عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - سلب حضانت فرزند

سلب حضانت فرزند

موضوع حضانت در قانون یکی از مهم ترین حق و حقوقاتی است که بر عهده پدر و مادر برای فرزند مشترکشان گذاشته شده، اما همین قانون بحث سلب حضانت فرزند را در شرایطی خاص مطرح کرده است که در این مطلب سعی در بررسی مسائل پیرامون آن توسط بهترین وکیل خانواده مشهد را داریم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز همراهمان باشید.

حضانت چیست؟

یکی از وظایف مهم دادگاه در پرونده های مرتبط با طلاق، چه این طلاق توافقی باشد، چه طلاق به درخواست زوج باشد و چه طلاق به درخواست زوجه باشد، رسیدگی و تعیین تکلیف جهت نگهداری و مراقبت از فرزندان مشترک زن و مرد است که بایستی مصلحت طفل ملاک تصمیم گیری قرار گیرد. از این رو می توان گفت که حضانت به معنای نگهداری ،سرپرستی و تربیت کردن کودکی است که بعد از جدایی یا فوت یکی از والدین پیش می آید.

به طور کلی می توان گفت که قانون برای حضانت فرزندان چه دختر باشند و چه پسر، سن خاصی را که هفت سالگی است، مدنظر قرار داده و بعد از اتمام این سن، فرزند از حضانت خارج شده و پس از آن تصمیم با خود او است که می خواهد با کدام یک از والدین زندگی کند.

نکته: اگر فردی که حضانت فرزندش به عهده اوست نمی‌تواند از انجام وظیفه خود استنکاف نماید. زیرا در این صورت دادگاه می‌تواند کسی را نگهداری به عهده اوست الزام به حضانت کند تا به تکلیف خود عمل نماید. همچنین ناگفته نماند که ماده ۴۰ قانون حمایت خانواده نیز مسئولیت کیفری برای عدم انجام وظیفه نگهداری مقرر کرده است.

عباس شفیعی بهترین وکیل حضانت در مشهد

شرایط سلب حضانت فرزند

در برخی مواقع افرادی که عهده دار حضانت کودکی هستند، صلاحیت لازم برای انجام چنین مسولیت بزرگی را ندارند. به همین دلیل قانونگذار سلب حضانت را پیش بینی کرده تا از ایجاد ضربات جسمانی و روانی به کودک جلوگیری کند. از جمله شرایط کلی سلب حضانت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار
  • اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا
  • ابتلا به بیماری های روانی و تشخیص صحت آن توسط پزشکی قانونی.
  • سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود کارهای غیر اخلاقی و فساد و فحشا، تکدی گری و انجام کارهای قاچاق
  • ضرب و جرح خارج از حد متعارف کودک

از سایر شروط سلب حضانت می توان به جنون یا دیوانگی، ازدواج با شخصی دیگر برای مادر، عدم مواظبت از طفل و انحطاط اخلاقی اشاره کرد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - سلب حضانت فرزند

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق در مشهد

نکته: به گفته ی عباس شفیعی وکیل حضانت فرزند در مشهد، شرایط سلب حضانت انحصاری نبوده و در هر موردی که مصلحت کودک در خطر باشد، می تواند موجب سلب حضانت از دارنده ی آن شود.

وکیل سلب حضانت مشهد

با در نظر گرفتن وابستگی والدین به فرزندان می توان گفت که یکی از مسال پیچیده و مشکل ساز هنگام جدایی بحث حضانت بوده که مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می کند. در این راستا حضور یک وکیل متخصص حضانت می تواند بسیاری از مشکلات را در کمترین زمان ممکن حل کرده و پرونده را به سوی مثبت سوق دهد. پس بهترین کار در چنین مواقعی مراجعه به دفتر بهترین وکیل خانواده در مشهد ( عباس شفیعی ) است تا بتوان راهنمایی های لازم را دریافت کرد.

عباس شفیعی وکیل حضانت مشهد

دادگاه صالح برای رسیدگی به سلب حضانت فرزند

چنانچه حضانت فرزند به عهده یکی از والدین باشد و طرف مقابل با دلیل و منطق قانونی بخواهد سلب حضانت کند، بایستی به دادگاه خانواده مراجعه کرده و طرح دعوا نماید. البته صرف ادعا به عدم صلاحیت کافی نیست. به همین دلیل دادگاه بررسی های لازم را انجام داده و در صورت موجه بودن دلایل ذکر شده، حضانت را از فرد سلب می‌نماید.

نکته: در صورتی که هم مادر و هم پدر صلاحیت حضانت و نگهداری از طفل را نداشته باشند، حضانت و نگهداری فرزند بر عهده اقوام و نزدیکان آن‌ها می باشد.

مراحل سلب حضانت فرزند

  • ارائه دادخواست سلب حضانت به استناد یک یا چند مورد از موارد ذکر شده در بالا به دادگاه
  • در صورت نیاز حضور شاهد و یا گرفتن نامه پزشکی قانونی
  • بررسی دلایل و مدارک توسط دادگاه و دادن رای نهایی

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق توافقی مشهد

نمونه دادخواست سلب حضانت فرزند

احترما به استحضار می رساند اینجانب ………… فرزند …………… به شماره شناسنامه در تاریخ ………… در دفتر رسمی ازدواج و طلاق به شماره ثبت …… با آقای ………….. فرزند ………… عقد نکاح دایم نمودیم که ثمره عقد نکاح دایم و زندگی مشترک با مشارالیه، فرزند دختر/ پسر به نام ……… بود.

حال با توجه به اینکه بعد از صدور حکم طلاق/ یا تعیین مسکن جداگانه به حکم دادگاه، حضانت فرزند مشترک ما با آقای …………… تعیین گردیده است، ایشان با اعتیاد/ کتک زدن خارج از حد متعارف/ فساد اخلاقی/ بیماری روانی/ سوء استفاده از طفل صلاحیت لازم برای نگهداری فرزند را ندارد. لذا از دادگاه محترم تقاضا دارم با توجه به موارد مصرح که دلایل اثبات آن پیوست دادخواست گردیده است، پس از احراز موارد مزبور، مراتب قانونی را به جهت صدور حکم مبنی بر سلب حضانت فرزند از آقای ………… و صدور حکم حضانت به نام اینجانب نسبت به فرزند/ فرزندان، به نام ……………… را لحاظ بفرمایید.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل حضانت در مشهد

نتیجه گیری

در این مطلب سعی بر آن داشتیم که سلب حضانت فرزند، دلایل و شرایط آن را برای شما همراهان گرامی توسط وکیل خوب حضانت در مشهد شرح دهیم. اما به یاد داشته باشید که بهترین اقدام در چنین مواردی یاری جستن از وکیلی باتجربه و متخصص است که چالش ها را به بهترین نحو ممکن حل و فصل نماید. پس در اولین زمان ممکن با دفتر وکالت وکیل خوب مشهد از طریق شماره های موجود در سایت ( ۲۰۰۲ ۲۰۳ ۰۹۱۵ ) تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915