عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

اگر تمایل دارید تا در رابطه ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی بیشتر بدانید و در مورد قوانین موجود اطلاعات مفیدی کسب کنید، در ادامه این با عباس شفیعی بهترین وکیل مهاجرت مشهد نیز همراه باشید.

پروانه زناشویی چیست؟

قانون گذار منعی برای ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی قرار نداده اما ایرانیان در هر کجای دنیا که باشند از نظر تابعیت احوال شخصیه تابع قوانین ایران هستند. از این رو محدودیتها و تشریفاتی برای چنین ازدواج هایی قائل شده که دلیل اصلی آن هم حفاظت و صیانت از حقوقی است که زنان پس از ازدواج در ایران بدست می آورند که امکان دارد کشور متبوع شوهر چنین حقوقی را برای زن به رسمیت نشناخته باشد.

بنابراین می توان گفت که طبق ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی، ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی نیازمند اجازه مخصوص دولت بوده که به آن پروانه زناشویی گفته می شود. مرجع صادرکننده این اجازه در داخل کشور وزارت کشور و در خارج از کشور، نمایندگان سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران به نیابت از طرف وزیر کشور می باشند. البته شرایطی هم برای این نوع ازدواج ها وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد

شرایط ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی

  • ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی موکول به اجازه دولت است.
  • ازدواج زن مسلمان ایرانی با مرد غیرمسلمان به لحاظ قانونی غیرممکن بوده و در این خصوص لازم است مرد خارجی قبل از ازدواج به دین مبین اسلام مشرف گردد.
  • نکاح زن ایرانی و مرد خارجی در موضوعاتی مانند تابعیت زن و تابعیت فرزندان حاصل از این ازدواج تاثرگذار خواهد بود.
  • و …

نکته: در صورتی که زن ایرانی بدون کسب اجازه از دولت به شرایط نکاح چنین مردانی در آیند، دادگاه ایران هیچ گونه عملکردی در قبال آن نخواهد داشت.

وظایف مرد خارجی در قبال ازدواج با زن ایرانی

  • تضمینی مناسب و محکم از مرد
  • حسن رفتار
  • انفاق در طول مدت زناشویی
  • تامین مایحتاج زوجه
  • تامین واجبات مالی فرزندان تحت حضانت زوجه
  • پرداخت هزینه مراجعت همسر مطلقه تا محل سکونت

نکته: بهتر است بدانید که این فرم‌ها، تعهدنامه‌ها و ضمانت نامه‌ها از سوی وزارت کشور تامین می‌شود.

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد

طبق قانون وزارت کشور در صورت  پیروی از مقررات آیین نامه، می تواند به ماموران سیاسی و کنسولی ایران در خارج از مرز و همچنین استانداری‌ها و فرمانداری‌ها این اختیار را دهد که پروانه زناشویی را در محل صادر نموده و در نهایت مراتب را به ثبت احوال کشور اعلام نمایند.

شما همراهان گرامی در صورت تمایل می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد در تماس باشید.

برای اطلاع از نحوه ثبت ازدواج رسمی برای افراد خارج از کشور روی متن کلیک نمایید.

نکات مهم در ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

اگر زن ایرانی با مرد خارجی ازدواج نماید، تابعیت ایرانی زوجه منحل نشده و برقرار خواهد ماند. البته در برخی مواقع قوانین کشور زوج به زن تحمیل شده، اما زن پس از فوت همسر و یا جدایی از او می تواند مجدداً تابعیت ایرانی خود را با تمامی امتیازات و حقوق داشته باشد. البته این رو هم بگوییم که باید زن درخواستی را به همراه تصدیق فوت شوهر و یا سند طلاق به وزارت خارجه ارائه دهد.

در برخی کشور ها این قانون برای زوجه قائل شده که بین تابعیت کشور خود و همسرش یکی را انتخاب نماید. از این رو در صورت انتخاب تابعیت کشور زوج، زوجه می تواند تقاضا نامه کتبی که علل مناسبی را برای انتخاب تابعیت کشور زوج نوشته به وزارت کشور تحویل دهد. وزارت کشور تقاضانامه را بررسی کرده و در صورت امکان با این درخواست موافقت خواهد نمود.

نکته: در صورتی که زن‌های ایرانی با ازدواج، از تابعیت خارجی برخوردار شوند، از حق داشتن اموال غیر منقول که موجب سلطه اقتصادی خارجی می‌شود، محروم خواهند شد.

عباس شفیعی وکیل تابعیت مشهد

نحوه ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

حال که با شرایط و مراحل و البته نکات مهم ازدواج زنان ایرانی با مردانی خارجی آشنا شدید لازم دانستیم تا توضیحی هم در مورد نحوه ثبت این نوع ازدواج ها بیان کنیم. پس در ادامه بخوانید:

بعد از رعایت شرایط ذکر شده و صدور پروانه زناشویی، زوجین ( زن ایرانی و مرد خارجی ) باید با مدارک هویتی خود به کنسولی ایران یا دفاتر ثبت واقعه ازدواج در ایران بروند.

این نکته را هم یادآور شویم که اصل اجازه نامه کتبی ثبت ازدواج دوشیزگان ایرانی از سوی پدرشان و یا حضور پدر یا جد پدری در هنگام ثبت ازدواج ضرورت داشته و اگر هم این اجازه نامه در ایران تنظیم شده باشد، باید درستی آن از سوی وزارت امورخارجه به سفارت ایران در کشور محل اقامت زوجه اعلام گردد.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

در این مطلب سعی بر آن داشتیم تا موارد مهمی که برای ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی وجود دارد بیان کنیم. در این راستا اگر نیاز به دریافت مشاوره تخصصی داشته و یا تمایل دارید که روند پیگیری ثبت ازدواج خود را به یک وکیل متخصص بسپارید، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک ازدواج با اتباع خارجی در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915