگاه صالح برای صدور حکم حجر و نصب قیم دادگاه های عمومی هستند که مطابق بند ۱۰ ماده واحده قانون اختصاصی برخی از دادگاه های موضوع اصل ۲۱ قانون اساسی یعنی دادگاه های خانواده، مصوب سال ۱۳۷۶ صالح برای صدور حکم حجر، ضم امین، نصب قیم و عزل آنها نیز می باشند.

نکته: این مهم را یاد آور شویم که در قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۲، قانونی تصویب شد که دادگاه های خانواده دارای صلاحیت کافی برای صدور حکم حجر محجور و ابطال این حکم می باشند.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

مدارک مورد نیاز جهت تقاضای صدور حکم حجر
  • تصویر مصدق نظریه پزشک
  • استعلام نظر پزشکی قانونی
  • تحقیقات محلی
  • شهادت شهود و مطلعین
  • سایر دلایل و مستندات

در ادامه بخوانید: گرفتن حکم حجر از دادگاه و راه های اثبات آن

اعتراض به حکم حجر

اگر پس از گذشت مدت زمانی برای فرد محجور با درمان و یا سایر موارد بهبودی حاصل شود، می تواند تقاضای ابطال حکم حجر را بنماید.

به این نحو که به مرجع صادر کننده حکم مراجعه نموده و به حکم صادره اعتراض می کند. پس از آن دادگاه موضوع را با بررسی گزارشات پزشکی قانونی در صورت وجود قرائن موثق و محکم، رأی صادره مبنی‌بر حجر را ابطال خواهد نمود.

نکته: پس از ابطال حکم حجر، اداره اموال محجور از قیم سلب شده و به خود او باز می‌گردد.

عباس شفیعی بهترین وکیل حجر مشهد

از درخواست تا صدور حکم حجر مراحل پیچیده ای را باید طی نمود تا محجوریت فرد را در مراجع قضایی به اثبات رساند. به همین دلیل بهترین کار قبل از هر اقدام حقوقی، مشورت با یک وکیل متخصص است. وکیل حقوقی که متخصص در امر حجر باشد، می تواند با استفاده از علم و آگاهی در کنار تجربه ای که دارد، در کوتاه ترین زمان ممکن برای گرفتن حکم حجر یا رفع آن، اقدامات لازم را انجام دهد.

شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بشتر در زمینه صدور حکم حجر، از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد تماس حاصل نمایید.

نمونه دادخواست تقاضای صدور حکم حجر

احتراما به استحضار می رساند آقا/خانم ……….. با توجه به مدارک پیوست، به علت ناتوانی ذهنی در حال حاضر توانایی اداره اموال خود را ندارد. با توجه به این که وی بدون سرپرست بوده و احتمال حیف و میل اموال وی می رود، صدور حکم حجر مورد استدعاست.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خوب مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا توسط وکیل حقوقی مشهد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که با صادر شدن حکم حجر، وضعیت حقوقی جدیدی برای فرد ایجاد شده که موجب منع وی از دخالت در امور خود بخصوص امور مالی می شود. از این رو بهتر است قبل از اقدام به هر عملی با یک وکیل خوب مشورت کرده و جویای بهترین روند برای پرونده باشید. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک مشهد نیز در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915