عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دادخواست اثبات رجوع

دادخواست اثبات رجوع

طلاق با انحلال نکاح و خواندن صیغه طلاق صورت گرفته و پس از آن رابطه زوجیت بین زن و مرد از بین می رود. اما در برخی مواقع می توان پس از طلاق و در زمان عده به همسر خود رجوع کرد. ( رجوع به معنای بازگشت به حالت سابق است ) البته این رجوع داری شرایط و ظوابطی است که در ادامه عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد به بررسی این موضوع تحت عنوان دادخواست اثبات رجوع پرداخته و نکات مهمی را در اختیار شما همراهان همیشگی قرار داده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز همراهمان باشید.

رجوع در طلاق به چه معنا است؟

بازگشت در طلاق های رجعی و گاها بائن است که عملی یک طرفه بوده و با خواست و اراده مرد انجام می شود. رجوع به زوجه نیاز به تشریفات خاصی نداشته اما بایستی پس از یک ماه از تاریخ رجوع در دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق ثبت گردد. البته باید گفت که اگر زوج پس از گذشت این مدت اقدام به ثبت رجوع نکند، زوجه می تواند دادخواستی مبنی بر این عمل و با اثبات آن به دادگاه ارائه دهد. 

رجوع در انواع طلاق 

با توجه به قابلیت رجوع یا عدم آن پس از جدایی زوجین از یکدیگر، طلاق به دو نوع طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم می شود. حال در ادامه به توضیح مختصر این موارد می پردازیم:

رجوع در طلاق رجعی

وقتی جدایی زوجین از یکدیگر از نوع طلاق رجعی باشد، زوج می تواند با انجام هر نوع عملی چه گفتاری و چه عملی بدون خواندن دوباره صیغه محرمیت مابینشان به زوجه از طلاق رجوع کند. همچنین رجوع مرد در زمان عده نیازی به رضایت زن نداشته و وی می تواند با خواست و اراده خود به همسرش رجوع کند. به این معنا که با رجوع مرد طلاق باطل بوده و زوج می تواند دوباره با همسرش زندگی زناشویی را شروع نماید.

نکته: عده در طلاق رجعی سه طهر ( زن سه مرتبه عادت ماهیانه شده و پاک شود، در صورت بارداری عده تا زمان وضع حمل می باشد ) بوده و با پایان یافتن این مدت زوج دیگر حق رجوع به زوجه را ندارد. و اگر قصد رجوع پس از گذشت عده داشته باشند، بایستی به دفتر ازدواج مراجعه کرده و مجددا عقد نکاح را بین خودشان بخوانند.

عباس شفیعی وکیل خوب در مشهد

رجوع در طلاق خلع

در این نوع طلاق که به دلیل کراهت زوجه از همسرش با بخشیدن مالی به آن و جلب رضایتش برای طلاق انجام می شود، رجوع با مطالبه مهریه بخشیده شده در مدت زمان عده امکان پذیر است.

نکته: زن می تواند در زمان عده به آن چیزی که به شوهر بخشش کرده رجوع کرده و آن را پس بگیرد حتی اگر مرد راضی نباشد.

در ادامه بخوانید: دادخواست اثبات رجوع 

رجوع در طلاق بائن

بر اساس قانون مدنی طلاق بائن انواع مختلفی از جمله خلع، مبارات، سه طلاقه، طلاق زن یائسه، طلاق زن باکره داشته و در آن امکان برگشت و رجوع زوج به زوجه نمی باشد. همچنین زوجین از یکدیگر، ارث نخواهند برد و اگر زوجه عده نداشته باشد، می­ تواند بلافاصله پس از طلاق ازدواج کند. البته ناگفته نماند که در صورت داشتن عده و رجوع زوجه از مهریه بخشیده شده اش، طلاق بائن به نوع رجعی تبدیل شده و امکان رجوع به زندگی زناشویشان نیز می باشد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دادخواست اثبات رجوع

عباس شفیعی وکیل طلاق در مشهد

شرایط رجوع در طلاق

  • ادامه دادن به زندگی مشترک، در زمان عده به معنای رجوع نیست و در صورت ادعای زن مبنی بر رجوع مرد، نیازمند تایید مرد است.
  • رجوع، به هر لفظ یا عملی از طرف مرد که قصد رجوع وی را برساند، تحقق می یابد.
  • ثبت رجوع شرط صحت آن نیست بلکه مرد تنها تکلیف به ثبت آن به عنوان تشریفات دارد. همچنین در صورت اثبات زوجه به رجوع زوج در دادگاه، وی به مجازات محکوم خواهد شد.
  • اظهار زوج به رجوع از مهم ترین دلایل اثبات است. در غیر این صورت زوجه به سختی می تواند ادعای خود را ثابت کند، مگر آنکه نشانه های محکمه پسندی دال بر رجوع داشته باشد.
  • برای ثبت طلاق رجعی نیاز به  شهادت کتبی شاهد مبنی بر سکونت زن مطلقه در منزل مشترک تا پایان مدت عده بوده مگر آنکه زن راضی به ثبت باشد. در این صورت نیازی به شهادت شهود نخواهد بود.
  • با رجوع طرفین به یکدیگر و ثبت آن تا یک ماه پس از رجوع، صورتجلسه ی تنظیمی برای طلاق رجعی باطل می شود.
  • با پایان یافتن زمان عده و عدم رجوع طلاق ثبت شده و سند طلاق صادر می گردد.
  • در طلاق رجعی تا پایان مدت عده سند طلاق صاده نمی شود. زیرا صدور آن وابسته به عدم رجوع زوج است.

نزدیکی در زمان عده 

نزدیکی در طلاق رجعی مشکل شرعی ندارد. اما بایستی بدانید که نزدیکی کردن رجوع حساب شده و طلاق باطل است و مثل سابق زن و شوهر هستید. چنانچه بخواهید از هم جدا شوید باید دوباره صیغه طلاق با رعایت تمام شرایط خوانده شود.

عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری در مشهد

مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق

مطابق با قانون حمایت از خانواده اگر مردی تا یک ماه بعد از رجوع از طلاق نسب به ثبت آن در دفاتر رسمی اقدام نکند یا از آن امتناع نماید مجرم بوده و به مجازاتی از جمله پرداخت جرای نقدی درجه پنج (  ۸۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال ) و یا حبس تعزیری درجه هفت که شامل نود و یک روز تا شش ماه حبس بوده، محکوم می شود.

نکته: در صورتی که نیاز به یک وکیل اثبات رجوع در مشهد دارید که در این زمینه تخصص و تجربه کافی داشته باشد، می توانید از عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری در مشهد کمک بگیرید.

در ادامه بخوانید: دادخواست اثبات رجوع 

نمونه دادخواست اثبات رجوع در طلاق

مشخصات خواهان: ……..

مشخصات خوانده: ………

موضوع: اثبات رجوع در طلاق

دلایل و مستندات: ……… 

ریاست محترم مجتمع قضایی ………..

با سلام

به استحضار عالی می ­رساند متعاقب وقوع متارکه فی مابین اینجانب و خوانده طی طلاق نامه شماره ……… در تاریخ ……. در دفترخانه شماره …… زوج در ایام عده به اینجانبه رجوع کرده و زندگی زناشویی را مجددا شروع کردیم. اما پس از گذشت بیش از یک ماه خوانده از ثبت واقعه رجوع امتناع می نماید. فلذا مستندا به ماده ۱۱۴۹ و ۲۲۰ قانون مدنی الزام خوانده به ثبت واقعه رجوع به انظمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی در حق اینجانب را تقاضا دارم.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست الزام به ثبت واقعه رجوع به انضمام کلیه خسارات قانونی

عباس شفیعی وکیل اثبات رجوع در مشهد

نتیجه گیری

رجوع در طلاق رجعی به معنای برگردانیدن زن مطلقه به نکاح سابق است. البته این رجوع نیازمند اراده ی زوج بر بازگشت به زوجیت سابق بوده و بایستی در زمان عده صورت گیرد. همچنین برای ثبت رجوع بایستی به دفترخانه ای که صورتجلسه طلاق در آن ثبت شده است مراجعه نمود. البته ممکن است در این میان ( دادخواست اثبات رجوع ) مشکلاتی ایجاد شود از جمله عدم ثبت رجوع، که بهتر است قبل از اقدام به هر عملی با یک وکیل خوب در مشهد مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. زیرا به دلیل عدم آگاهی زوجین از قوانین حقوقی خانواده دچار مشکلات زیادی در روند رسیدگی پرونده می شوند. پس با داشتن وکیلی خبره می توان به راحتی جلوی مشکلات بعدی را گرفت.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915