عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - شرایط طلاق محجورین

شرایط طلاق محجورین

در قانون شرایط و ضوابطی برای طلاق محجورین در نظر گرفته شده است، برای اطلاع از شرایط طلاق محجورین در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب نمایید.

محجور کیست؟

پیش از اینکه به توضیح عنوان مطلب بپردازیم بهتر است توضیح کوتاهی در مورد اینکه فرد محجور کیست داشته باشیم.

فرد محجور کسی است که از برخی تصرفات قانونی در اموال و دارایی و یا حتی حقوق قانونی خود ممنوع شده و نمی تواند اقدام خاصی انجام دهد. این حجر که به معنای منع بوده برای افراد محجور جنبه حمایتی داشته و از ضرر و زیان آنها جلوگیری به عمل می آورد.

به طور کلی افراد محجور را به سه دسته می توان تقسیم کرد. از جمله:

  • صغار یا اشخاص صغیر: افرادی که به سن قانونی بلوغ نرسیده اند و به دو دسته صغیر ممیز و صغیر غیر ممیز تقسیم می شوند.
  • اشخاص سفیه: افرادی که تصرفات او در اموال و حقوق مالی خود عقلانی نباشد.
  • اشخاص مجنون یا دیوانه: افرادی که قوه تعقل نداشته و به طور کلی از تصرف در اموال خود ممنوع یا محروم شده اند. این افراد نمی توانند به صورت مستقل به امور مالی و یا حتی امور غیر مالی بپردازند؛ چرا که قصد و اراده لازم جهت اعمال حقوقی خود را ندارند.

نکته: وکیل حجر مشهد می گوید افراد محجور به دلیل عدم توانایی دفاع از منافع خود، از ثبت هرگونه معامله ای منع شده اند.

شرایط طلاق محجورین

با توجه به توضیحی که در مورد افراد محجور و انجام یا عدم انجام اموراتشان بیان کردیم باید بگوییم که حکم طلاق محجور مبنی‌بر اینکه او دچار جنون دائمی یا دوره‌ای باشد، متفاوت خواهد بود. در ادامه بخوانید:

جنون دوره ای یا جنون ادواری

هر زمان فردی در زمان هایی حالت جنون داشته باشد و زمان هایی را هم در سلامتی به سر ببرد، یعنی وضعیت سلامت عقلی او متغییر است، دچار جنون ادواری و یا دوره ای شده است. این افراد می توانند در زمان هایی که سلامت عقلی یعنی قدرت تفکر و تعقل دارند، می توانند شخصاً در امورات حقوقیشان تصمیم گیری کنند. بنابراین هر زمان فردی که دچار جنون ادواری شده، در زمان های سلامتی اش می تواند در خصوص ازدواج یا طلاق همسرش به طور مستقل تصمیم گرفته و هیچ کس حق دخالت ندارد. زیرا در زمان سلامتی او یک انسان کامل بوده و نیازی به کمک دیگران ندارد.

بهترین وکیل طلاق مشهد

جنون دائمی

افرادی که به طور دائمی دچار جنون هستند یعنی دائمی قوه تفکر و تعقل آنها دچار مشکل است، از انجام امور حقوقی خود چه مالی و چه غیر مالی منع شده اند. این افراد اگر اقدام به عمل حقوقی نمایند، به دلیل عدم صحت شرایط معاملات، تمام اعمال آنها باطل خواهد بود. از این رو اگر نیاز به تصمیم گیری در مورد ادامه ی زندگی مشترک آنها پیش آید، متولیان آنها عهده دار بوده و تصمیم گیری خواهند نمود. متولی با بررسی شرایط اگر به این نتیجه برسد که ادامه زندگی مشترک برای آنها امکان پذیر نبوده و همسر وی در سختی است، پس از مشورت با روانپزشک شخص مجنون، می تواند اقدام به طلاق همسر شخص مجنون نماید.

نکته: عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد می گوید اولیای فرد محجور از جمله مولی قهری، وصی یا قیم صرفاً در صورت مصلحت محجور، می‌توانند جهت طلاق همسر او اقدام به عمل آورند. به این نحو که با نظر به ماده ۸۸ قانون امور حسبی، ابتدا قیم یا سرپرست او به دادستان اطلاع داده تا او بررسی نماید و در نهایت اگر دادگاه تایید نمود، قیم شخص مجنون اقدام به طلاق همسرش نماید.

بهترین وکیل قیومیت مشهد

مهریه محجورین

اگر زوجه محجور و دیوانه باشد، مرد هر زمان که بخواهد می تواند وی را طلاق دهد. البته مهریه وی پابرجا بوده و باید پرداخت شود. اما در صورتی که مرد محجور باشد، باز هم باید مهریه را پرداخت نماید. البته همانطور که در بالا مفصلاً توضیح دادیم زوج مجنون حق ندارد به تنهایی همسر خویش را طلاق دهد.

در ادامه بخوانید: شرایط طلاق محجورین

وکیل خانواده مشهد

طلاق و جدا شدن شخص محجور شرایط و احکامی متغایر با سایر افراد دارد. از این رو اگر دچار چنین پرونده ای هستید بهترین اقدام کمک از یک وکیل متخصص خانواده است تا بهترین راه را پیش روی شما قرار دهد.

نمونه متن دادخواست طلاق زوجه محجور

ریاست محترم دادگاه خانواده

احتراما به استحضار می رساند اینجانب …………… فرزند …………… متولد………… مطابق سند عقد نامه به شماره …………. دفتر خانه……… واقع در ……. به علت عدم امکان به ادامه زندگی به دلیل مجوریت دائمی با زوجه تقاضا صدور گواهی طلاق را دارم. مهریه زوجه به مبلغ………….. تماما پرداخته شده است. زوجه در طول مدت زناشویی نفقه خود را دریافت کرده است و اجرت المثل ایام زوجیت به مبلغ…………. تعیین شده توسط کارشناس هنگام اجرای صیغه به حساب زن واریز می شود.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل طلاق محجور مشهد

نتیجه گیری

 افراد مجنون یا دیوانه، عاری از قدرت تعقل و درک لازم از وضعیت پیرامون هستند و به نوعی محجور به‌حساب می‌آیند. از این رو طلاق و جدا شدن شخص محجور شرایط و احکامی متغایر با سایرین خواهد داشت. در این راستا اگر نیاز به راهنمایی بیشتر و یا پیگیری پرونده خود در این زمینه دارید، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق مشهد در تماس باشید. این وکیل خوب مشهد با دانش و تجربه لازم در این زمینه می تواند پرونده را در راه درست پیش برده و در کمترین زمان ممکن نتیجه را حاصل آورد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915