عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دادخواست اثبات زوجیت

دادخواست اثبات زوجیت

عقد نکاح مانند سایر قراردادها برای طرفین تکلیفی ایجاد کرده و شرایط بوجود آمده در آن می تواند بار مالی یا غیر مالی داشته باشد. حال برخی از زوجین برای فرار از اینگونه مسولیت ها یا به هر دلیل دیگری منکر زوجیت خود با فردی می شوند. از این رو خواهان برای رسیدن به حق و حقوقات خود بایستی دادخواست اثبات زوجیت کرده و آن را در محکمه با ذکر دلایل و مستندات به اثبات برساند. از این رو به دلیل حساسیت این نوع پرونده های حقوقی عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد سعی دارد در این مطلب نکات مهمی را در اختیارتان قرار دهد. پس در ادامه نیز همراهمان باشید.

اثبات زوجیت چیست؟

هر زمان فردی ( زوج یا زوجه ) رابطه همسری و وقوع عقد نکاح را بین خود با فرد دیگری را انکار کند، طرفی که در مقام دفاع ادعا می نماید عقد نکاح بین آنها به وقوع پیوسته باید ادعای خود را در دادگاه خانواده که صالح به رسیدگی اینچنین پرونده هایی است، به اثبات برساند و تفاوتی بین ازدواج موقت و ازدواج دائم ندارد. زیرا اصولا در امور حقوقی، هر فردی که مدعی حقی است باید خودش آن را اثبات کند و این برگرفته از یک قاعده فقهی نیز می باشد. 

مجازات انکار زوجیت

مطابق با ماده ی ۵۲ قانون حمایت خانواده در هر زمانی که زوج یا زوجه به هر دلیلی منکر زوجیت خود شوند و بی اساسی این ادعا در دادگاه خانواده اثبات شود به حبس تعزیری درجه ۶ یعنی حبس بیش از ۶ ماه تا ۲ سال و یا جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال محکوم می شوند. 

نکته: قانون‌گذار این حکم را در مورد افراد و اشخاصی که علم به وجود رابطه ی زوجیت داشته اند اما آن را در دادگاه خانواده انکار کرده اند نیز جاری و ساری دانسته است.

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد

نکات مهم برای پیشگیری از انکار زوجیت

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد می گوید: مطابق ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده ثبت ازدواج از جمله وظایف مرد بوده که بایستی بلافاصله بعد از انعقاد در یکی از دفاتر رسمی ازدواج ثبت گردد. حال اگر بعد از گذشت یک ماه از ثبت خودداری نماید به حبس تعزیری درجه ۷ یعنی حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از هشتاد میلیون ریال تا یکصد و هشتاد میلیون ریال محکوم می باشد. زیرا برای جلوگیری از انکار زوجیت بهترین روش ثبت بی وقفه آن در دفاتر رسمی ازدواج است.

نکته: اگر چنانچه دسترسی به دفاتر رسمی ازدواج نبود با اینکه در شرایط اضطراری و استثنایی عقد به صورت شرعی انجام شده بود، بایستی عاقد و شهود حاظر در آن جمع مراتب را به صورت صورتجلسه ای نوشته و به امضا برسانند. همچنین در صورت امکان قبول میزان مهریه و … در حضور شاهدان انجام شود تا در صورت بروز هرگونه مشکلی این افراد بتوانند شهادت دهند. زیرا شهادت شهود از جمله دلایل مهم برای اثبات زوجیت نیز می باشد.

البته بد نیست این را هم بدانید که گواه باید واجد شرایطی باشد تا شهادت وی مورد قبول قرار گیرد. مانند عاقل بودن، به بلوغ رسیدن، ایمان داشتن، ضینفع نبودن در موضوع و … .

در ادامه بخوانید: دادخواست اثبات زوجیت

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دادخواست اثبات زوجیت

عباس شفیعی بهترین وکیل اثبات زوجیت در مشهد

نحوه اثبات زوجیت

راه های اثبات زوجیت به شرح زیر است:

  • سند کتبی ازدواج: در صورت وجود این سند نیازی به ارائه مدارک دیگر نبوده و زوجیت اثبات شده خواهد بود.
  • اقرار: در صورت اقرار خوانده به موضوع دعوا قاضی پرونده به آن اتکا نموده و رای به اثبات زوجیت صادر می نماید.
  • شهادت شهود: اگر در زمان وقوع عقد موقت یا دائم افرادی شاهد و ناظر باشند می تواند از شهادت آنها برای اثبات زوجیت استفاده کرد.
  • سوگند: قسامه یا یاد کردن سوگند خوانده یکی از راه های دیگری است که قاضی می تواند استناد به آن رای خود را صادر نماید.
  • محل سکونت روجین: آدرس منزل و شهادت همسایه ها در صورت نبود سند رسمی ازدواج می تواند دلیل محکمه پسندی برای قاضی پرونده باشد تا به استناد آن رای به اثبات زوجیت صادر نماید.

نکته: با توجه به اینکه اثبات زوجیت و تنظیم دادخواست مبنی بر این خواسته از پیچیدگی های زیادی برخوردار بوده و زمان زیادی برای حل شدنش می طلبد، بهتر است قبل از اقامه دعوا شخص مدعی از تجربه و دانش یک مشاور و وکیل حقوقی خانواده استفاده کند تا مانع شکست او در پرونده شود.

مدارد مورد نیاز اثبات زوجیت

زن یا مردی که مدعی اثبات زوجیت می‌باشد باید اسناد هویتی و مدارک خود را ضمن تهیه دادخواست، به دفتر خدمات قضایی تحویل دهد. مدارکی همچون اصل سند عادی ازدواج، اصل شناسنامه یا کارت ملی و سایر دلایل اختیاری از جمله شهادت شهود، یاد کردن سوگند، درخواست جلب نظر کارشناس، تحقیقات محلی و …  جهت طرح دعوای اثبات زوجیت در دادگاه خانواده نیز مورد نیاز می باشد.

دادگاه صالح برای طرح دعوی اثبات زوجیت

برای رسیدگی به دعوای اثبات زوجیت بایستی به دادگاه خانواده مراجعه کرد. چرا که دعوای احراز زوجیت، دعوی در اصل نکاح بوده و اینکه اصلا ازدواجی محقق گردیده است یا خیر.

نکته: در شهرستان‌هایی که دادگاه خانواده وجود ندارد، دادگاه عمومی حقوقی مستقر در آنجا مطابق قانون حمایت خانواده به دعاوی خانوادگی رسیدگی می‌کند.

نمونه دادخواست اثبات زوجیت

مشخصات خواهان: ……..

مشخصات خوانده: ………

موضوع: اثبات زوجیت

دلایل و مستندات: ……… 

ریاست محترم مجتمع قضایی ………..

با سلام

به استحضار عالی می ­رساند در تاریخ ……. توسط آقا/خانم ……… با شروط …………… فیمابین اینجانب و خوانده عقد ازدواج دائم/موقت منعقد گردیده که شخص عاقد در محضر دادگاه حاضر بوده و نسبت به اظهارات بنده گواهی می دهند. حال نظر به اینکه خوانده با انکار رابطه زوجیت از انجام تعهدات شرعی و قانونی خود طفره می رود، خواهشمند است نسبت به صدور حکم مبنی بر اثبات رابطه زوجیت و ثبت این واقعه به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست. 

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل خانواده در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله ( دادخواست اثبات زوجیت ) و از آنجایی که امکان دارد عدم ثبت ازدواج باعث بروز مشکلاتی در آینده شود قانون گذار ثبت نکاح را لازم و اجباری دانسته است. همچنین برای برقراری عدالت و تصمیم درست در خصوص دعوای مطرح شده اثبات زوجیت را ضروری می داند. اما به دلیل اینکه اینچنین پرونده ها چالش های متعددی دارد، بایستی از یک وکیل مجرب در حوزه خانواده کمک بگیرد. وکیل خوب در مشهد می تواند پرونده را در مدت زمان کوتاهی به نتیجه دلخواه رسانده و از پیش آمدن مشکلات بعدی جلوگیری نماید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915