عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات ضرب و جرح عمدی با سلاح سرد

مجازات ضرب و جرح عمدی با چاقو و سلاح سرد

برای اطلاع از مجازات ضرب و جرح عمدی با چاقو و سلاح سرد در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد همراه شوید.

ضرب و جرح عمدی چیست؟

به طور کلی ضرب و جرح جرمی است که بر علیه تمامیت جسمانی افراد رخ داده و هر ساله شکایت های زیادی بر این مبنا در دادگاه های کشور مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد. حال برای اینکه بدانید ضرب و جرح چیست در ادامه بخوانید:

معمولاً ضرب آثاری به همراه دارد مانند کبودی، سرخی، سیاهی و … . اما در جرح، بحث زخم و خونریزی مطرح بوده و باعث از هم گسیختگی بافت های بدن می شود.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

سلاح سرد چیست؟

سلاح سرد شامل وسایلی است که برخلاف سلاح های گرم در اثر استفاده از آنها، صدا، شعله و حرارت ایجاد نمی‌کند. همچنین اصابت آنها به بدن منجر به ایجاد پارگی، خونریزی، از کار افتادن موقت یا دائم اعضا و در نهایت آسیب جسمی و روحی یا فوت می‌شود.

سلاح های سرد طیف گسترده و اقسام گوناگونی دارد. از جمله:

  • چاقو
  • چوب
  • لوله
  • سنگ
  • قمه
  • و …

در ادامه بخوانید: مجازات ضرب و جرح عمدی با چاقو و سلاح سرد

انواع ضرب و جرح عمدی

از نظر حقوقی و کیفری، ضرب و جرح عمدی به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • ضرب و جرحی که باعث صدماتی در بدن فرد شده که مجازات آن قصاص عضو خواهد بود.
  • ضرب و جرحی که باعث صدماتی شده و به مجازات حبس تعزیری منجر می‌شود.
  • ضرب و جرحی که در اثنای منازعه یعنی در حین دعوای دو نفر انجام می‌شود.

عباس شفیعی وکیل خوب مشهد

مجازات ضرب و جرح عمدی

اگر ضرب و جرح عمدی در نهایت منجر به قتل شود، به دلیل عمدی بودن قتل، مجازات آن قصاص خواهد بود. پس قتلی که به صورت عمدی پیش آمده است، اولیای دم مقتول می توانند درخواست قصاص فرد مجرم را بدهند. اما در صورتی که ضرب و جرح عمدی منجر به آسیب دیدن فردی شود، مجازات آن قصاص عضو است. البته قصاص عضو دارای شرایطی است. از جمله:

  • یکسان بودن محل عوض مورد قصاص با عضو مجروح شده
  • تساوی بین مقدار جراحت و مقدار قصاص
  • منجر نشدن قصاص به نقص عضو دیگر یا مرگ فرد ضارب
  • عضو سالم در برابر عضو ناسالم قابل قصاص نیست

نکته: عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد می گوید معمولا مراجع رسیدگی کننده به پرونده های ضرب و جرح، ضارب را به پرداخت دیه محکوم می کنند. زیرا فراهم کردن شرایط قصاص عضو بسیار مشکل است.

ناگفته نماند در صورت از کارافتادگی عضوی از بدن و یا زوال عقل در اثر برخورد ضربه با سر، مجازات ضرب و جرح عمدی، پرداخت دیه و تحمل حبس تعزیری ( بین دو تا پنج سال حبس )خواهد بود.

عباس شفیعی وکیل ضرب و جرح مشهد

مجازات ضرب و جرح عمدی با چاقو و سلاح سرد

در بالا به مجازات ضرب و جرح اشاره ای داشتیم و حال تصمیم بر آن داریم در مورد مجازات ضرب و جرح با استفاده از سلاح سرد توضیح مختصری بدهیم.

مجازات ضرب و جرح عمدی با استفاده از سلاح سرد ۳ تا ۱۲ ماه حبس تعزیری بوده و اهمیتی ندارد که ضرب و جرح سبب آسیب جسمی شده یا خیر. زیرا چنین جرمی باعث برهم زدن امنیت جامعه شده و جنبه عمومی دارد.

نحوه اثبات جرم ضرب و جرح در قانون

شرایط لازم برای اثبات جرم ضرب و جرح در قانون به شرح زیر است:

  • اقرار: اگر مجرم خود دو بار به جرم ارتکابی خود اقرار کند، جرم وی ثابت شده خواهد بود.
  • شهادت شهود: اگر دو مرد عادل یا یک مرد عادل و دو زن نظاره گر جرم بوده باشند و بر علیه مجرم در دادگاه شهادت دهند، شرط لازم برای اثبات جرم مهیا خواهد بود.
  • قسامه: قسامه یعنی سوگند یاد کردن اقوام و خویشاوندان مجنی علیه که یکی دیگر از مواردی است که می توان از آن برای اثبات ضرب و جرح عمدی استفاده کرد.
  • علم قاضی: اگر هیچگونه شرایط و شواهدی برای اثبات جرم ضرب و جرح وجود نداشته باشد، راهنمایی های وکیل در این مورد و گزارش هایی که پزشکی قانونی داده است، می تواند موجب علم قاضی شده و بر این اساس حکم صادر گردد.

نکته: قرائن و امارات موجود در هر پرونده و همچنین اظهارات فنی یک وکیل مجرب ضرب و جرح می تواند در خصوص اثبات یا عدم اثبات جرم برای قاضی علم حاصل نماید و بر مبنای علم خود مبادرت به مجازات مجرم نماید.

بهترین وکیل جرم ضرب و جرح عمدی

زمانی که هیچونه دلیل و مدرکی برای اثبات جرم ضرب و جرح عمدی با سلاح سرد وجود ندارد، اظهارات فنی یک وکیل متخصص در امر کیفری می تواند در خصوص اثبات و یا عدم اثبات جرم، موجب علم قاضی شود. از این رو بهتر است قبل از اقدام به هر عملی، با یک وکیل خوب کسفری مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک کیفری مشهد در تماس باشید.

نمونه دادخواست ضرب و جرح عمدی با سلاح سرد

احتراماً به استحضار عالی می‌رساند مشتکی‌عنه که از اراذل و اوباش منطقه …. می‌باشد، مقارن ساعت …. شب مورخ ………. هنگامی که اینجانب از باشگاه به منزل برمی‌گشتم، مرا با قمه مورد حمله قرار داده و از ناحیه سر و دست راست به شدت مجروح نموده است. به‌طوری که دستم کارایی خود را از دست داده است. حال نظر به‌مراتب یاد شده و با استناد به ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی متمنی می‌باشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری

در اکثر مواقع ضرب و جرح های عمدی با چاقو و سایر سلاح های سرد در نتیجه نزاع‌ های شخصی، خشونت‌ های خانگی، مشاجرات گروهی و تعارضات رخ می دهد که یک جرم خطیر شناخته شده و مجازات‌های سنگینی برای ارتکاب آن تعیین می‌شود. در این راستا با توجه به توضیحاتی که در مورد مجازات این نوع جرایم داده شد، شما همراهان گرامی می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی و یا سپردن پیگیری پرونده، به بهترین وکیل مشهد مراجعه نموده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک کیفری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915