عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - جرم انتشار عکس های خصوصی

جرم انتشار عکس های خصوصی به چه صورت است

به طور حتم می دانید که حریم خصوصی یک حق انسانی بوده که نتیجه ی رعایت آن باعث ایجاد احساس آرامش و امنیت برای افراد در یک جامعه می شود. زیرا هر شخص دارای اطلاعات با ارزشی مانند عکس های خصوصی است که فاش شدن آنها می تواند باعث رنجش خاطر و یا صدمه به او شود. به همین دلیل قانون گزار برای افرادی که موجبات این ان نارضایتی و رنجش ها می شوند را مجرم شناخته و برای آنها مجازات نیز تعیین کرده است. حال برای اینکه بدانید جرم انتشار عکس های خصوصی به چه صورت است در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

جرم انتشار عکس های خصوصی به چه صورت است؟

هر زمان فردی عکس، فیلم و یا صوت شخصی را بدون رضایت وی از طریق سامانه های مجازی منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد به صورتی که باعث ضرر و یا هتک حرمت حیثیت او شود، مجرم بوده و قابل مجازات می باشد.

این جرم به دو شکل می تواند رخ دهد که فردی اقدام به تغییر یا تحریف و انتشار عکس و فیلم دیگران کند یا فیلم، عکس یا صدای دیگری را بدون رضایت او منتشر نماید.

عباس شفیعی بهترین وکیل سایبری مشهد

در هر حال با هر یک از موارد بالا که فرد از آن صدمه دیده باشد، می تواند اقدامات قانونی را علیه مجرم شروع کند. از اقدامات اولیه می توان به ثبت شکایت در دادسرا یا کلانتری اشاره کرد که پس از آن مراحل رسیدگی به پرونده شروع شده تا برای فرد خطاکار مجازات تعیین گردد. ( این جرم در ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی و یا همان ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است. )

شرایط محقق شدن جرم انتشار عکس و فیلم

همانطور که در بالا توضیح داده شده مجرم برای انتشار عکس یا فیلم های خصوصی از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی اقدام می کند. پس اگر انتشار از طریق دیگری مانند پوستر، اعلامیه و … بوده باشد، جرم تحت این ماده قرار نگرفته و مواد دیگری به آن اختصاص داده می شود.

نکته: نکته مهمی که در این مورد است انتشار باید بدون رضایت قربانی بوده و به دستور مقام قضایی نبوده باشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد

از موارد دیگر شرایط تحقق جرم انتشار عکس های خصوصی و یا فیلم های خصوصی این است که موارد نام برده شده متعلق به فرد دیگری بوده و موجب ضرر و یا هتک حیثیت او شده باشد. همچنین عکس، فیلم و یا صوت باید منتشر شده و در دسترس دیگران قرار گرفته باشد تا بتوان جزو شرایط تحقق این جرم محسوب شوند. از طرفی هم شخص عمداً و با سوء نیت و البته آگاهانه این عمل را مرتکب شده باشد. اگر فردی به صورت سهوی این اقدام را انجام داده باشد، تحت این ماده قابل پیگرد نخواهد بود.

مجازات انتشار عکس های خصوصی

با در نظر گرفتن توضیحات ذکر شده در بالا می توان گفت که در صورت وجود شرایط تحقق جرم انتشار عکس، فیلم و یا صوت های خصوصی، مجرم به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(۵.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

نحوه شکایت انتشار عکس و فیلم در فضای مجازی

هر زمان فردی تصاویر شما رامنتشر کرد و یا تهید به انتشار نمود، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و در سامانه ی ثنا ثبت نام کنید.
  •  شکوائیه یا شکایت نامه ای تنظیم نمایید.
  • تمام دلایل و مدارک خود را به همراه شکوائیه ثبت کنید.

عباس شفیعی بهترین وکیل جرایم رایانه ای مشهد

نکته: وکیل جرایم رایانه ای می گوید این موضوع را مدنظر داشته باشید که اسکرین شاث تنها یک اماره بوده و به تمهایی دلیل محسوب نمی شود.

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم انتشار عکس و فیلم

وکیل کیفری خوب مشهد می گوید صلاحیت رسیدگی به چنین پرونده هایی از نظر ذاتی با دادسرای عمومی و انقلاب برای انجام تحقیقات مقدماتی بوده و چنانچه برای متهم قرار مجرمیت صادر شود، دادگاه کیفری دو صالح برای رسیدگی و صدور حکم خواهد بود.

نمونه دادخواست انتشار عکس های خصوصی

ریاست محترم دادسرای جرایم رایانه ای

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند شخصی ناشناس به صورت مخفیانه از بنده با موبایل عکس برداری نموده و اقدام به انتشار آنها در فضای مجازی به همراه محتوی خلاف شئون و مستهجن و صداگذاری و فایل های صوتی و انتساب گفته هایی که متعلق به بنده نبوده، نموده است که این امر موجبات هتک حیثیت بنده را در میان آشنایان فراهم کرده است. لذا بدینوسیله اینجانب ……………. از آقا / خانم …………. اعلام شکایت نموده و تقاضای تعقیب و مجازات نامبرده مورد استدعاست.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری

وکیل سایبری مشهد می گوید تا به اینجای مطلب با جرم انتشار عکس های خصوصی، فیلم و صوت های خصوصی آشنا شدید و دانستید که چه مجازاتی دارد و خواندید که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی چه اقداماتی باید انجام دهید. اما این موضوع را هم مدنظر داشته باشید که حضور یک وکیل خبره در کنار شما می تواند به خوبی باعث احقاق حقتان شده و در کمترین زمان ممکن نتیجه حاصل گردد. پس قبل از اقدام به هر عملی در قدم اول از طریق شماره های موجود در سایت با عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد در تماس بوده و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. همچنین شما می تواند برای سهولت در روند کار، پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915