عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - جرم ضبط صدا بدون اجازه و مجازات آن

جرم ضبط صدا بدون اجازه و مجازات آن

ضبط صدای دیگران بدون اجازه، مصداق بارز شکستن حریم شخصی آنها است. حال آیا این اقدام جرم است و مجازات دارد یا خیر؟ در ادامه با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد همراه شوید تا درباره جرم ضبط صدا بدون اجازه و مجازات آن اطلاعات بیشتری بدست آورده و با نکات قانونی آن آشنا شوید.

ضبط صدا بدون اجازه

با وجود وسایل و گوشی های پیشرفته و همه گیری استفاده از آنها، قانون گذار به جرم انگاری کردن برخی مشکلاتی که از این طریق پیش می آید اقدام کرده است. در این راستا ضبط صدای افراد یکی از مواردی است که روزانه بسیار انجام شده و گاهاً موجب ایجاد سوءاستفاده می شود. به همین دلیل در قانون ضبط مکالمه بدون اجازه، جرم بوده و مجازات در پی دارد. البته  ضروری است تا ارکان و حکم جرم ضبط صدا بدون اجازه را مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین وکیل کیفری مشهد

ارکان تحقق جرم ضبط صدا بدون اجازه

برای رخ دادن هر جرمی نیاز به وجود ارکانی است که تا وجود نداشته باشد، نمی توان عملی را جرم دانست. ضبط صدا بدون اجازه هم از این قاعده مستثنا نبوده و برای تحقق آن نیاز به ارکان جرم می باشد. از جمله:

  • در رکن قانونی باید گفت هر عملی که توسط قانون گذار جرم انگاری شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده باشد را می توان عمل مجرمانه دانست. ضبط صدا بدون اجازه هم زمانی رکن قانونی را در بر می گیرد که در قانون جرم انگاری شده و مجازات تعیین شده باشد.
  • عنصر مادی هر جرم، رفتار مادی یا فیزیکی است که افراد برای تحقق جرم انجام می دهند. بنابراین اگر این عمل انجام نشود، جرم مزبور محقق نمی‌گردد.
  • در عنصر معنوی شخص تنها زمانی به اتهام ارتکاب جرمی مجازات می‌شود که قصد انجام آن فعل را داشته باشد.

نکته: برای تحقق هر جرمی، هر سه رکن ذکر شده در بالا، باید وجود داشته باشد و در صورتی که یکی از این ارکان وجود نداشته باشد، جرمی محقق نخواهد شد.

در این مطلب می خوانید: جرم ضبط صدا بدون اجازه و مجازات آن

وکیل متخصص ضبط صدا

مجازات ضبط صدا بدون اجازه

همانطور که توضیح داده شد صدا جزو حریم خصوصی افراد بوده و ضبط بدون اجازه صدا مصداق بارز شکستن حریم شخصی افراد است. به همین دلیل قانون گذار در شرایطی خاص ضبط صدا را  برای مامورین و مستخدمین دولتی، منوط به دریافت مجوز دانسته است. در غیر این صورت اگر مامور و یا مستخدم دولت اقدام به ضبط صدای افراد بدون مجوز کرده باشد، مجرم خواهد بود. در مقابل ضبط صدا را توسط افراد معمولی به طور مستقیم جرم ندانسته و مجازاتی در نظر نگرفته است. اما ضبط صدا توسط افراد معمولی زمانی که به قصد سوء استفاده انجام شده و موجب آزار، اذیت و زیان به صاحب صدا شده باشد را جرم انگاری کرده است.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد تماس حاصل نمایید.

نکته: صدای ضبط شده افراد در دادگاه به عنوان ادله اثبات دعوا پذیرفته نمی شود و فقط می توان به عنوان اماره از آن استفاده کرد تا منجر به افزایش اطلاعات قاضی درباره پرونده شود.

حال برای اینکه بدانیم مجازات صدا بدون اجازه چیست؟ باید بگوییم که:

  • ضبط صدا توسط افراد معمولی به خودی خود جرم نیست. اما در صورتی که شخص از صدا و یا مکالمه ضبط شده بدون اجازه سوء استفاده نماید مانند تهدید، با توجه به سوءاستفاده ای که شده، دادگاه وی را مجازات خواهد کرد.
  • اما در صورتی که ضبط صدا توسط مامورین و مستخدمین دولتی بدون اخذ مجوز انجام شده باشد، مطابق ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی حبس از ۱ تا ۳ سال و یا جزای نقدی از ۸ میلیون تومان تا ۲۵ میلیون تومان در نظر گرفته خواهد شد.

در این مطلب می خوانید: جرم ضبط صدا بدون اجازه و مجازات آن

وکیل کیفری پایه یک دادگستری مشهد

نحوه شکایت از جرم ضبط صدا بدون اجازه

  • به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و اقدام به ثبت شکواییه نمایید.
  • پس از ثبت شکواییه، پرونده در دادسرا تشکیل شده و رسیدگی های مقدماتی آغاز می گردد.
  • اگر مدارک برای جرم انتسابی در دادگاه کافی نباشد، قرار منع تعقیب صادر شده و اگر مدارک نقصی نداشته باشد، قرار جلب به دادرسی صادر خواهد شد.
  • پس از صدور قرار جلب، کیفر خواست صادر شده و پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری، فرستاده می شود.

نمونه شکواییه ضبط صدا بدون اجازه

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

با سلام

احتراماً به استحضار عالی می‌رساند مشتکی‌عنه که از مستخدمین اداره مخابرات شهرستان ………. می‌باشد بدون مجوز قانونی اقدام به ضبط و استراق سمع مکالمات تلفنی اینجانب نموده است. شایان ذکر است که نامبرده قبلاً نیز پرونده‌ای با موضوع استراق سمع به شماره کلاسه ………. در دادگستری شهرستان ………. تحت رسیدگی دارد. حال نظر به‌مراتب یاد شده و با استناد به ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری مشتکی‌عنه را از محضر عالی متمنی می‌باشد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری

از آنجایی که ضبط صدا بدون مجوز توسط مامورین و مستخدمین دولتی جرم انگاری شده و این اقدام توسط سایر افراد در صورت سوءاستفاده جرم است، توصیه می شود با توجه‌ به سکوت قانون‌گذار و وجود ابهامات در این زمینه با بروز چنین اتفاقی، بدون هیچ معطلی با یک وکیل کیفری خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را در این خصوص دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915