عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - بخشش مهریه و امکان رجوع از آن

بخشش مهریه و امکان رجوع از آن

در برخی مواقع پیش می آید که زوجه مهریه خود را به همسرش طی یک سند عادی یعنی دستنویس یا رسمی می بخشد. اما پس از گذشت مدتی از اقدام خود پشیمان شده و تمایل به رجوع از بذل مهریه را دارد. حال سوالی که در اینجا مطرح بوده این است که آیا زوجه امکان بخشش مهریه و پس از آن امکان رجوع به مهریه را دارد یا خیر؟ برای اطلاع از پاسخ این جواب در ادامه ( بخشش مهریه و امکان رجوع از آن ) با عباس شفیعی بهترین وکیل حرفه ای خانواده در مشهد همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

عباس شفیعی وکیل مهریه مشهد

بخشش مهریه یا هبه مهریه چیست؟

هبه یکی از عقود معین در قانون مدنی است که طی آن زوجه تمام مهریه یا بخشی از آن را به دلایل مختلف به شوهر خود می بخشد.

هبه به دو صورت امکان پذیر است:

  • هبه معوض: در هبه غیر معوض، مهریه در ازای شزط انجام می شود. بنابراین تا زمان عملی نشدن شرط امکان هبه یا بخشیدن مهریه وجود ندارد. به عنوان مثال خانم شرط می کند در قبال حضانت فرزندان مهریه خود را هبه کند و تا تحقق این شرط خانم می تواند از توافق خود برگشته و درخواست مهریه خود را بنماید.
  • هبه غیر معوض: در این نوع بخشش زوجه بدون دریافت هیچ وجهی و به صورت کاملا رایگان و حتی بدون تعیین شرط خاصی اقدام به بخشیدن مهریه خود می کند. در این نوع قرارداد فقط خواست و نظر خانم ملاک بوده و اهمیت دارد بنابراین اقا می تواند هبه را قبول نماید.

نکته: امکان بازگشت از هبه مهریه وجود دارد اما باید شرایط انجام این قرارداد مورد بررسی قرار بگیرد.

عباس شفیعی وکیل طلاق مشهد

رجوع از هبه مهریه

در صورتی که زن بتواند پس از هبه مهریه خود دوباره مالک مهریه بشود که قبلا آن را بخشیده بود، به این اتفاق رجوع به مهریه بخشیده شده می گویند. حال با توجه به توضیحاتی که عباس شفیعی وکیل پایه یک خانواده مشهد در مورد هبه مهریه ذکر کردند باید گفت که رجوع از بخشش مهریه دارای شرایطی است.

به این معنا که اگر مهریه از نوع هبه معوض و در ازای یک عوض یا بهای مشخصی بخشیده شده باشد، امکان رجوع از آن نیست. البته چنانچه قصد بازگشت از هبه قبل از انجام عوض باشد، زوجه می تواند از هبه رجوع کند. زیرا شرط هنوز محقق نشده و این امکان برای زوجه مهیا است که از هبه خود رجوع نماید. به عنوان مثال زن در عوض طلاق مهریه خود را هبه می کند و تا زمانی که طلاق صورت نگرفته است می تواند از هبه خود رجوع نماید.

نکته: به یاد داشته باشید که در هبه معوض اگر عوض انجام شود دیگر امکان رجوع به مهریه وجود نخواهد داشت.

نکته: در هبه غیر معوض، زن هر زمان که بخواهد این امکان برایش فراهم است تا به مابذل ( آنچه بخشیده ) رجوع کند.

این موضوع را هم یادآور شویم که در طلاق خلع زن باید در قبال رضایت همسر برای طلاق مالی را به وی بپردازد. این مال می تواند یا معادل یا بیشتر از مهریه باشد. حال اگر زن در زمان عده پشیمان شود می تواند از آنچه را که به همسر خود بخشیده رجوع کرده و در مقابل حق رجوع مرد نیز پابرجا خواهد بود.

در شرایط دیگری که زن همسر خود را بری الذمه نماید دیگر هیچ حقی نسبت به مهریه خود نخواهد داشت. به این معنا که بگوید چیزی از حق من بعنوان مهریه به گردن تو نیست و بریء الذمه هستی.

عباس شفیعی وکیل هبه مهریه مشهد

نمونه متن بخشیدن مهریه بدون بازگشت

اینجانب ………. فرزند ……… به شماره شناسنامه …… کد ملی ……… و به آدرس سکونت …………………  زوجه سند ازدواج به شماره ……………..  به موجب  این  سند اقرار می نمایم تمامی  مهریه  مندرج  در سند نکاحیه  فوق  الذکر را به همسر خود آقای  …………….. فرزند …………….. به شماره شناسنامه …………… و کد ملی …………………  ابرا نموده  و ذمه  زوج  درخصوص  پرداخت  مهریه  به  خویش را بری گردانیده و در این خصوص حق هیچگونه مطالبه ای را نخواهم داشت. ضمنا بنده حق هرگونه ادعا و اعتراض احتمالی را از خود سلب و ساقط می نمایم.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن عواقبی که هبه مهریه یا رجوع به مهریه دارد توصیه می شود چه در هنگام بخشش مهریه و چه در هنگام رجوع از بخشش آن، با یک وکیل متخصص خانواده مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. در این صورت می تواند جلوی هر ایراد، ضرر و زیانی را به راحتی بگیرید. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد نیز در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915