عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - انواع طلاق چند مورد است

انواع طلاق چند مورد است

در این مختصر بر آن شدیم تا به سادگی پاسخگوی سوال انواع طلاق چند مورد است توسط بهترین وکیل خانواده در مشهد بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

طلاق چیست؟

به طور کلی می توان طلاق را اینگونه شرح داد که باعث انحلال رابطه زوجیت شده و خانواده که مهم ترین نهاد اجتماعی است را به شکل قانونی و رسمی متزلزل می کند که براساس درخواست کننده طلاق انواع مختلفی دارد.

عباس شفیعی وکیل خوب خانواده در مشهد

انواع طلاق بر اساس درخواست کننده

با اینکه طلاق حق مرد است، اما زن هم در شرایطی خاص می تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد و یا اینکه زوجین با توافق یکدیگر اقدام به جدایی نمایند. پس درخواست طلاق به شرح زیر است:

طلاق به درخواست زوج ( مرد )

با اینکه طلاق یکی از حقوق مرد محسوب می شود، اما باید با رعایت تشریفات قانونی انجام شود.

یکی از مراحلی که مرد برای طلاق همسرش بایستی پشت سر بگذارد، درخواست گواهی عدم امکان سازش و اثبات عدم امکان زندگی مشترکشان است که باید به دادگاه بدهد. سپس با شرکت در جلسات داوری و پرداخت تمام حق و حقوقات زن از جمله مهریه، نفقه، نحله و … گواهی عدم امکان سازش به وی داده می شود.

نکته: یکی از موارد مهم که در طلاق یکطرفه از سمت زوج به میان می آید این است که آقا باید نصف اموال خود را که پس از ازدواج خریداری کرده در صورت مطالبه خانم به وی انتقال دهد.

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق به درخواست زوج در مشهد

طلاق به درخواست زوجه ( زن )

چنانچه زنی بخواهد از همسرش جدا شود دو راه در پیش رو خواهد داشت:

  • وکالت در طلاق داشته باشد.
  • دارای شرایط عسر و حرج باشد.

با داشتن یکی از موارد ذکر شده در بالا زن می تواند از دادگاه حکم طلاق بگیرد.

در ادامه بخوانید: انواع طلاق چند مورد است

در صورتی که مرد به همسرش وکالت در طلاق داده باشد، زن می تواند با طی کردن تشریفات قانونی از وی جدا شود. اما در صورتی که زن بخواهد از طریق عسر و حرج اقدام به جدایی کند، بایستی شرایطی را دارا باشد. از جمله:

  • عدم پرداخت نفقه
  • غیبت شوهر بیش از ۴ سال
  • ایجاد وضعیتی که زندگی را به مشقت انداخته باشد
  • محکومیت قطعی زوج به حبس ۵ سال یا بیشتر
  • ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج
  • ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب‌العلاج دیگر
  • و …

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق به درخواست زوجه در مشهد

طلاق توافقی

در این نوع طلاق زوجین با یکدیگر بر سر تمامی موارد توافق کرده و اقدام به جدایی و پایان دادن به زندگی مشترکشان می کنند. البته ناگفته نماند که در این روش جدایی هم باز بایستی تشریفاتی را طی و پس از آن تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش از دادگاه را داشته باشند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - انواع طلاق چند مورد است

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد

انواع طلاق بر اساس امکان رجوع

صرف‌نظر از اینکه علت اصلی طلاق چه می‌­تواند باشد بررسی انواع طلاق و آثار حاکم بر آنها می‌­تواند اهمیت ویژه­‌ای داشته باشد. به همین دلیل انواع طلاق را از منظر آثار آن ها توسط وکیل خوب خانواده مشهد ( عباس شفیعی ) مورد بررسی قرار می دهیم:

طلاق بائن

در طلاق بائن مرد حق رجوع به زن را نداشته و به دو دسته خلع و مبارات تقسیم می‌شود.

طلاق خلع: در این نوع طلاق زن کراهت شدید از مرد داشته و باعث بیزاری وی برای ادامه زندگی مشترک شده است. حال برای اقامه طلاق بایستی مالی را به همسرش بپردازد تا بتواند طلاق بگیرد. همچنین تا زمانی که مال بخشیده شده را مطالبه نکند همسرش نمی تواند به او رجوع کند.

طلاق مبارات: در این نوع طلاق کراهت دوطرفه بوده و مقدار مالی که زن به همسرش می پردازد، نباید از مقدار مهریه بیشتر باشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه در مشهد

همچنین طبق ماده‌ی ۱۱۴۵ قانون مدنی طلاق های نام برده در ادامه از نوع بائن می باشند:

  • طلاق زن باکره یا غیرمدخوله.
  • طلاق زن یائسه.
  • طلاق خلع و مُبارات تا زمانی که زن رجوع به عوض نکرده باشد.
  • سومین طلاقی که بعد از سه وصلت متوالی انجام شده باشد.

در ادامه بخوانید: انواع طلاق چند مورد است

طلاق رجعی

وکیل طلاق می گوید: در این نوع طلاق آقا تا زمان مشخص شده سه ماه و ده روز یا سه طهر ( منظور از طهر همان پاکی است و زنانی که ۳ دوره پاکی را پس از حیض و نفاس تجربه کنند، عده آن ها به پایان خواهد رسید. ) که به آن عده می گویند، امکان رجوع داشته و نیازی به خواندن مجدد صیغه عقد نمی باشد. رجوع به هر نوع و هر لفظی که باشد قابل قبول بوده و همینکه دلالت بر رجوع کند، رجوع صورت گرفته است.

نکته: چنانچه در زمان عده مرد یا زن فوت کند، دیگری جز ورثه وی بوده و ارث می برد. همچنین در زمان عده آقا باید نفقه خانم را پرداخت نماید.

نکته: عده در زنان باردار تا زمان وضع حمل بوده و چنانچه در زمان عده مرد فوت شود، زن بایستی چهار ماه و ده روز را عده نگه دارد.

عباس شفیعی وکیل خوب طلاق در مشهد

نمونه متن دادخواست طلاق به درخواست زوج

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم ………

احترام به استحضار می رساند : با توجه به عقد نامه پیوستی اینجانب …… ( خواهان ) و زوجه خانم …… به تاریخ …….. با عقد دائم ازدواج نموده ایم. مدت ……. سال / ماه از زندگی مشترک می گذرد. حاصل زندگی …. فرزند ….. ساله می باشد ( هیچ فرزندی نداریم .) حال به دلیل اختلاف و ناراحتی های پیش آمده و عدم امکان ادامه زندگی مشترک و سوء رفتار نامبرده به استناد ماده ۱۱۳۳ قانون قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم نامبرده را دارم.

شرایط: تقاضای صدور حکم به حضانت اینجانب …. برای فرزندم را دارم. از لحاظ مالی معسر بوده و تقاضای تقسیط مهریه زوجه ام را دارم. ( /مهریه را یکجا پرداخت می کنم ) اجرت المثل کاری همسرم را تا روز طلاقبا تعیین مبلغ از طرف دادگاه به صورت یکجا می پردازم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل پایه یک خانواده در مشهد

نتیجه گیری

طلاق در عرف و قانون به معنی جدایی زن و شوهر از یکدیگر بوده که به دلایل مختلفی صورت می گیرد. طلق می تواند به درخواست هر یک از زوجین باشد. البته شرایط و مراحل اینکه مرد یا زن درخواست کننده طلاق بوده تفاوت دارد. به همین دلیل بهترین اقدام این است که قبل از انجام هر عملی با یک وکیل خبره در زمینه طلاق مشورت کرده و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. پی در اولین فرصت ممکن از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) با دفتر وکالت عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق در مشهد تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915