عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تکلیف وسایل منزل بعد از طلاق

تکلیف وسایل منزل بعد از طلاق

اثباب منزل وسایل مشترک بین زوجین هستند که در طول زندگی از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما همین وسایل و تقسیم آنها بعد از طلاق یکی از مسائل مهمی است که اختلافات زیادی را بین طرفین به وجود می آورد. به همین دلیل عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد در این مطلب تحت عنوان تکلیف وسایل منزل بعد از طلاق، موضوع را مورد بررسی قرار داده است. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز با این وکیل خوب مشهد همراه شوید.

مالک اثاث منزل کیست؟

مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، تهیه مسکن و مسایل مورد نیاز زندگی از وظایف مرد بوده و حتی در صورتی که مرد از تهیه وسایل مورد نیاز زندگی استنکاف کند، زن می تواند از طریق دادگاه مرد را ملزم به تهیه وسایل نماید. حال اگر زن به طور دلبخواهی اقدام به خرید برخی وسایل کرده باشد، می تواند از طریق لیست سیاهه که در ابتدای زندگی مشترک نوشته و به امضای چندین نفر از خانواده‌های دو طرف در آمده، مالکیت خود را نسبت به جهیزیه ثابت کند.

بنابراین وکیل حقوقی مشهد اینگونه بیان می کند کسی که اثباب منزل را خریداری کرده باشد، بعد از طلاق مالک آن بوده و می تواند آنها را باز پس گیرد. به این معنا که اثباب و وسایلی که توسط مرد تهیه شده باشند، برای مرد و وسایلی که توسط زن خریداری شده باشند جزء اموال زن خواهند بود.

نکته: برای اینکه ثابت شود مالک وسایل زن بوده یا مرد، باید لیست سیاهه و فاکتورهای وسایل را به دادگاه ارائه نمایند.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد

حال که صحبت از لیست سیاهه به میان آمد باید بگوییم که در اکثر مواقع اقلامی که توسط مرد خریداری شده در لیست سیاهه نوشته می شود. به همین دلیل در زمان طلاق مرد باید بتواند ثابت کند که وسایل را خود او خرید کرده، در غیر این صورت زن صاحب وسایل خواهد بود. اما در صورتی که مرد ثابت کند که این چند وسیله منزل را خریداری کرده است، زن دیگر نمی تواند آن ها را جزو لیست جهیزیه مسترد نماید.

در برخی مواقع طلاهای عروس را در لیست جهیزیه می گنجانند در صورتی که طلاهای زوجه متعلق به خود او بوده و مرد استفاده ای از آن ندارد. بنابراین جزو جهیزیه محسوب نمی شود. البته اگر زن مدعی باشد در طول زندگی مشترکشان، مرد آن ها را برداشته، از مقوله استرداد جهیزیه خارج شده و می تواند با اثبات آن شکایت کیفری یا حقوقی مطرح نماید.

نکته: جهیزیه اموال و وسایلی است که در زندگی مشترک استفاده می شود و طلا جزو جهیزیه محسوب نمی شود.

در ادامه بخوانید: تکلیف وسایل منزل بعد از طلاق

عباس شفیعی وکیل پایه یک خانواده مشهد

تکلیف جهیزیه مرد بعد طلاق از موضوعات مهمی است که زوج های درگیر قضیه طلاق به آن فکر می کنند. در این راستا شما همراهان گرامی می توانید درصورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان در زمینه خانواده از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد به صورت رایگان در ارتباط باشید.

نحوه اثبات وسایل خریداری شده توسط مرد

برای اینکه مرد پس از طلاق برای اثبات مالکیت خود نسبت به وسایلی که خریداری کرده، دچار مشکل نشود، باید لیست اقلامی که به عنوان جهزیه تهیه کرده را معین نموده و فاکتورهای خرید آن را نگه دارد. زیرا این موضوع زمانی که زوجه برای استرداد جهیزیه خویش اقدام می کند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. زوج با ارائه مستندات می تواند مانع بردن وسایلی شود که متعلق به زوجه نبوده و  هیچ حق مالکیتی نسبت به آنها ندارد.

نکته: اگر در بین جهیزیه زن وسایلی باشد که در مرور زمان مستهلک شده و زوج آنها را با وسایل جدید جایگزین کرده باشد، زن تنها می‌تواند جهیزیه خودش را استرداد کند. در واقع ابتدا تکلیف جهیزیه مرد پس از طلاق روشن می‌شود، سپس زن می‌تواند آنچه از جهیزیه باقی‌مانده را با خودش ببرد.

در ادامه بخوانید: تکلیف وسایل منزل بعد از طلاق

عباس شفیعی وکیل استرداد جهیزیه

نمونه دادخواست استرداد جهیزیه

ریاست محترم دادگاه ……

اینجانب به موجب کپی مصدق عقدنامه شماره … مورخ … دفترخانه شماره … شهرستان … با خوانده عقد ازدواج دائم منعقد کرده ام. در طول زندگی مشترک با توجه به اختلافات متعددی که بوجود آمد اینجانب با خوانده به موجب طلاقنامه شماره … مورخ … شهرستان … از یکدیگر جدا شدیم. در ابتدای ازدواج لیست سیاهه جهیزیه تهیه کردیم که نشان می دهد جهیزیه متعلق به بنده است و این لیست پیوست شده است. با وجود مراجعات بسیار اینجانب و همچنین ارسال اظهارنامه به شماره … مورخ … خوانده از استرداد جهیزیه خودداری می کنند. لذا در ابتدا برای جلوگیری از تضییع خواسته با استناد به مواد ۱۰۸ الی ۱۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی صدور قرار تامین عین خواسته را تقاضا دارم. همچنین با استناد به مدارک ضمیمه شده و مواد ۶۱۹ و ۶۲۰ قانون مدنی و ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم به محکومیت خوانده به استرداد جهیزیه و قرار تامین خواسته به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه های دادرسی را استدعا دارم.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل طلاق توافقی مشهد

نتیجه گیری

اگر زن و مرد قصد جدایی و طلاق داشته باشند، لیست اموال هر کدام از آن‌ها از پیش باید مشخص شده باشد. در غیر این صورت مشکلاتی برای آنها پیش خواهد آمد که اثبات حقانیتشان دارای پیچیدگی هایی خواهد بود. از این رو اگر دچار پرونده ی اینچنینی هستید به شما توصیه می کنیم از راهنمایی های یک وکیل خانواده خوب بهره برده و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. در این صورت می توانید در کمترین زمان ممکن نتیجه دلخواه را کسب نموده و کمترین هزینه را صرف نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915